خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن فولاد ایران در گفتگو با ایلنا:

زیر ساخت‌ها برای افزایش صادرات سنگ آهن فراهم نیست

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۶۶۹

در بهترین شرایط و با افزایش تولید ۲ برابری ما توان صادرات ۲۵ میلیون تن سنگ آهن را خواهیم داشت که این رقم تنها ۵ درصد از این کسری را پوشش می‌دهد.

عضو انجمن فولاد ایران گفت: زیر ساخت ها برای افزایش صادرات سنگ آهن فراهم نیست.
سید رضا شهرستانی، عضو انجمن فولاد ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص افزایش صادرات سنگ آهن و جایگزینی درآمد آن با نفت گفت: فروش سنگ آهن به معنای خام فروشی است و با توجه به کاهش بهای انرژی در دنیا قیمت سنگ آهن نیز رو به کاهش است.
وی با اشاره به هزینه حمل و نقل و استخراج سنگ اهن افزود: برای جایگزینی درآمد سنگ آهن با درآمدهای نفتی باید دید چه میزان از سنگ آهن قابل استخراج و صادر کردن است؟
شهرستانی تصریح کرد: در سال گذشته بهای نفت را در بودجه ۱۰۰ دلار تعیین کردند و برای امسال ۷۰ دلار را مطرح کردند که نهایتا نرخ آن ۴۰ دلار تعیین خواهد شد و در صورتی که ۱ میلیون بشکه نفت در روز به فروش برسد حدود ۳ میلیون دلار در روز ۳۰ میلیون دلار در ماه و ۱۰ میلیارد دلار در سال می‌شود حال از طریق صادرات سنگ اهن چقدر می‌توان در آمد کسب کرد؟
وی ادامه داد: در حال حاضر بهای سنگ اهن ۵۰ دلار است که با هزینه استخراج و حمل و نقل آن حدود ۲۰ تا ۲۵ دلار خواهد شد که برای به دست آوردن ۱۰ میلیارد دلار درآمد باید ۴۰۰ میلیون تن سنگ اهن صادر شود این در حالی است که ما در اوج صادرات تنها ۲۴ میلیون تن صادرات سنگ آهن داشته‌ایم و در ضمن امکانات و زیر ساخت صادرات ۴۰۰ میلیون سنگ آهن وجود ندارد!
عضو انجمن فولاد ایران با اشاره به میزان ذخایر سنگ آهن کشور افزود: ذخیره سنگ آهن ما ۴ میلیارد تن است که در عرض ۱۰ سال به پایان خواهد رسید ضمن اینکه کشورهای دیگر نظیر استرالیا همواره در صدد افزایش تولید سنگ آهن هستند و برای ما فرصتی باقی نخواهند گذاشت.
وی گفت: در بهترین شرایط و با افزایش تولید ۲ برابری ما توان صادرات ۲۵ میلیون تن سنگ آهن را خواهیم داشت که این رقم تنها ۵ درصد از این کسری را پوشش می‌دهد.
وی با بیان اینکه افزایش تولید و صادرات سنگ آهن نیازمند جاده، استخراج، ماشین آلات، سرمایه و اکتشافات است افزود: زمانی که هیچ کدام از این شرایط مهیا نیست چطور می‌توان به درآمدهای حاصل از صادرات مواد معدنی در کشور به جای درآمدهای نفتی امیدوار بود؟
شهرستانی در خاتمه بهترین راه حل در شرایط کنونی را کاهش هزینه دولت و ریاضت اقتصادی عنوان کرد و گفت: با توجه به کاهش جهانی بهای نفت در عراق برای کاهش هزینه‌ها به همه نیرو‌ها و ارگان‌های دولتی اعلام شد ۳۰ درصد از حقوقشان کاسته می‌شود و پس از برگشت بهای نفت به نرخ قبلی مابه التفاوت حقوقشان برای آن‌ها واریز خواهد شد و به اعتقاد من دولت ما نیز می تواند چنین اقداماتی را انجام دهد.
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز