خبرگزاری کار ایران

وزارت صنعت، معدن و تجارت:

شرکت فیلیپ موریس صهیونیستی نیست

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۶۴۲

وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر صدور مجوز برای واردات سیگار مارلبرو از سوی این وزارتخانه، واکنش نشان داد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر صدور مجوز برای واردات سیگار مارلبرو از سوی این وزارتخانه، واکنش نشان داد.

به گزارش ایلنا، این اخبار که طی روزهای گذشته در برخی از رسانه انتشار یافت، بیش از آنکه نشاندهنده واقعیت باشد، یکسری اغراضی را بدنبال خود داشت.

روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بدنبال انتشار این اخبار در جوابیه ای به موضوع صدور جواز واردات سیگار مارلبرو پاسخ داد.

مشروح این جوابیه به شرح زیر است:

۱ - انحصار مجوز واردات سیگار مالبرو به یک شرکت

شرکت های صاحب برند معروف بعضا برای بازاریابی و حضور در یک کشور از یک و یا چند نماینده برای فروش و توزیع کالاهای خود بهره می برند. مجوز صادره مرکز برنامه ریزی دخانیات برای نماینده رسمی این شرکت بوده است لذا چنانچه سازنده، نمایندگی های دیگری را معرفی کند آنها هم می توانند براساس ضوابط مدنظر درخواست خود را ارائه دهند بررسی می شود و طبق ضوابط اقدام خواهد شد بنابراین هیچ انحصاری وجود ندارد و هر کسی که بتواند نمایندگی سازنده را داشته باشد، می تواند درخواست خود را ارائه کند.

از نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ محدودیتی در مجوز دادن به نمایندگی های شرکت های بین المللی نیست و در صورتی که یک برند به یک یاچند شرکت نمایندگی بدهد این وزارتخانه هم به آنان مجوز می دهد اما معمولا برندهای بین المللی در کشورها به یک شرکت نمایندگی می دهند.

۲ - صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ موریس

براساس تبصره ۱ ماده ۸ قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین مصوبه مجلس شورای اسلامی کمیته ای تخصصی تشکیل شده و شرکت ها و افراد صهیونیستی مشخص و اعلام می شوند. در این تبصره آمده است:

' کمیته ای تخصصی مرکب از وزارتخانه های امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، اطلاعات، نفت، بانک مرکزی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تشکیل می شود که فهرست کامل شرکتها و مؤسسات صهیونیستی در سطح جهان و فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع تحریم را به صورت شفاف ظرف دو ماه پس از تصویب این قانون ارائه کند و به صورت سالیانه و یا حسب ضرورت به روزرسانی نماید '.

دبیرخانه این کمیته در وزارت امور خارجه مستقر است و وزارت صنعت، معدن وتجارت طی نامه ای رسمی از این کمیته درخواست کرد تا نظر تخصصی خود را در خصوص صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ موریس اعلام کند.

این کمیته در ۱۶ شهریورماه سال جاری تشکیل جلسه داد و سپس طی نامه ای رسمی در تاریخ ۳۰ شهریورماه به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد مستنداتی دال بر صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ موریس وجود ندارد.

لذا با توجه به صراحت قانون مبنی بر ملاک بودن نظر این کمیته، وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به صدور مجوز کرده است.

۳ دلیل اعطای مجوز واردات و تولید داخل محصولات شرکت فیلیپ موریس

صدور مجور واردات و تولید داخل محصولات شرکت فیلیپ موریس(سیگار مالبرو و باند استریت) در راستای اجرای بند ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه به شرح زیر بوده و در مجوز صادره نیز صراحتا به اجرای این ماده قانونی اشاره شده است.

در تبصره ۳ قانون آمده است: ' ممنوعیت ورود کالاهای غیرضروری در طی برنامه پنجم برای سیگار لازم الاجرا نیست. دولت مکلف است اقدامات لازم را مشتمل بر کاهش مصرف، تولید سیگار خارجی معتبر با نشان تجاری اصلی در داخل کشور مشروط بر تعهد شرکت مذکور به عدم واردات را به عمل آورد به نحوی که تا پایان برنامه توازن تولید در داخل با مصرف برقرار گردد. '

لازم به ذکر است که در ۲.۵ سال اول قانون برنامه پنجم توسعه اقدام مؤثری برای اجرایی شدن تبصره ۳ صورت نگرفته بود و از یکسال قبل با پیگری مناسب بعمل آمده از مجموع واردکنندگان رسمی ۱۴ میلیارد نخ سیگار، تعهدات لازم جهت اجرای تبصره ۳ اخذ و برای حدود ۱۰ میلیارد نخ وارداتی مجوزهای لازم جهت ایجاد خطوط تولید در داخل کشور صادر شده است و اجرای کامل قانون به صورت مستمر در حال پیگیری است.

در مجوز صادر شده، شرکت مذکور متعهد گردید در اجرای تبصره(۳) ماده(۱۰۲) قانون برنامه پنجم توسعه از کمپانی تولید کننده و مالک برند، برنامه و تعهد تولید در ایران ظرف دو سال از آغاز واردات را اخذ و به مرکز ارائه کند.

۴ - توجه به سلامت عمومی مردم واجرای قانون

قطعا کالایی که بصورت رسمی وارد می شود از نظر ضوابط استاندارد و بهداشت بهتر قابل کنترل است تا کالایی که بصورت قاچاق وارد می شود و هیچ نظارتی بر آنها نیست.

به دلیل واردات غیررسمی محصولات شرکت فیلیپ موریس(قاچاق) به کشور علاوه بر مخاطرات مضاعفی که برای سلامتی مصرف کنندگان دارد موجب عدم وصول حقوق دولت مطابق قوانین مربوطه شده است، لذا صدور این مجوز علاوه بر اجرای تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه موجب احقاق حقوق دولت و کنترل مشخصات محصولات وارداتی در گمرکات به لحاظ رعایت استانداردها می شود.

هم اکنون وقتی محصول دخانی بصورت رسمی وارد شود در گمرکات کشور کارشناسان با نمونه برداری، کاملا بر کیفیت وبهداشتی بودن محصولات نظارت می کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز