خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد:

اتخاذ نظام تعرفه ترجیحی و تجارت آزاد بین کشورهای اسلامی

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۱۵۸

اتخاذ سیاستهای باز تجاری و نظام تعرفه ترجیحی و تجارت آزاد میان کشورهای اسلامی حائز اهمیت است که در این راستا با برخی از کشور‌ها نظیر پاکستان و ترکیه برای مناسبات تجارت ترجیحی مذاکراتی داشته‌ایم.

وزیر صنعت معدن و تجارت بر اتخاذ نظام تعرفه ترجیحی و تجارت آزاد بین کشورهای اسلامی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد رضا نعمت‌زاده در نشست خبری که به منظور برگزاری اجلاس امان به میزبانی صندوق ضمانت صادرات ایران پیش از ظهر امروز در هتل اسپیناس برگزار شد اظهار داشت: نزدیک به ۲۵ درصد از جمعیت جهان از میان ۵۷ کشور جهان جزء کشورهای اسلامی هستند و ۱۲ درصد از تجارت جهانی در این کشور‌ها متمرکز است که براین اساس بخش عمده‌ای از انرژی هیدروکربنی جهان در زیر مجموعه این کشور‌ها قرار دارد.

وی افزود: همچنین ۱۸ درصد از تجارت جهانی مربوط به تجارت بین کشورهای اسلامی و ۸۲ درصد مابقی با کشوهای خارج از کنفرانس اسلامی است که این موضوع نشان می‌دهد فضا و ظرفیت زیادی برای تبادلات تجاری بین این کشورها وجود دارد که البته مستلزم خواست سیاسی میان آنهاست.

نعمت‌زاده گفت: در این میان اتخاذ سیاستهای باز تجاری و نظام تعرفه ترجیحی و تجارت آزاد میان کشورهای اسلامی حائز اهمیت است که در این راستا با برخی از کشور‌ها نظیر پاکستان و ترکیه برای مناسبات تجارت ترجیحی مذاکراتی داشته‌ایم و در آینده بازار مشترک بین کشورهای اسلامی فراهم و توانایی تکنولوژی وصنایع با مبادلات بین کشورهای اسلامی تقویت خواهد شد.

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: تشکیل بازار مشترک اسلامی میان کشورهای عضو می‌تواند بر توسعه تجارت آزاد تاثیر شگرفی داشته باشد.

وی با تاکید براینکه ایران همواره به تعهدات مالی خود در قبال تمامی کشور‌ها پایبند بوده وبه خوبی آن را ایفا کرده است افزود: سازمانهای بیمه صادراتی به وجود آمده‌اند تا برخی از ریسکهای بانک‌ها را که تجار نمی‌توانند تقبل کنند پوشش دهند.

وی گفت: در حال حاضر ۱۸ موسسه به عنوان عضو ثابت و ۱۲ عضو ناظر(جمعا ۳۰ عضو از ۵۷ کشور جهان) عضو اتحادیه امان هستند که این اتحادیه به جز نقش فعال کردن بیمه‌های صادراتی می‌تواندبه مبادله تجارب بین کشور‌ها با تشکیل کنسرسیوم و سندیکا بپردازد هر چند که ما تاکنون خیلی فعال عمل نکردیم اما یکی از دستاوردهای این اجلاس می‌تواند اجرای پروژه‌های مشترک با پوشش بیمه‌ای باشد.

وی گفت: هر چند که اجلاس امان در سال ۲۰۰۹ و نزدیک به ۱۵ سال گذشته پایه گذاری شده است اما موسسات بیمه صادراتی سوابق بیشتری دارند به گونه‌ای که صندوق ضمانت صادرات ایران با پیشینه‌ای ۴۱ ساله از پیش از انقلاب فعال بوده است.

نعمت‌زاده تصریح کرد: همانطور که کشورهای اروپایی زمانی از جنگ خسته شدند و تصمیم گرفتند عضو اتحادیه اروپا شوند و گمرکات و مرزهای خودر ا برداشتند ما نیز می‌توانیم در فعالیتهای اقتصادی دراین اجلاس موفق‌تر عمل کنیم هر چند ممکن است موافقان و مخالفانی نیز داشته باشیم.

نعمت‌زاده در خاتمه گفت: بانک توسعه اسلامی و ECA ها باید جدی‌تر در میدان باشند و در راستای رشد وتعالی حرکت کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز