خبرگزاری کار ایران

ابراهیم جمیلی؛

برای سرمایه گذاری خارجی در بخش معدن باید برنامه داشت

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۶۹۵

برای اینکه بتوانیم از سرمایه‌گذاری و تمایل خارجی‌ها به امور اکتشافی در معادن کشور بهره ببریم، باید برنامه‌ریزی بلند مدت و جامعی داشته باشیم.

بسیاری براین باورند که داشتن یک معدن به معنای پایان بحران ها است و می توان به راحتی تنها با انتقال تکنولوژی از منابع طبیعی ثروتمند شد. اما در مقابل هستند برخی از فعالان این صنعت که بیان می دارند باید مدیر بود تا فعالیت های معدن را به خوبی هدایت کرد. برای اثبات این گفته همراه با تنی چند از فعالان این بخش راهی استان زنجان شدیم و پس از عبور از شهر زنجان به مسافت ۴۵ کیلومتر به محلی رسیدم که از دل ان کنستانتره روی و سرب خارج می شود.

به گزارش ایلنا، در ابتدای ورود ابراهیم جمیلی عضو سابق هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران با حضور در جمع خبرنگاران گفت: تجربه سالهای بعد از انقلاب نشان داد که خارجی‌ها فناوری به روز را به شرکت‌های دولتی نمی‌دهند؛ از این رو با وجود شرکت‌های قوی غیرخصوصی معدنی، تا کنون نتوانسته‌ایم تولید و استخراج مواد معدنی در کشور را به روز کنیم.

وی با بیان اینکه معدن از دو بخش اکتشاف و استخراج تشکیل شده و متاسفانه ما در زمینه اکتشاف مواد معدنی بسیار سطحی عمل کرده‌ایم، افزود: این درحالی است که در جهان، اکتشاف معادن با استفاده از آخرین روش‌های علمی روز انجام می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه در حال حاضر با کمرنگ شدن تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی زیادی تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف و استخراج معادن ایران دارند، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم از سرمایه‌گذاری و تمایل خارجی‌ها به امور اکتشافی در معادن کشور بهره ببریم، باید برنامه‌ریزی بلند مدت و جامعی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در بخش استحصال و استخراج مواد معدنی باید از ماشین آلات به روز استفاده شود که این مهم تا به امروز به خاطر کمبود نقدینگی، آن طور که باید محقق نشده‌است.

رئیس خانه اقتصاد ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر عمر ماشین آلات معدنی در ایران بسیار بالا‌تر از عمر متوسط جهانی آن است، گفت: در چند سال گذشته بانک‌ها با بهانه نبود منابع، در زمینه به روز کردن ماشین آلات معدنی هیچ قدمی بر نداشتند و در برخی موارد نیز خود مستقیما به سراغ ایجاد هلدینگ‌های معدنی رفتند که این کار موجب کم شدن توان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های معدنی کشور شده است.

به گفته جمیلی، باید به گونه‌ای خط تولید مواد معدنی در کشور تکمیل شود که در هنگام بهره‌برداری از یک معدن، دغدغه سرمایه‌گذار و بهره‌بردار تنها یک ماده معدنی نباشد، بلکه استخراج و استحصال تمامی عناصر معدنی که ممکن است در خاک آن معدن وجود داشته باشد باید مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

عضو سابق هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مخالف واگذاری معدن انگوران به بخش خصوصی هستیم، گفت: پیشنهاد ما این است که امکانات مورد نیاز معادن کوچک از سوی دولت فراهم شود تا با فعالیت آن‌ها در صنعت روی و سرب، جلوی دلالی و بهره‌برداری‌های غیر مجاز گرفته شود.

ابراهیم جمیلی با اشاره به اینکه تامین مواد اولیه برای شرکت‌های تولید روی و سرب یکی از مشکلات این صنعت در استان زنجان است، اظهار کرد: امیدواریم با تامین سولفور مورد نیاز از معدن انگوران، این مشکل واحدهای تولید روی و سرب استان زنجان حل شود.

وی افزود: به عنوان مثال شرکت سرب ایرانیان با این هدف و البته با خصوصیات اقلیمی استان زنجان احداثشد که علاوه بر ایجاد اشتغال و ارز آوری و نیز تامین مواد اولیه سرب و روی در کشور، سولفور استخراج کرده و خاک آن را صادر کند.

جمیلی با بیان اینکه در حال حاضر قسمتی از فعالیت‌های این واحد صنعتی به دلیل فعال نبودن بخش سولفور معدن انگوران غیرفعال است، ادامه داد: در صورت راه‌اندازی کامل معدن انگوران قادر خواهیم بود سالانه ۲۵ هزار تن روی و ۳۰ هزار تن سرب تولید و صادر کنیم که این میزان صادرات، ارزآوری معادل ۸۰ میلیون دلار را برای کشور به همراه خواهد داشت.

پس از صحبت های ابراهیم جمیلی در طول بازدید این بار غلامحسین جمیلی، رییس اتاق بازرگانی زنجان به میان خبرنگاران امد و گفت: ایران در حال حاضر به کشورهای هند، چین، امارات و ترکیه سولفور روی و سرب و اکسید روی و سرب صادر می‌کند.

وی با بیان اینکه در واحد صنعتی کیمیا گستر زنجان برای نخستین بار در جهان امکان جداسازی(فلوتاسیون) مخلوط سولفوره و اکسیده و تبدیل آن به کنستانتره فراهم شده، اظهار کرد: تمام کنستانتره روی در کشور مصرف و کنستانتره سرب به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

مدیر عامل این واحد صنعتی با تاکید بر اینکه در این کارخانه به هیچ وجه تولید تصادفی و غیر کار‌شناسی شده انجام نمی‌شود، تصریح کرد: این واحد صنعتی همکاری و تعامل بسیار خوبی با دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران تبریز و زنجان دارد و به همین خاطر به صورت مستمر از اساتید دانشگاهی با هدف افزایش راندمان واحد تولیدی و نیز تحقیقات جدید برای کشف مواد معدنی جدید مشاوره می‌گیرد.

جمیلی همچنین به کمبود خاک برای تولید کنستانتره سرب و روی اشاره کرد و افزود: کمبود خاک معدنی مورد نیاز برای تولید کنستانتره سبب شده که علاوه بر فرآوری خاک‌های داخلی موجود از ترکیه نیز خاک وارد کنیم و به صورت دستمزدی آن را فرآوری و تبدیل به کنستانتره کنیم.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید کنستانتره سرب در این مجموعه ۲۰ هزار تن است که عموما برای تامین نیاز داخلی به بازار عرضه می‌شود.

گفتنی است در این مجموعه ۳۰۰نفر مشغول به کار هستند که حقوق ماهیانه انان بالغ بر ۹۰۰هزار تومان است. همچنین به گفته یکی دیگر از مدیران این شرکت تمامی کارگران بیمه و به صورت سه شیفت فعالیت می کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز