خبرگزاری کار ایران

در جلسه امروز شورای شهر صادر شد؛

مجوز صدور ۳۰۰ میلیارد تومان فیش نوسازی به شهرداری

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۳۲۶

سازمان نوسازی همه املاکش را در اختیار شهرداری قرار داده و بدهی سازمان نوسازی را شهرداری تقبل کرده است

اعضای شورا مصوب کردند شهرداری تهران می‌تواند در صورتی که افزایش درآمد بیش از بودجه مصوب در سال آینده دارد بخشی از آن را برای پروژه‌های اولویت داری که در تبصره ۲۷ آمده و باید به تصویب شورا برسد را هزینه کند.

به گزارش ایلنا، رییس کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص تبصره بیست و ششم توضیح داد: سازمان نوسازی همه املاکش را در اختیار شهرداری قرار داده و بدهی سازمان نوسازی را شهرداری تقبل کرده است. برای کارگزاری این املاک شهرداری باید عوارض نوسازی آن را پرداخت کند. این املاک بیش از هزار میلیارد تومان برای شهرداری درآمد دارد. این تبصره اجازه می‌خواهد که ۳۰۰ میلیارد تومان فیش نوسازی را صادر کند.

به گفته دبیر بر اساس تبصره بیست و ششم شهرداری تهران مکلف است مطالبات ناشی از صدور پروانه برای واحدهایی که توسط سازمان نوسازی در بافت فرسوده ایجاد شده‌اند را از طریق تملک املاک ساخته شده تا سقف سه هزار میلیارد ریال تها‌تر کرده و ضمن ثبت عملیات مالی مربوطه، مراتب را شش ماه یکبار گزارش بدهد.

دبیر در خصوص تبصره بیست و هفتم نیز گفت: بر اساس تبصره بیست و هفتم به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود در صورت تحقق منابع اعتباری بیش از منابع از محل افزایش وصولی درآمدهای ردیف‌های مصوب یا فاینانس، با رعایت اولویت تامین منابع مورد نیاز اعتبارات ردیف‌های مصوب، نسبت به افزایش سهم اعتبار مصوب پروژه‌های ذیل این تبصره پس از تصویب شورای اسلامی شهر تهران اقدام کند و مراتب را در اصلاحیه بودجه منظور کند.

وی درباره این پروژه‌ها توضیح داد: بابت خطوط ۳،۶ و هفت مترو تا سقف دو میلیارد یورو برای فاینانس‌هایی که به تصویب هیات محترم دولت نیز رسیده است اقدام کرده و معادل ریالی منابع تحقق یافته در حساب‌های درآمد و ردیف‌های اعتباری منظور کند.

دبیر ادامه داد: برای پرداخت مطالبات پیمانکاران مازاد بر اعتبار مصوب، حداکثر تا سقف سه هزار و پانصد میلیارد ریال از محل افزایش درآمد هزینه کند و بابت تصویه تعهدات تملک املاک تصرفی تا مبلغ سه هزار و ئانصد میلیارد ریال از محل افزایش درآمد‌ها پرداخت کند.

به گفته دبیر بر اساس این تبصره شهرداری اجازه دارد بابت پرداخت هزینه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پروژه شهر آفتای مبلغ دو هزار و پانصد ریال از محل افزایش درآمد یا فاینانس هزینه کند. وی توضیح داد: در صورت تحقق منابع اعتباری از محل فاینانس در سال جاری نسبت به تامین مالی پروژه‌های ذیل به روش طراحی خرید تجهیزات، و تامین مالی اقدام کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: شهرداری تهران می‌بایست نسبت به ارایه مطالعات مربوط به احداثتونل شهید احمد متوسلیان حد فاصل بزرگراه شهید صیاد شیرازی تا آزادگان به شورای اسلامی شهر تهران و پس از تصویب نهایی آن از طریف سرمایه گذاری بخش خصوصی اقدام نماید.

وی تاکید کرد: در صورتی که شهرداری بالای ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد باید با تصویب شورا این برنامه‌ها را اجرا کند. یکی از پروژه‌ها که کمیسیون برنامه و بودجه با آن مخالف است پروژه احداثپژوهشگاه و بیمارستان رویان به مبلغ ششصد میلیارد ریال است.

دنیامالی با اشاره به اینکه سال گذشته در تبصره بیست و هفت عملکرد نداشتیم؛ بیان داشت: بند مترو سنواتی است و درباره آن مشکلی نداریم. البته اخیرا سه خط مترو از اولویت‌های فاینانس خارج شده اما طی ملاقاتی که با آقای جهانگیری داشتیم ایشان قول داد یکی از این خطوط به اولویت تبدیل شود.

رییس کمیسیون عمران ادامه داد: درباره پروژه تونل متوسلیان باید اصلاحی انجام شود و در آن عنوان شود که شهرداری باید نسبت به ارایه نظام پذیرش اقدام کند. پژوهشگاه رویان نیز متعلق به جهاددانشگاهی است و بر اساس توافق نجام شده باید مرکزی که در داخل دارند به شهرداری اعظا شود و شهرداری مرکزی را خارج از شهر برای آن‌ها بسازد. این پژوهشگاه در حوزه‌های نانو و دانش پایه کارهای موثری انجام داده است.

در ادامه سرخو عنوان کرد: در باره این بند دو ملاحظه وجود دارد. افزایش درآمد گاهی با برنامه روتین به دست می‌آید و گاهی با فروش دارایی. پیشنهاد می‌کنم به استثنای فروش اموال به این تبصره اضافه شود. از طرف دیگر بند یکم و دوم جزو برنامه ۵ ساله نبوده بزرگراه شهید شوشتری حذف شده و به جای آن تونل صیاد و رویان اضافه شده است.

چمران در پاسخ به سرخو تاکید کرد: بزرگراه شهید شوشتری را در جای دیگری آورده‌اند.

دبیر نیز توضیح داد: بزرگراه شهید شوشتری ۴۰ میلیارد تومان ردیف دارد. پیشنهاد شهرداری این بوده که اگر مازاد داشتند بتوانند این پروژه‌ها را برای تصویب به شورا بیاورند.

حسینی معاون عمرانی شهرداری در باره پژوهشگاه رویان توضیح داد: شهرداری با توافقی که با جهاددانشگاهی انجام داده اموال رویان در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد و تا زمان ساخت پژوهشگاه جدید ساختمان‌های قدیم در اختیار رویان باقی بماند.

وی ادامه داد: در برنامه توسعه تونل شهید متوسلیان وجود دارد. طراحی شبکه در طرح تفصیلی نوشته شده است. از انتهای بزرگراه شهید صیاد شیرازی طرح توسعه بزرگراهی وجود دارد. این طرح در شبکه آورده شده ولی نحوه اجرای آن در مرحله شناخت انجام می‌شود.

معاون شهردار تهران ادامه داد: نتیجه کار مطالعات این بوده که تعریض در سطح وجود ندارد و تونل باید احداثشود تا بار ترافیک اضافه نشود. در این پروژه توجیه اقتصادی نیز وجود دارد.

علیرضا دبیر در مخالفت با احداثتونل پیشنهاد کرد: عبارت پس از تصویب شورا در این تبصره باید وجود داشته باشد و درباره تونل نیز باید فرض کنیم ۵ هزار میلیارد تومان به شهر هبه شده است. آیا این پول باید به مترو برود یا برایساخت این تونل هزینه؟ این تونل در برنامه ۵ ساله نیز عنوان نشده است.

سرخو نیز بیان کرد: سخنان آقای حسینی اهمیت دارد اما این سخنان باید در زمان تصویب برنامه ۵ ساله مطرح می‌شد.

سالاری در این باره گفت: تبصره ۲۷ به اندازه کل لایحه بودجه اهمیت دارد. در یک سال و نیم گذشته در شورای تهران بحثاستفاده از فاینانس مطرح بوده است. اما با این تبصره تصمیم می‌گیریم که ظرفیت فاینانس و تسهیلات را در چه بخشی استفاده کنیم. تا زمانی که فاینانس اتفاق نیافتاده چه لزومی دارد برای آن برنامه ریزی کنیم؟

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری ادامه داد: شهرداری تهران باید قبل از قول دادن درباره رویان مجوز شورای شهر را می‌گرفت اما شرق تهران از نظر درمانی و بیمارستانی بسیار ضعیف است و باید علاوه بر پژوهشگاه برای آن‌ها بیمارستان نیز احداثکرد.

پیرهادی در دفاع از تبصره گفت: اگر این تبصره مطرح نشود شهرداری به سمت تحقق فاینانس نمی‌رود. این پروژه‌ها ی اصلی و اساسی شهر است که باید حمایت شوند. این پروژه‌ها مسایل ترافیکی شهر را حل می‌کنند. درباره رویان هم من موافق هستم از این تبصره خارج شود و یک پروژه مستقل شود.

وی ادامه داد: برای حل موضوع ناباروری در تهران رویان بسیار موثر و فعال است. موضوعی که ما به واسطه آلودگی شهر تهران که مدیریت شهری و دولت و مجلس مقصر است در آن دخیل هستیم. این مجموعه خصوصی نیست و به جهاد و دولت تعلق دارد. نباید اجازه دهیم دانشکندان ما به واسطه کمبود امکانات از کشور بروند. پروژه‌های بزرگراهی هم مسایل اساسی شهر هستند.

پیرهادی پیشنهاد کرد: بزرگراه‌هایی که قابیلیت بیوتی دارند به این روش احداثشوند.

اقبال شاکری نیز در این باره گفت: این ردیف‌ها از محل فاینانس یا افزایش درآمد‌ها است. باید این ردیف‌ها از محل افزایش درآمدهای پایدار باشد. در مورد فاینانس هم مترو در اولویت اول است. تونل شهید احمد متوسلیان که ادامه صیاد تا آزادگان است برای شهرداری استقراض بزرگی ایجاد خواهد کرد. این بند اگر از طریق سرمایه گذاری خصوصی انجام شود قابل قبول است. اجرای این پروژه حتما باید مشارکتی باشد.

جمران در جمع بندی سخنان اعضا گفت: ما در این تبصره‌ها پروژه‌هایی را پیش بینی می‌کنیم برای اینکه شهرداری کارش را منظم انجام دهد. ما برای درآمدهای اضافی یا فاینانس برنامه ریزی می‌کنیم. فاینانس را نمی‌توانیم در هر جایی هزینه کنیم.

سروری درخصوص این تبصره بیان داشت: نسبت به رویان نگاه غلطی وجود دارد.

دبیر با اشاره به اینکه بار مالی این تبصره حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است «بیان داشت: شهرداری نمی‌تواند برای موضوعی که ما در جریان نیستیم برنامه ریزی کند. ما برای تحقق این برنامه به شهرداری کمک می‌کنیم اما شورای شهر باید در جریان این برنامه‌ها باشد.

چمران گفت: فاینانس را باید از منابع اضافی درآمد جدا کنیم. ومترو در اولویت یک قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز