خبرگزاری کار ایران

آباد در گفت‌وگو با ایلنا:

احداثمراکز آزمون جاده‌ای پیش شرط آغاز سفرها شود

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۸۱۳

علاوه بر تدوین استانداردهای ملی ویژه اتوبوس‌های درون شهری مبتنی بر استانداردهای جهانی، احداثمراکز آزمون جاده‌ای برای تست تصادف، استحکام سقف و ستون و انجام آزمایشات تست کوبش امری غیرقابل انکار است.

رئیس کمیته شورای شهر تهران با بیان اینکه نیمی از سوانح رانندگی کشور به اتوبوس‌های مسافربری اختصاص دارد، گفت: جای تاسف دارد که شاهد شکسته شدن قبح منکری چون ضعف نظارتی بر معاینات فنی اتوبوس‌ها در جامعه هستیم به طوری که در سال‌های اخیر بار‌ها به دلیل بی‌توجهی به آثار و پیامدهای شوم رعایت نشدن قانون معاینه فنی در اتوبوس‌ها، شاهد حوادثخونینی بودیم که با رفع نقایص فنی قابل پیشگیری بودند.

معصومه آباد در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه شمار زیادی از اتوبوس‌های مسافربری در جاده‌های کشور بدون داشتن برگه صلاحیت فنی، سفیر مرگ سر می‌دهند و اقدام به جابه جایی شهروندان می‌کنند، افزود: این سفر‌ها، در سکوت چندین ساله مسئولان، در حالی انجام می‌شوند که نقص فنی خودرو‌ها از مهم‌ترین دلایل وقوع تصادفات رانندگی به شمار می‌روند به ویژه در اتوبوسهای انبوه بر که سهم قابل توجهی از حوادثجادهای را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه حداقل ۱۵ درصد تصادفات کشوری به دلیل نقایص فنی خودرو‌ها و ناایمنی تجهیزات به وقوع می‌پیوندند ادامه داد: جای تاسف دارد که بگوییم عامل مرگ ۱۰ درصد از قربانیان تصادفات رانندگی کشور، تخلفات در بحثمعاینه فنی خودروهاست. علیرغم آنکه معاینه فنی تا حد قابل توجهی در پیشگیری از وقوع حوادثحائز اهمیت و اثرگذار است.

عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با یادآوری اینکه مدت زمان مراجعه برای معاینه فنی در کشورهای صنعتی نظیر آلمان، انگلستان و برزیل که خودروهایی متناسب با استانداردهای جهانی و سطح کیفی بالا تولید می‌کنند، بسیار کمتر از ایران است، متذکر شد که این اعمال قانون خود جای بسی تامل دارد. چراکه نشان می‌دهد بحثمعاینه فنی خودرو تا چه اندازه در دنیا مهم انگاشته و ضامن ارتقای ایمنی، کاهش تصادفات، کاهش آلودگی هوا و مصرف بهینه سوخت تلقی می‌شود.

به گفته وی علی رغم نقش به سزای معاینات فنی در جلوگیری و کاهش آمار وقوع حوادثجادهای اما، در سیستم حمل و نقل انبوه بر شاهد آن هستیم که برخی رانندگان بی‌هیچ واهمه و به دور از چشم ناظران، دست به اعمال تغییرات در سیستم سوخت رسانی با افزایش حجم باک بنزین و همچنین دستکاری غیراصولی سیستم برق کشی اتوبوس‌ها می‌زنند. تا جایی که دستگاه اتوبوس مربوطه به طورکلی از استاندارد‌ها و شاخصهای جهانی خارج شده و ایمنی اش را از دست می‌دهد. برخی از رانندگان نیز به منظور کاهش هزینه‌ها اقدام به دریافت برگه معاینه فنی جعلی می‌کنند. اقداماتی غیرقانونی که عامل وقوع شمار زیای از حوادثسالهای اخیر بوده است.

عضو چهارمین شورای پایتخت با تاکید بر اینکه در مرحله نخست تقویت ابعاد نظارتی بر روی رعایت استانداردهای بین المللی در حین ساخت اتوبوسهای بین شهری از سوی شرکتهای سازنده و پس از آن نظارت مستمر، کار‌شناسی و اصولی بر وضعیت فنی اتوبوس‌ها ضامن ایمنی سفر‌ها خواهد بود بیان کرد: بیش از هر زمان دیگری لازم و ضروری است که پیش از هر سفر در پایانه های مسافربری شاهد اعمال قانون و برخوردهای جدی و سختگیرانه با رانندگان متخلف باشیم. هرچند که بررسی وضعیت فنی اتوبوس‌ها از وظایف وزارت راه به شمار می‌رود.

آباد با انتقاد از اینکه تاکنون بررسی فنی اتوبوس‌ها با نواقص بسیار زیادی رو به رو بوده است، تصریح کرد: در سالهای گذشته شاهد آن بودیم که معاینه فنی‌ها تنها محدود به بررسی ظاهری اتوبوس‌های بین شهری نظیر وضعیت لاستیک‌ها، چراغ‌ها و آینه‌ها بوده حال آنکه نظارت‌ها باید جامع‌تر باشد و شامل عملکرد موتور، جلوبندی، سیستم سوخت و برق رسانی خودرو شود. چراکه استفاده نکردن از اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی و بازرسی های دوره ای تاثیر به سزایی در کاهش حوادثناشی از نقص فنی دارد.

رئیس کمیته شورای شهر تهران افزود: بنابراین علاوه بر تدوین استانداردهای ملی ویژه اتوبوس‌های درون شهری مبتنی بر استانداردهای جهانی، احداثمرکز آزمون جاده‌ای برای تست تصادف، استحکام سقف و ستون و انجام آزمایشات تست کوبش امری غیرقابل انکار است که بیش از هر زمان دیگری ضروری و مهم جلوه می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز