خبرگزاری کار ایران

چمران در پاسخ به ایلنا:

کمک ۵ میلیاردی شهرداری‌ به خرمشهر برای جبران حوادثغیرمترقبه است

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۹۴۹

با انتخاب شهردار توسط مردم مخالفیم / به صرف ورزشکار بودن نمی‌توانیم افراد را غیرمتخصص بخوانیم / سیاسی کردن شورا به شکست ختم می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مورد کمک بلاعوض ۵ میلیاردی شهرداری تهران به خرمشهر، گفت: تهران «معین» خرمشهر است و بر اساس مصوبه‌ای که سه ماه پیش در شورای عالی استان‌ها به تصویب رسید، شهرداری‌ها می‌توانند برای جبران حوادثغیرمترقبه به شهرهای دیگر کمک کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی چمران امروز در نشست خبری(دوشنبه) با اشاره به کمک ۵ میلیاردی بلاعوض شهرداری تهران به خرمشهر گفت: در زمان جنگ هر یک از شهر‌ها به عنوان «معین» در بازسازی شهرهای دیگر معرفی شدند، مثلا تهران معین خرمشهر، شیراز معین آبادان و مازندران معین اهواز بود.

وی افزود: سه ماه پیش در شورای عالی استان‌ها مصوبه‌ای مطرح شد که بر اساس آن در زمان بروز حوادثغیرمترقبه شهرداری شهرهای دیگر می‌توانند به کمک شهرهای آسیب دیده بروند.

به گفته چمران بر اساس این مصوبه چنانچه شهرداری‌ها برای کمک به شهرهای دیگر نیاز به دریافت مجوز داشته باشند، می‌توانند نسبت به اخذ آن اقدام کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه حادثه غیرمترقبه‌ای که در خرمشهر رخ نداده، گفت: جنگ فرا‌تر از حوادثغیرمترقبه است.

با انتخاب شهردار توسط مردم مخالفیم

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شورا‌ها با تصمیم جدید وزارت کشور مبنی بر انتخاب شهردار توسط مردم موافق نیستند، گفت: صمیمانه از دولت و وزارت کشور می‌خواهیم از این بند بگذرند چرا که شورا‌ها تشکیل شدند تا به صورت تخصصی یک شهردار متخصص را انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: اگر شهرداری زیرمجموعه وزارت کشور باشد نظارت شورا از بین رفته و موضوع پیچیده می‌شود، بنابراین این دستورالعمل رسیده به شورا، دستورالعملی حساب نشده است.

چمران با اشاره به اینکه نباید بازگشت به عقب داشته باشیم، ادامه داد: اگر مشروطه شدیم نباید به استبداد برگردیم؛ ما مسیر تکامل و رو به جلو را طی کرده‌ایم تا به دنیا برسیم، اگر شهردار زیر مجموعه وزارت کشور برود، کار این وزارتخانه بیشتر شده و این امر از تمامی جهات زیان‌بار است.

چمران در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد بوستان مادر اظهار کرد: پهنه خیابان کاشانی R و S تعیین شده و به تایید کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرداری نیز رسیده است.

وی توضیح داد: این زمین در سال ۷۲ باغ بوده که با وجود آنکه چند صد درخت آن برای ساخت استخر بزرگ قطع شده بود؛ سرمایه‌گذار آن از ساخت استخر صرف نظر کرده بودند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری مدعی است بر اساس طرح تفصیلی کار می‌کند، گفت: کسانی که به این پروژه ایراد وارد می‌کنند، معتقدند این پهنه G بوده، در اصل اختلاف میان شورای شهرسازی و شهرداری است که فعلا کار به دادگاه کشیده است.

برای قطع یک درخت هم شورا باید اجازه دهد

وی درمورد دو مورد دیگر از قطع درختان تهران گفت: یکی از این موارد هشتصد متر زمین در منطقه ۲۱ بوده که می‌گویند طرح اصلاحی داریم و درختان را دوباره خواهیم کاشت و سازمان پارک‌ها نیز از آنها شکایت کرده است.

چمران ادامه داد: برای قطع حتی یک درخت نیز شورا باید اجازه دهد که این موضوع به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: مورد دیگری در جنت‌آباد در مساحتی حدود ۴ هزار و ۹۰۰ متر، درختان سوزنی برگ بوده که شهرداری به دلیل اینکه اختیار کاشت درخت در املاک خالی را دارد، اقدام به کاشت این درختان کرده بود و مالک براساس حکمی از قاضی مبنی بر قلع و قمع درختان اقدام به قطع درختان آن کرده است که بر این اساس شهرداری و سازمان پارک‌ها نسبت به این حکم اعتراض کرده‌اند.

وی در ارتباط با تملک تعاونی ناجا بر یک سوم از بوستان ولایت توضیح داد: این مقدار از بوستان ولایت از ابتدا برای ناجا و هوانیروز بوده و هنوز هم هست، شورا نیز برای آن بودجه گذاشته که البته شهرداری هنوز مالکیتی نسبت به آن ندارد، بنابراین کسی این مقدار از زمین‌های بوستان ولایت را واگذار نکرده است.

به گفته چمران هنوز طرحی برای ساختمان‌سازی در بوستان ولایت صادر نشده اما مسلم این است که فضای سبز در این محل غالب خواهد بود.

نباید به صرف ورزشکار بودن اعضای شورا را غیرمتخصص بخوانیم

چمران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر حضور ورزشکاران و هنرمندان در شورای شهر گفت: به صرف ورزشکار بودن نمی‌توانیم افراد را غیرمتخصص بخوانیم. کسی که دکتری گرفته متخصص است. به عنوان مثال رسول خادم یکی از بهترین و متخصص‌ترین اعضای شورا بوده است.

وی در خصوص عضویت حسین رضازاده به صورت همزمان در شورای شهر و هیات مدیره فدراسیون وزنه‌برداری گفت: روی افراد صحبت نمی‌کنم.

سیاسی کردن شورا به شکست ختم می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در واکنش به سوال خبرنگاری مبنی بر دخالت شهرداری در انتخاب رئیس شورا گفت: نیازی به پاسخ نیست چرا که انتخابات به صورت علنی برگزار شد. مدتی قبل از برگزاری انتخابات و همچنین بعد از آن شهردار را ندیده‌ بودم و بعد از مدت‌ها در عیادت از رهبری همدیگر را ملاقات کردیم.

وی در مورد اظهارنظر‌ها مبنی بر سیاسی بودن شورا گفت: شورا نباید به یک باشگاه سیاسی تبدیل شود چرا که در دوران اول دیدیم که سیاسی شدن شورا به شکست آن ختم شد و ضربه عظیمی به شهر وارد کرد.

چمران خاطرنشان کرد: اعضای شورادیدگاه‌های سیاسی دارند اما در مسائل شهری آن‌ها را دخالت نمی‌دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز