خبرگزاری کار ایران

گزارش حادثه واژگونی اتوبوس فردا قرائت می‌شود / باز هم شهرداری قسر در می‌رود؟

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۰۰۶

شهرداری تهران باید در واگذاری حمل و نقل به بخش خصوصی، چارچوب و قواعد خاصی را رعایت کند. / راننده ۷۰درصد مقصر این حادثه است. چراکه براساس دستگا ه GPS اتوبوس و گفته‌های مسافران، راننده دارای سرعت غیر مجاز بوده است.

فردا در شورای شهر تهران نتیجه بررسی حادثه واژگونی اتوبوس شرکت واحد در بزرگراه آزادگان قرائت می‌شود اما از اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد که باز هم شهرداری تهران تبرئه خواهد شد چراکه اعضای کمیسیون تخصصی حمل و نقل شورای تهران سرعت غیرمجاز و خطای انسانی را در کنار نبود تجهیزات کافی دلیل این حادثه می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هشتم اردیبهشت‌ماه سانحه واژگونی اتوبوس شرکت واحد در بزرگراه آزادگان منجر به مرگ ۸ نفر شد. معاون شهردار تهران همان‌زمان درباره این حادثه اعلام کرد که نقص فنی اتوبوس منجر به این حادثه تلخ شد اما نمایندگان شورای شهر این استدلال را نپذیرفتند و خواهان بررسی بیشتر چرایی این مساله شدند.

احمد دنبامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مسئول پیگیری این مساله شد تا اتفاق رخ داده را از زاویای مختلف بررسی کند.

وی امروز(دوشنبه) درباره نتایج بررسی‌های اکمیسیون از این حادثه به خبرنگار ایلنا می‌گوید: جلسات متعددی با سازمان استاندارد، پلیس راهور، وزارت کشور، شرکت سازنده اتوبوس، سازمان پزشکی قانونی و شهرداری تهران برگزار شد و نقطه نظر هر کدام از این نهادها شنیده شد.

وی می افزاید: پس از بازدید اتوبوس، محل حادثه و همچنین گزارش نهایی پلیس راهور مشخص شد که سرعت راننده در زمان حادثه غیرمجاز بوده و راننده اصول و ضوابط اولیه را رعایت نکرده است و این موضوع به تایید مسافران نیز رسیده است.

این در حالیست که سیدجعفر تشکری هاشمی معاون شهردار تهران نهم اردیبهشت ماه(فردای روز حادثه) در صحن شورای شهر تهران حاضر شد و اعلام کرد که سرعت اتوبوس بر اساس دستگاه‌های GPS تنها ۵۰ کیلومتر بود و پلیس راهور نیز این موضوع را تایید کرده است اما متاسفانه مشکلات فنی اتوبوس منجر به این حادثه با این شدت شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران درباره این ادعا پاسخ می‌دهد که «بله، آن زمان اعلام شد اما در جلساتی که بعدها با پلیس راهور داشتیم اعلام شد که سرعت نامطمئن نبوده است بلکه غیرمجاز بوده و این مساله قطعی است.»

دنیامالی با اشاره به اینکه شورای شهر تهران تنها گزارش نهایی از بازدیدهای خود ارائه می‌دهد و تعیین مقصر و میزان غرامت توسط قوه قضائیه اعلام می‌شود، می‌گوید: ‌ متاسفانه نظارت شهرداری تهران در این موضوع کافی نبوده چراکه خطای انسانی محرز شده است.

به گفته رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا، با مدیریت همه‌چانبه باید خطای انسانی کاهش یابد. همچنین شهرداری تهران باید در واگذاری حمل و نقل به بخش خصوصی، چارچوب و قواعد خاصی را رعایت کند.

ابوالفضل قناعتی دیگر عضو این کمیسیون نیز در گفتگو با خبرنگار ایلنا اعلام می‌کند که راننده ۷۰درصد مقصر این حادثه است. چراکه براساس دستگا ه GPS اتوبوس و گفته‌های مسافران، راننده دارای سرعت غیر مجاز بوده است.

وی می‌افزاید: ‌ این حادثه نباید اینقدر تلفات می‌داشت اما متاسفانه مشکلات فنی اتوبوس تا ۳۰درصد موجب شد که علاوه بر افزایش تعداد کشته ها تعداد زخمی ها نیز بسیار باشد.

این عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا می توان گفت شهرداری مقصر است که به خوبی نظارت بر عملکرد شرکت خصوصی نداشته است، می‌گوید: ‌ اگر شهرداری آموزشهای لازم را به رانندگان ارائه نمی کرد می توانستیم بگوییم تا حدودی مقصر است اما وقتی یک راننده خود تخلف می کند و علاوه برسرعت غیر مجاز که حداقل بالای ۸۰ کیلومتر بوده است با موبایل نیز صحبت می کند باز هم می‌توانیم به شهرداری این نسبت را بدهیم.

این عضور شورای شهر تهران با بیان این که اتوبوس نیز به صورت فنی استاندارد نبوده است می‌افزاید: با توجه به نیاز جامعه شهرداری ناچار شده است این اتوبوس ها را دریافت کند. در این حادثه تنها یک نفر ضربه مغزی شده است و باقی کشته ها به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست داده اند.

قناعتی با بیان اینکه در حادثه اخیر مقصر راننده و سرعت غیر مجاز آن است در پاسخ به این پرسش که «این نوع پاسخگویی نمی تواند نظر شهروندان را جلب و امنیت جانی آنها را تامین کند»، می‌افزاید: بهتر است به قانون مراجعه کنیم و ببینیم در قانون چه تکالیفی برای شهرداری ها در زمینه اتوبوس ها لحاظ شده است. براساس قانون دولت تعهد دارد که در نگهداری و تعمیر اتوبوس ها به ویژه مخازن گاز آنها بودجه ای را تخصیص دهد این درحالی است که شهرداری تهران از بودجه خود مشکلات فنی اتوبوسها را رفع می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز