خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران:

نباید درآمدهای مدیریت شهری تک پایه و مبتنی بر ساخت و ساز باشد

asdasd
کد خبر : ۱۵۷۳۵۶

دولت ملی ما از رانت نفتی استفاده می‌کند؛ رانتی که یک فرصت به شمار می‌رود اما همیشه تبدیل به یک تهدید شده است و همیشه دولت از این انفال و امکانی که بوده، آسیب دیده است.

ایلنا: شهردار تهران گفت: از وقتی شهرداری‌ها شکل گرفت، بنا شد طرح خودکفایی و استقلال درآمدی شهرداری طی لایحه‌ای به مجلس برود؛ قرار بود این لایحه در اوایل دهه ۶۰ به مجلس ارسال شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است و همچنان هزینه‌های شهر‌ها به قوت خود باقی است. بنابراین باید تدبیر جدی برای خروج از تک پایه بودن اقتصاد - چه در حوزه دولت ملی و چه در حوزه مدیریت شهری – داشته باشیم.

به گزارش ایلنا، " محمدباقر قالیباف " صبح امروز طی سخنانی در مراسم تکریم و معارفه معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران که در محل تالار ایران زمین برگزار شد، ابراز داشت: بیش از سه سال بود که با مشورتی که با صاحب نظران داشتم و بر اساس تجربه‌ای که کسب کرده بودم، به این نتیجه رسیدم که بحثاقتصاد شهری در شهر تهران و بحثمنابع انسانی در درون سازمان شهرداری دو رکن بسیار مهم در شهرداری به شمار می‌رود، اما ساختار شهرداری تهران به گونه‌ای بود که مانع از یک حرکت جدی و اساسی برای تحقق این دو کار مهم بود. ساختار در عین اینکه بسیار خوب است و همیشه باید آن را محترم بشماریم اما باید بدانیم که ساختار یک ابزار برای کار است.

وی ادامه داد: بعضی اوقات ساختار و روحیه ساختارگرایی به گونه‌ای است که احساس می‌کنند ساختار یک موضوع غیرقابل تغییر است؛ این در حالی است که ساختار یک ابزار است و باید آن طور که نیازمند آن هستیم، از ساختار استفاده کنیم تا بتوانیم در راستای تحقق اهداف خدمت کنیم.

قالیباف خاطر نشان کرد: حتما در شهرداری تهران نیازمند یک معاونت در حوزه مسایل مالی و اقتصاد شهری و یک معاونت در حوزه منابع انسانی در درون سازمان هستیم چرا که دیگر معاونتی تحت عنوان مالی و اداری جوابگوی کلانشهری مثل تهران نیست. از این رو این فرصت فراهم شد تا این دو معاونت در دوره سوم مدیریتی بنده و دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران شکل بگیرد. البته در این میان باید از اعضای شورای اسلامی شهر هم تشکر کنم که بر این کار کار‌شناسی صحه گذاشتند و این دو معاونت کار خود را در این دوره شروع کردند؛ در آینده نیز مطمئن هستم که این اقدام آثار و برکات زیادی خواهد داشت.

شهردار تهران یادآور شد: البته این کار تاکنون تنها به جهت شکلی صورت گرفته است و این موضوع نیازمند یک اقدام در عرصه‌های محتوایی نیز هست. باید در نظر داشت که هم کار اقتصاد مالی و هم کار منابع انسانی در درون سازمان شهرداری - آن هم در مجموعه‌ای مثل شهرداری که حجم عظیمی از کارهای روزانه، ساعتی، پرحجم، حساس و غیر قابل تعطیل در آن وجود دارد – از کارهای بسیار سخت هستند.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تک پایه بودن اقتصاد کشور، گفت: دولت ملی ما از رانت نفتی استفاده می‌کند؛ رانتی که یک فرصت به شمار می‌رود اما همیشه تبدیل به یک تهدید شده است و همیشه دولت از این انفال و امکانی که بوده، آسیب دیده است. از دیگر سو بحثمدیریت شهری نیز در کشور ما دچار چنین آسیبی است چرا که شهرهای ما یک اقتصاد تک پایه دارند که عمدتا بر حوزه ساخت و ساز متمرکز هستند اما این موضوع آسیب بزرگی به شمار می‌رود.

وی افزود: از وقتی شهرداری‌ها شکل گرفت، بنا شد طرح خودکفایی و استقلال درآمدی شهرداری طی لایحه‌ای به مجلس برود؛ قرار بود این لایحه در اوایل دهه ۶۰ به مجلس ارسال شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است و همچنان هزینه‌های شهر‌ها به قوت خود باقی است. بنابراین باید تدبیر جدی برای خروج از تک پایه بودن اقتصاد - چه در حوزه دولت ملی و چه در حوزه مدیریت شهری – داشته باشیم. البته قبول دارم که همه این موارد نیازمند هماهنگی است اما بالاخره باید کار را از یک جا شروع کنیم؛ مردم ما نمی‌پذیرند که مشکلات را به سمت همدیگر هل دهیم و این زیبنده ما در نظام جمهوری اسلامی نیست. باید تلاش کنیم تا مشکلات را حل و فصل کنیم چرا که این مشکل ما مسئولان است و مشکل مردم نیست.

قالیباف ادامه داد: باید تکلیف مدیریت شهری روشن شود که درآمدهای مدیریت شهری از کجا تامین می‌شود. روشن است که حتما نباید درآمدهای مدیریت شهری تک پایه و مبتنی بر ساخت و ساز باشد. به نظر می‌رسد راهکارهایی برای این مسئله وجود دارد و یکی از توقعات ما از معاونت مالی و اقتصاد شهری نیز این است که به طور اساسی و ریشه‌ای به همین بحثبپردازند چرا که باید درآمدهای خود را متنوع و پایدار کنیم.

شهردار تهران در ادامه عنوان کرد: امروز در اقتصاد جهانی، به میزانی که خدمات سهم دارد، صنعت و کشاورزی سهم ندارند و سهم خدمات به تنهایی بیش از جمع صنعت و کشاورزی است. خدمات کجا اتفاق می‌افتد؟ خدمات در مراکز جمعیتی است و بازارهای مالی، تولید ثروت، چرخش پول، چرخش نقدینگی در شهر‌ها است. اگر این موضوعات در شهر‌ها اتفاق می‌افتد، در این میان اقتصاد شهری و مدیریت شهری در کجای این بازار سرمایه‌ای، مالی و پولی حضور دارد؟

وی گفت: گاهی در بازدید‌ها و گفت‌و‌گو‌ها با شهروندان، می‌گوییم شما برای حق شارژ آپارتمان ۱۰۰ متری خودتان در ماه چقدر پرداخت می‌کنید؟ نصف آن را در سال به شهرداری پرداخت نمی‌کنید که چند برابر آن میزان به شما خدمات می‌دهد. غرض آن است که متاسفانه حتی در تعیین عوارض و اخذ بهای خدمات نیز عدالت را رعایت نمی‌کنیم. امروز با کسی که در شهر روزانه ۳۰۰ گرم زباله تولید می‌کند و کسی که در روز ۳ تن زباله تولید می‌کند، یک رفتار را داریم. این مسایل مربوط به کهنگی و فرسودگی سازمان است.

قالیباف با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت‌های موجود در حوزه سرمایه گذاری، جذب سرمایه، برگشت سرمایه، تصریح کرد: در حال حاضر در اقتصاد مقاومتی بر شرکت‌های دانش بنیان تاکید شده است. محل استقرار این شرکت‌های دانش بنیان نیز در وسط بیابان‌ها و جاد‌های شهری نیست بلکه محل استقرار این شرکت‌ها در مراکز شهری و جمعیتی مخصوصا در کلانشهر‌ها است اما در این میان سهم مدیریت شهری کجا است؟ باید در نظر داشت که مدیریت شهری نقش بسیار کلیدی و بی‌بدیلی را در این موضوع دارد.

شهردار تهران به موضوع توجه به گردشگری داخلی در ایام عید اشاره کرد و گفت: گردشگری در این شهر یکی از مهم‌ترین مقولات درآمدی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی کاهش ترافیک و آلودگی هواست. از هر منظری که به موضوع نگاه کنید، صنعت گردشگری، صنعت بسیار قابل رشدی در این شهر است. اگر گردشگری به درستی در این شهر اتفاق بیفتد، چه ایرادی دارد که یک شرکت خدمات گردشگری با یک هزینه معقولی که از سوی مدیریت شهری تنظیم می‌شود، میهمانان را تحویل بگیرد و آن‌ها بتوانند نقاط گردشگری را بازدید کنند. وقتی در شهر بزرگی مثل تهران این امکان وجود ندارد که خود شهروندان به میهمانان خود خدمات دهند، در این میان شاهد هستید که روزانه چه حجمی از میهمانان در این شهر وجود دارد اما این خدمات وجود ندارد؛ اگر هم خدمات گردشگری وجود دارد، بسیار محدود و گران است. این در حالی است که باید این خدمات را برای متوسط مردم فراهم کنیم تا یک خانواده ضعیف نیز این بستر را داشته باشد تا از خدمات استفاده کنند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به درآمد‌های پایدار، گفت: وقتی قانون بلدیه نوشته شد و درآمد‌ها را نوشتند همه چیز مشخص بود. ما نیز باید‌‌ همان قانون را جلوی خود بگذاریم و بنا به پیشرفت زمان، بررسی کنیم. به این ترتیب درآمدهای پایدار خود را نشان می‌دهند. این موضوع بیانگر آن است که چه فرصت‌های جدیدی برای ما فراهم شده است.

شهردار تهران افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، تهران الگو است و اگر این روند، روند درستی باشد، به سرعت در بقیه شهر‌ها هم شکل می‌گیرید. از این رو در حال پایه گذاری اساسی برای بقیه شهرداری‌های کشور هستیم و در این مسیر نباید با خطا این کار را پیش ببریم و آزمون و خطا کنیم، بلکه باید این کار را با دقت، پختگی، صلابت، به صورت کاملا علمی، بسیار محکم، می‌دانی و اجرایی به پیش ببریم.

وی در ادامه از تلاش‌های دکتر پورزندی در معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران تقدیر کرد و گفت: ایشان زحمات زیادی کشیدند و یقین دارم هر چه در توان داشتند را در کار گذاشتند. به هر حال فشارهای زیادی وجود داشت و کار بسیار سختی بود. امیدوارم ایشان در مسئولیت جدید در بانک شهر نیز موفق باشند. طبیعتا بانک شهر می‌تواند یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها برای تحقق این اقتصاد شهری باشد. البته دکتر پورزندی همچنان به عنوان مشاور بنده در حوزه مالی واقتصادی خواهند بود و از ظرفیت‌ها و نظرات ایشان در مجموعه شهرداری استفاده خواهیم کرد.

قالیباف افزود: توقع ما این است که با رعایت همه قوانین و مقررات مالی و بانکی، با کمک بانک شهر و سایر بانک‌ها یک تحرک و پویایی برای همه شهرداری‌ها و کلانشهر‌ها از جمله تهران صورت گیرد. چرا که ما نمی‌توانیم نهاد سازی را به عنوان انقلابی‌گری به هم بزنیم و این کار خلاف مدیریت جهادی است. مهم این است که انسان کاری را با رعایت قوانین و مقررات به نتیجه برساند.

وی در ادامه تاکید کرد: هیچ وقت ادعا نکردم که در شهرداری تهران تخلف نیست، چنین ادعایی، ادعای عاقلانه‌ای هم نیست؛ اما همیشه این ادعا را داشتم که به نسبت بقیه دستگاه‌ها، سلامت سازی، سلامت کاری و کاهش تخلفات را در شهرداری طی کردیم. این هم به برکت تلاش دکتر پورزندی بود که نظم به کار دادند.

شهردار تهران افزود: پورزرندی با مجموعه همکاران خود این جسارت را در کار به منظور ثبت و ضبط اسناد به خرج دادند، امروز هم نمی‌گوییم که سیستم تعهدی بی‌عیب و نقص است اما شهرداری که تا سال ۸۲ غیر قابل حسابرسی بوده است، امروز به منطق حسابرسی رسیده و همین یک کار برای دکتر پورزرندی در طول بیش از هشت سال خدمت، سند افتخار است. ایشان ذکات علم، وقت، عمر و تجربه‌ای که داشتند را با این کار پرداخت کردند.

قالیباف در ادامه ضمن آرزوی موفقیت برای مهندس هاشمی در معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، اظهار کرد: تا حدی که برای بنده می‌سور بوده است درباره ایشان مطالعه کرده‌ام و شاهد بودم که سابقه خوبی داشته‌اند. امید می‌رود این موفقیت‌ها در حوزه مدیریت شهری نیز ادامه یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز