خبرگزاری کار ایران

تذکرات و انتقادات جدی اعضای شورای درباره باغ پرندگان

کد خبر : ۱۳۴۸۸۸

مجموعه ۶۰ تا ۷۰ هکتاری باغ پرندگان تعدادی محدود پرنده را در خود جای داده که در شرایط ناسالم و نامساعدی نگهداری می‌شوند / مگر پیمانکار دزد است که شما می‌خواهید مچش را بگیرید.

ایلنا: اعضای شورای شهر تهران امروز نسبت به باغ پرندگان تذکرات جدی را دادند و خواستار شفا‌ف‌سازی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لایحه نحوه مدیریت و بهره برداری از مجموعه باغ پرندگان و تعیین بهای خدمات بازدید از آن در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران بررسی شد که شهرداری تهران نسبت به کیفیت خدمات و نگهداری پرندگان و نیز قرارداد شهرداری با پیمانکار این پروژه تذکرات جدی داتشند و در نهایت لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های مربوطه برگشت داده شد.

محمد حقانی عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اعتراض نسبت به نحوه مدیریت مجموعه باغ پرندگان، گفت: با افتتاح باغ پرندگان عوارضی برای ورود و استفاده از پارکینگ دریافت می‌شد و باغ پرندگان فعلی از حیثمسائل بهداشتی، سلامت پرندگان و نیز مسائل مربوط به قراردادهای پیمانکار پروژه اشکالات بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه بعد از حدود یکسال از راه اندازی این مجموعه هنوز مشخص نیست که دخل و خرج و درآمدهای این مجموعه به چه بخشی واریز می‌شود، ادامه داد: ‌ مجموعه ۶۰ تا ۷۰ هکتاری باغ پرندگان تعدادی محدود پرنده را در خود جای داده که در شرایط ناسالم و نامساعدی نگهداری می‌شوند.

این عضو شورا با بیان اینکه پیمانکاران اقدام به فروش پرندگان باغ می‌کند، تاکید کرد: پیمانکاران باید نسبت به جایگزینی پرندگان و شرایط سلامت آن‌ها مسئولیت کامل داشته باشد اما این سیاست پیگیری نمی‌شود.

حقانی با طرح این سوال که آیا اعضای شورا نباید بدانند شهرداری تهران از این مجموعه برای شهر تهران چه منافعی را در نظر گرفته است؟ گفت: ‌ حالا چطور می‌خواهیم در حالی که این مجموعه اشکالات اساسی دارد تعرفه‌ای را برای آن تایید و تعیین کنیم در حالی که دقیقا مشخص نیست پیمانکار چه منافعی دارد.

محسن پیرهادی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران از رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا خواست تا بگوید درآمدهای حاصل از این عوارض و تعرفه‌ها به جیب پیمانکار می‌رود یا شهرداری؟ اما دبیر به این سوال پاسخی نداد.

احمد حکیمی‌پور دیگر عضو دیگر شورای شهر تهران در این باره اعلام کرد: ‌ ما نیز نسبت به اقدامات شهرداری در این مجموعه و تخلف پیمانکار اطلاعاتی را داریم و گزارش‌های متعددی از ناظران و مردم به ما رسیده است.

هادی ساعی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز با بیان تاکید بر اینکه نمی‌توان تعرفه‌ای را برای این باغ تعیین کرد در حالی که از تعرفه قبلی آن بی‌خبریم، گفت: ما نه در مورد قراردادهای قبلی و نه در مورد تعرفه‌های قبلی هیچ اطلاعی نداریم. بهتر است اول توضیحاتی در مورد تعرفه‌ها، مبالغ اخذ شده که گویا تخلف بوده است و قرارداد پیمانکار با شهرداری ارائه شود.

یکی از مسئولان باغ پرندگان پس از اظهارات اعضای شورا، مبلغ قرارداد پیمانکار با شهرداری حدود یک میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ‌ ماهانه حدود ۸۰ میلیون تومان باغ پرندگان درآمد دارد.

وی همچنین در مورد مبلغ خرید و فروش پرندگان افزود: این خرید و فروش توسط پنج تن از کار‌شناسان تایید شده تعیین می‌شود. در یک سال گذشته که بازدید از باغ پرندگان آغاز شده است در اردیبهشت ماه ۸۰ هزار نفر، در خردادماه ۱۰۰ هزار نفر، در تیرماه ۶۰ هزار نفر، در مرداد ماه ۵۰ هزار نفر، شهریور ماه ۵۵ هزار نفر و مهرماه ۳۵ هزار نفر از باغ پرندگان بازدید کرده‌اند و میانگین بازدید از این مجموعه ۶۵ هزار نفر بوده است.

وی تاکید کرد: مبالغ اخذ شده از شهروندان برای تعرفه‌ ورود، به حساب پیمانکار واریز می‌شود.

محمدمهدی تندگویان عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به بازدیدی که به همراه چند تن از اعضای شورا از باغ پرندگان داشت، تصریح کرد: ‌ متاسفانه قرارداد شهرداری تهران بر اساس اظهاراتش، قرارداد BOT نیست و در حال حاضر فضای سبز این مجموعه و نگهداری آن توسط شهرداری انجام می‌شود و پیمانکار فقط مسئول خریدن پرندگان و مرگ و میر و غذا دادن به آنهاست.

وی ادامه داد: مشکل اینجاست که دقیقا نمی‌دانیم تعرفه‌ را برای چه کسی و چگونه تعریف می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، به پیشنهاد پیرهادی این لایحه به کمیسیون نظارت و حقوقی شورا برای بررسی قرارداد پیمانکار به شهرداری و تخلف صورت گرفته برای اخذ عوارض قبل از تعیین در شورا برگردد تا در مورد سلامت پرندگان و وضعیت نگهداری آن‌ها در این پارک و سایر مسائل بهداشتی آن کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهرتهران وارد شود و پس از آن در مورد تعرفه‌ها شورای شهر تهران تصمیم گیری کند.

در ادامه علیرضا دبیر با بیان اینکه موضوع شرایط فعلی در باغ پرندگان هیچ ربطی به موضوع تعرفه و تعیین آن برای پیمانکار ندارد، گفت: ‌ مگر پیمانکار دزد است که شما می‌خواهید مچش را بگیرید، این مجموعه زیر نظر شهرداری فعالیت کرده است و اگر ما امروز مشخص نکنیم که پیمانکار چه مبلغی را اخذ کند ممکن است بخش خصوصی بخواهد برای هر ساعت ۱۰ هزار تومان بگیرد. در واقع ما با آوردن این لایحه خواستیم قیمت‌ها از آنچه وجود دارد بالا‌تر نرود و شرایط برای مردم سخت‌تر نشود.

احمد مسجد جامعی، رئیس شورای شهر تهران با توجه به اظهارات صورت گرفته توسط اعضا به مخالفت نسبت به تصویب تعرفه‌ها بدون بررسی شرایط باغ پرندگان گفت: به نظر می‌رسد بهتر است این موضوع به کمیسیون‌های اصلی و فرعی برگشته و مجددا مورد بررسی قرار گیرد.

مسجدجامعی گفت: موضوعات مطرح شده توسط اعضای کمیسیون سلامت و محیط زیست و نظارت و حقوقی شورا مسائل مهمی هستند که باید مورد پیگیری قرار گیرد. آنچه که در باغ پرندگان برای اخذ عوارض صورت گرفته تخلف است و باید پیگیری شود و اگر پرندگان شرایط مناسبی را ندارند این مسئله قابل بخشش نیست و باید مسئولان شهرداری نسبت به رفع جدی آن اقدام کنند.

علیرضا دبیر در واکنش به این تصمیم اعضای شورا هم گفت: این لایحه حدود چهار ماه است که در شورا منتظر بررسی است و پیمانکار به دنبال تصویب این تعرفه‌ها بوده تا مشکلات این مجموعه را برطرف کند اما حالا با تصمیم شما این لایحه حداقل شش ماه با تاخیر مواجه می‌شود و بعدا دیگر آقایان نگویند که مبالغ اخذ شده در این مدت غیر قانونی بوده و پیمانکار تخلف کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز