خبرگزاری کار ایران

دستورالعمل پایش آمادگی جسمانی، نظامنامه آموزش و ضوابط بکارگیری آتش نشانان ابلاغ شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۶۶۶

براساس بندهای این ابلاغیه، ورود نیروهای بخش­های دیگر شهرداری‌ها و یا سازمان‌های دیگر که فاقد شرایط سنی، تحصیلی و جسمانی مناسب برای آتش‌نشانی می‌باشند به واحدهای آتش‌نشانی منع شده است.

ایلنا: معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از تهیه دستورالعمل پایش آمادگی جسمانی، نظامنامه آموزش و ضوابط بکارگیری آتش نشانان کشور به منظور جذب نیروهای کارآمد و با انگیزه در سازمان­‌ها و واحدهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌ها خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، علی نوذرپور با بیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر اجرای مطلوب ماموریت‌های سازمان­‌ها و واحدهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌ها به منظور حفظ جان و مال شهروندان از اهمیت بسزائی برخوردار است و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در تلاش است تا میزان ارتقای سطح ایمنی شهر‌ها را افزایش دهد و به این دلیل در حال برنامه ریزی هستیم تا در یک برنامه زمانبندی مشخص، حداکثر سه ماهه، تمامی نیروهای شاغل در آتش­نشانی از یک دوره آموزش حداقل دو هفته­ای شامل آموزش مقدماتی در موضوعات اطفاء، امداد و نجات برخوردار گردند.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت حضور آتش نشانان در دوره‌های آموزشی ضمن خدمت افزود: مطابق نظامنامه آموزشی ابلاغی که توسط مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستائی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تهیه شده است، شهرداری‌ها می‌بایست فهرست اسامی نیروهای آموزش ندیده خود را از طریق دفا‌تر امور شهری و شوراهای اسلامی استانداری‌ها به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اعلام نمایند و دوره­های تکمیلی و تخصصی مطابق استانداردهای آموزشی ابلاغ شده از سوی این سازمان لازم الاجرا و عواقب هرگونه سهل انگاری بر عهده شهرداری و استانداری مربوطه خواهد بود.

نوذرپور با بیان اینکه موضوع ارتقای آمادگی جسمانی آتش‌نشانان یکی دیگر از موارد مورد توجه است، اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل پایش آمادگی جسمانی ابلاغی به منظور ارتقای آمادگی جسمانی آتش نشانان برای حضور موفق در ماموریت‌ها، می‌بایستی ساعاتی از روز به آمادگی جسمانی و ورزش آتش­نشانان اختصاص یابد و شایسته است با نظارت دفتر امور شهری و شوراهای استانداری‌ها تست‌های آمادگی جسمانی حداقل هر سال یکبار برگزار و تمامی نیروهای آتش‌نشانی ملزم به شرکت در آزمون مذکور گردند و با افرادی که فاقد حداقل آمادگی جسمانی، سلامتی جسمی و روانی نرمال می‌باشند و یا نسبت به مواد مخدر اعتیاد دارند برخورد قانونی صورت گیرد.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور همچنین تاکید کرد: براساس بندهای این ابلاغیه، ورود نیروهای بخش­های دیگر شهرداری‌ها و یا سازمان‌های دیگر که فاقد شرایط سنی، تحصیلی و جسمانی مناسب برای آتش‌نشانی می‌باشند به واحدهای آتش‌نشانی منع شده است.

نوذرپور افزود: ضمنا به منظور ایجاد انگیزه و با توجه به فراگیر شدن درجات و سلسله مراتب فرماندهی در سراسر کشور، در فرماندهی عملیات از درجات بالا‌تر استفاده می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: مطابق ضوابط ابلاغی، هرگونه استفاده غیرتخصصی از نیرو‌ها و خودروهای آتش‌نشانی در امور غیر مرتبط آتش‌نشانی ممنوع است.

وی در ادامه گفت: با توجه به تنوع حوادثدر شهرداری‌های بزرگ و متوسط، می‌بایستی برنامه ریزی لازم برای تقسیم وظایف محوله و تشکیل گروه‌های تخصصی آموزش دیده جهت اقدام در هنگام بروز حوادثخاص صورت پذیرد.

نوذرپور همچنین گفت: لازم است تمامی آتش­نشانان شناخت کاملی از ماشین‌آلات، تجهیزات و ملزومات آتش­نشانی، مخصوصاً تجهیزات حفاظت فردی داشته باشند و در صورت وجود ملزومات در ایستگاه­های آتش­نشانی و عدم استفاده یا استفاده نامناسب هریک از کارکنان از تجهیزات و ملزومات مذکور، تدابیر لازم جهت توبیخ و تنبیه فرد خاطی و فرماندهان و مدیران مربوطه صورت پذیرد.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه گفت: با توجه به لزوم بهره‌گیری از افراد متخصص واجد شرایط در پست مدیرعاملی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، لازم است تمامی شهرداران شهرهای دارای یکصدهزار نفر جمعیت و بالا‌تر که دارای سازمان آتش­نشانی و خدمات ایمنی می‌باشند، افرادی را به عنوان مدیرعامل سازمان‌های مذکور انتخاب نمایند که دارای مدرک تحصیلی حداقل لیسانس ترجیحاً رشته مرتبط با آتش‌نشانی و مدیریت بحران و دارای حداقل پنج سال سابقه کار در مدیریت شهری، ترجیحاً آتش‌نشانی، و همچنین واجد شرایط اختصاصی جهت دریافت حداقل درجه آتش‌پاد سومی براساس ابلاغیه مورخ ۲۲/۷ / ۸۲ وزیر کشور باشند.

نوذرپور در خاتمه گفت: مطابق ضوابط ابلاغی، نیروهای رسمی و پیمانی که از محل دیگری به آتش‌نشانی منتقل و با پست قبلی غیر آتش‌نشان مشغول فعالیت می‌باشند، در صورتیکه از آمادگی جسمانی لازم برخوردار بوده و بتوانند دوره‌های آموزشی مربوطه را طی بنمایند، می‌توانند در آتش‌نشانی به فعالیت خود ادامه دهند و جابجایی پست از طریق استانداری با طی مراحل قانونی و موافقت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور انجام خواهد شد و در غیر این صورت باید به محل مناسب دیگری انتقال یابند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز