خبرگزاری کار ایران

از سوی مرکز مدیریت حوادثو فوریتهای پزشکی کشور اعلام شد؛

نکات ایمنی در مسمومیت با مونواکسیدکربن و آتش‌سوزی در تکایا

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۹۷۱

از نشانه‌های مسمومیت با گاز مونواکسید کربن می‌توان به سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و نهایتاً اغما و مرگ اشاره کرد.

ایلنا: به دنبال استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد، در سال گذشته مواردی از مسمومیت با مونواکسید کربن در هیئت‌های عزاداری گزارش شد بنابراین رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از آتش‌سوزی در این مراسم ضروری است.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز مدیریت حوادثو فوریتهای پزشکی کشور، مکش نامناسب یا عدم مکش لوله‌های بخاری گازی یا نفتی، سوختن ناقص نفت بخاری، سوختن ناقص زغال(در منقل‌هایی که برای کرسی استفاده می‌شود) از دلایل عمده مسمومیت با گاز مونواکسید کربن است.

از نشانه‌های مسمومیت با گاز مونواکسید کربن می‌توان به سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و نهایتاً اغما و مرگ اشاره کرد.

پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن امری ضروری است که در این راستا استفاده از از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب لوله‌های بخاری‌ها، بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودکش توصیه می‌شود.

در زمان استفاده از بخاری‌های نفتی تمام در‌ها و پنجره‌ها را نبندید و مسیری را برای ورود هوای تازه به محیط باز بگذارید تا اکسیژن کافی محیط تامین شود.

در صورت مشاهده مواردی مبنی بر گاز گرفتگی، اولین و مهم‌ترین اقدام برای نجات فرد مسموم، رساندن اکسیژن(هوای تازه) به وی است. به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه سریعاً وارد اتاق شود. منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کنید و سریعاً با اورژانس۱۱۵ تماس بگیرید.

برای جلوگیری از آتش سوزی نیز می‌توان:

· از روشن کردن وسایل گرمایشی و شعله روباز جهت طبخ غذا در نزدیکی چادر تکایا خودداری شود.

·از بخاری‌های بدون دودکش و غیراستاندارد استفاده ننمایید.

·وسیل گرمازا را در نزدیکی پرده‌ها و سایر اجسام قابل اشتعال نصب نکنید.

·در صورت استفاده از چادرهای برزنتی و پلاستیکی وسایل گرمازا را با دقت و فاصله مناسب از آن‌ها نصب کنید.

·مخازن نفت بخاری‌ها را در زمان روشن بودن پر نکنید.

·دودکش وسایل گرمایشی را از بین جادرهای برزنتی و پلاستیکی عبور ندهید زیرا اغلب آتش سوزی‌های این گونه اماکن از این ناحیه است.

تکایای عزاداری در موقعیتی قرار گیرند که امکان دسترسی نیروهای عملیاتی اورژانس آن می‌سر بوده و باعثسد معبر و یا مختل کردن عبور و مرور خودرو‌ها نشود و همچنین از نصب تکایای عزاداری در میادین و خیابان‌های جانبی میادین جهت پیشگیری از ترافیک و وقوع حادثه پرهیز شود.

در صورت بزرگ بودن تکایا درهای خروجی متعدد در فواصل مختلف الزامی است چرا که در مواقع رخداد حوادثی چون آتش سوزی امکان خروج سریع افراد مقدور باشد.

در صورت بروز آتش سوزی و وجود مجروح با اورژانس ۱۱۵ و ۱۲۵ تماس حاصل بفرمایید. در صورت تماس با شماره ۱۱۵، برای کمک به مصدوم شرح حال اولیه را به کار‌شناس مربوطه ارائه نمایید.

همچنین آدرس صحیح و دقیق مسیر اورژانس ۱۱۵ را کوتاه می‌کند. همچنین برای کاهش زمان حضور کار‌شناسان اورژانس ۱۱۵ بر بالین بیمار، در اعلام آدرس محل حادثه از علایم واضح و نشانه‌های مشخص در مسیر استفاده کنید(مانند مسجد، چهارراه تابلو بزرگ مغازه‌ها یا ادارات) برای راهنمایی تیم اورژانس ۱۱۵ فرد راهنما را به نقاط شاخص محل بفرستید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز