خبرگزاری کار ایران

بیش از 93 هزار راس دام در زنجان، علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: اجرای طرح واکسیناسیون علیه بیماری مشترک انسان و دام بروسلوز یا تب مالت توسط 22 اکیپ دامپزشکی در میان دام های سبک و سنگین این استان در حال اجراست.

به گزارش ایلنا به نقبل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان زنجان، محمد رشید کرمی افزود: بروسلوز، هاری، سیاه زخم، سل و کیست هیداتید جزو بیماری های مشترک بین انسان و دام است که بیشتر از دام به انسان سرایت می کند و بیماری بروسلوز یکی از این بیماری های فوق العاده عفونی و قابل انتقال بوده و بیماری هزار چهره نام گرفته است.

وی اظهارکرد: بیماری های مشترک بین انسان و حیوان از ابتدای زندگی بشر در سطح کره خاکی وجود داشته، اما در سال های اخیر این بیماری ها اهمیت دو چندانی پیدا کرده و در زمان حاضر نیز نه تنها به لحاظ بهداشت و سلامت، بلکه از نظر اقتصادی و سیاست بین الملل نیز جایگاه خاصی دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: بیماری بروسلوز گروه بسیار زیادی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می کند و این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیم شدن و نازایی موجب از دست رفتن ارزش اقتصادی دام های مبتلا می شود.

کرمی تاکید کرد: این بیماری علاوه بر بعد اقتصادی به علت ابتلای انسان به این بیماری از بعد بهداشتی نیز دارای اهمیت فراوانی است.

وی با بیان اینکه آغاز طرح واکسیناسیون مبارزه علیه بیماری بروسلوز سالانه از فصل بهار آغاز می شود، اظهارکرد: این طرح در برخی از مناطق استان زنجان از جمله شهرستان های طارم و زنجان که دامداران دام های خود را به مراتع ییلاقی منتقل می کنند، در فصل بهار انجام شده است.

کرمی افزود: بر اساس پیش بینی های انجام شده 264 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز در سطح استان زنجان واکسینه خواهند شد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: از آغاز سال جاری تاکنون بیش از 93 هزار راس دام سبک و سنگین تحت واکسیناسیون بروسلوز قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: فعالیت این اکیپ های دامپزشکی تا پایان شهریور و ارائه خدمات به دامداران این استان در خصوص پیشگیری از بیماری بروسلوز به صورت رایگان انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: امسال گوسفند و بز علیه بیماری بروسلوز واکسینه نمی شود چرا که این طرح به مدت چهار سال متوالی در بین این دام ها عملیاتی شده و امسال نیز برنامه پایش و مراقبت از این دام ها در حال انجام است.

کرمی یادآورشد: چنانچه نتیجه پایش و مراقبت مثبت و دامی مبتلا به بیماری بروسلوز باشد دام مبتلا از چرخه حیات حذف خواهد شد.

بهترین راه برای جلوگیری از انتقال این بیماری، معدوم کردن جنین های سقط شده، پوشیدن دستکش و چکمه، دفع بهداشتی ترشحات و جنین سقط شده است.

نجوشاندن شیر و استفاده از پنیر تازه از دیگر راه های انتقال بیماری بروسلوز تب مالت است که در برخی از روستاها مصرف شیرخام، خامه و بستنی هایی که به صورت سنتی تهیه می شود می تواند در شیوع بیماری تاثیر چشمگیری داشته باشد.

استان زنجان یک میلیون و هشت هزار راس دام سبک بز و گوسفند و 186 هزار راس دام سنگین گاو و گوساله دارد.

 

کد خبر : ۴۰۰۹۸۷