خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

جداسازی دامهای آلوده به بیماری لمپی اسکین ومعدوم سازی زیرنظر دامپزشکی الزامی است

کد خبر : ۱۷۶۴۷۶

تعطیلی ۳ هفته ای میادین دام با نظارت و هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان، کنترل شدید حمل و نقل دامها، اجرای اقدامات پیشگیری اعم از سم پاشی و واکسیناسیون در ۱۰ کیلومتری کانونهای آلوده توسط اداره کل دامپزشکی و مدیریت بهداشت محیط در استان آذربایجان شرقی الزامی شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی بر لزوم جداسازی دامهای آلوده به بیماری لمپی اسکین ومعدوم سازی آنان زیرنظر کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان در شهرستانها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا کریم مهری در جلسه هماهنگی و پیشگیری و مهار بیماری غیربومی لمپی اسکین در سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: لازم است از طریق مدیریت بحران استان موضوع پیگیری و اقدامات لازم جهت اطلاع رسانی کافی با استفاده از امکانات سازمان و ادارات کل و مشارکت تشکلهای دامداران و صنایع لبنی درجهت کنترل و مهار بیماری به عمل آید.

معاون بهبود تولیدات دامی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی درخصوص روند شیوع بیماری و راهکارهای مبارزه با بیماری و اهمیت موضوع و نیاز مبرم مشارکت کلیه بهره برداران و تشکلهای دامداری جهت کنترل بیماری اظهار داشت: لازم است تشکلهای دامداری با ایجاد حساسیت در منطقه، مردم را نسبت به هرگونه حمل ونقل غیرمجاز دام حساس نمایند تا با مشارکت مردمی راههای غیرمجاز حمل دام جهت مهار بیماری تحت کنترل درآید.

غفور عبدالهی بر ضرورت مشارکت تشکلها و اتحادیه ها جهت حفظ سرمایه اعضای تشکل در امر سم پاشی و ضدعفونی دامها و روستا تاکید کرد و افزود: دامداران در استان آذربایجان شرقی شایسته است با توجه به شیوع بیماری جدید " لمپی اسکین " در برخی شهرستانها و استانهای همجوار، در صورت مشاهده هرگونه تب بالا، آبریزش از چشم، افزایش ترشحات بینی و حلق، عدم تمایل به راه رفتن، کاهش تولید شیر و ظهور برجستگی های پوستی روی پوزه دام، سریعاً مراتب را به اداره دامپزشکی شهرستان خود گزارش نمایند.

وی با بیان اینکه بیماری " لمپی اسکین " یک بیماری ویروسی با شیوع بالا می باشد که لازم است جهت جلوگیری از ابتلاء سایر دامها، دامهای آلوده زیر نظر اداره دامپزشکی با رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای معدوم گردند افزود: سمپاشی بدن دام و جایگاه دام، کنترل فعالیت و تکثیر حشرات، جداسازی دامهای آلوده و معدوم سازی زیر نظر اداره دامپزشکی و واکسیناسیون سایر دامهای سالم از راههای عمده کنترل و پیشگیری از بیماری " لمپی اسکین " می باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان با بیان اینکه دامداران لازم است جهت کاهش ریسک خطرات و هزینه های احتمالی شیوع بیماری جدید " لمپی اسکین " در اسرع وقت نسبت به بیمه کردن دامهای خود اقدام نمایند افزود: در این جلسه بر تعطیلی ۳ هفته ای میادین دام با نظارت و هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان، کنترل شدید حمل و نقل دامها، اجرای اقدامات پیشگیری اعم از سم پاشی و واکسیناسیون در ۱۰ کیلومتری کانونهای آلوده توسط اداره کل دامپزشکی و مدیریت بهداشت محیط استان تاکید شد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه درخصوص روند شیوع بیماری در کشور و استان توضیح داد و گفت: در شهرستانهای ملکان، میانه، عجبشیر، هریس و ورزقان بیماری لمپی اسکین رویت شده است.

بهراد زندیه بر سرعت عمل در مهار بیماری تاکید کرد و خواستار استفاده دامداران از سم دلتامترین، پروپتام فوس و سایپرمترین برای سم پاشی دامداریها و محل تجمع حشرات بخصوص پشه و مگس خونخوار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز