خبرگزاری کار ایران

تأکید دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد بر مبارزه با انگل‌های داخلی و خارجی دام

اداره‌کل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد بر ضرورت اجرای طرح‌های جامع در حوزه مبارزه با انگل‌های داخلی و خارجی دام‌ها تأکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه وبویراحمد معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان با اعلام این مطلب گفت: عملیات مبارزه با انگل های داخلی و خارجی دام طبق سنوات گذشته از ابتدای سال و با هدف صیانت از سرمایه دامی استان و در جهت ارتقای بهداشت عمومی و پیشگیری از تبعات مخرب اقتصادی بیماری‌های انگلی آغاز شده است و در چهارماهه ابتدای امسال بیش از 1500 لیتر سموم ضدانگل در تمامی شهرستان‌های استان توزیع شده است.
دکتر امید جمشیدی اظهار داشت: با توجه به ضرورت پوشش همه‌جانبه دام‌های استان علیه بیماری‌های انگلی و طبق برنامه مدون مبارزه با بیماری‌های دامی ، تاکنون 74 هزارو 275 نوبت راس دام و  204 هزار و 50 مترمربع در دو طرح جامع مبارزه با انگل های خارجی و مبارزه با تب کریمه کنگو  بصورت کاملاً رایگان سمپاشی شده اند.
وی بیماری‌های انگلی را ازجمله بیماری‌هایی دانست که سبب کاهش زاد و ولد دام‌ها، کاهش تولیدات دامی نظیر شیر و کاهش کیفیت محصولاتی نظیر پوست، پشم و انتقال بیماری‌های ویروسی و مشترک بین انسان و حیوان شده و از این رو خسارات زیادی را به صنعت دامپروری و تولیدات خوراکی و غیرخوراکی دامی و نیز بهداشت عمومی وارد خواهد کرد.
جمشیدی با مهم دانستن لزوم تامین اعتبارات ویژه برای اجرای طرح فوق، گفت: با توجه به اهمیت مبارزه با انگل‌های خارجی دام، چنانچه اعتبارات مناسبی از سوی مدیریت بحران استانداری در این زمینه تخصیص یابد می‌توان زمینه پیشگیری از وقوع بیماری‌های انگلی و بیماری‌هایی که از طریق کنه‌ها به انسان منتقل می‌شوند ازجمله تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو را به میزان زیادی کاهش داد.
معاونت سلامت دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد از توزیع رایگان سموم دامی در مناطق محروم و صعب العبور استان خبر داد و گفت: یکی از سیاست های دامپزشکی استان حمایت از دامداران مناطق روستائی و عشایری کمتر برخوردار بوده که در این راستا در قالب طرح خدمات رایگان دامپزشکی تا کنون مقدار یک هزار لیتر سم بصورت رایگان در اختیار دامداران قرار گرفته است.

 

کد خبر : ۳۹۶۲۷۴