خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از حاشیه تا متن جشنواره فیلم فجر،

از انصراف عصبانی نیستم تا اهدا سیمرغ فیلم مردمی توسط مدیران دولتی

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۰۲۵

غیبت ابراهیم حاتمی کیا و احمد رضا درویش که آثارشان بیشترین جوایز را کسب کرده بود بسیار تعجب برانگیز بود. قبل از آغاز اهدا جوایز تهیه کننده فیلم عصبانی نیستم با انتشار نامه‌ای از مسولان جشنواره تقاضا کرده بود تا فیلم عصبانی نیستم داوری نشود.

ایلنا: مراسم اختتامیه سی و دومین دوهر جشنواره فیلم فجر درحالی برگزار شد که این مراسم هم مانند خود جشنواره خالی از حاشیه نبود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از مهم‌ترین حاشیه‌های ان نیامدن ابراهمی حاتمی کیا کارگردان فیلم چ و احمدرضا درویش کارگردان فیلم رستاخیز بود که بیشترین جوایز را نیز بدست آورده بودند.

برگزیدگان چه گفتند:

مهدی نورمحمدی که جایزه بهترین تصویر برداری را برای مستند در پناه بلوط گرفته بود در هنگام دریافت جایزه گفت: محیط زیست و طبیعت زیبای سرزمینمان با چالشی جدی روبروست و مستندسازان می‌توانند این خطرات به جامعه منتقل کنند. امیدوارم بیش از پیش مستندسازان حمایت شوند.

مجتبی میرطهماسب کار گردان فیلم مستند شش قرن و شش سال نیز پس از جایزه در سخنانی کوتاه گفت: ما را به سخت جانی خود، این گمان نبود.

مرتضی رزاق کریمی برنده سیمرغ بهترین فلیم مستند نیز گفت: سینمای مستند بهترین فرصت برای تصویر چهره پلید خشونت در جهان است، فکر می‌کنم در این زمینه غفلت شده است. معتقدم فیلم مستند بد وجود ندارد چون هر فیلم مستند کارکرد خودش را دارد. در اینجا می‌خواهم علاوه بر تدوینگر فیلمم، یک تقدیر ویژه از جانبازان کشورمان، مخصوصا جانبازان شیمایی داشته باشم.

بخش نگاه نو

هومن سیدی که جایزه ویژه هیات داوران را برای ساخت فیلم سیزده گرفت، با تشکر از سعید سعدی جایزه‌اش را به حسن روحانی تقدیم کرد.

تینا پاکروان نیز که به جای پانته‌آ پناهی‌ها، دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن را برای فیلم خانوم دریافت کرد گفت: این فیلم را در تکریم خانم‌ها ساختم اما به نظر می‌رسد مورد پسند آقاین داور قرار نگرفته است اما قول نمی‌دهم که سال دیگر آقا را بسازم
نوید محمدی، ‌ تهیه‌کننده فیلم چند متر مکعب عشق نیز هنگام دریافت جایزه بهترین فیلم بخش نگاه نو، سیمرغ بلورینش را به روح مادرش تقدیم کرد و گفت: به جوانانهایی که فکر می‌کنند، سینما فقط باند و باندبازی‌ است، می‌گویم که ما فقط خدا را داشتیم.

بخش سودای سیمرغ:

حسن دارسنج برنده دیپلم افتخار بهترین چهره‌پردازی جایزه‌اش، را به محسن امیریوسفی برای ساخت فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی و امیرحسین ثقفی اهدا کرد و رو به می‌دران دولتی گفت: ۸۰ درصد این سینماگران اجاره‌نشین هستند، یک فکری برای این موضوع کنید.

رضا عطاران هنگام اعطای جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس گفت: باید از طراحی مجدد سیمرغ تشکر کنم که شکل آن دوباره به شکل «سیمرغ» بازگشت. تندیس سال قبل بیشتر به درد سرویس شکلات‌خوری می‌خورد.

وی همچنین زمانی که برای‌بار دوم و دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد روی سن رفته بود، گفت: خدا را شکر که آن سیمرغ که به درد شکلات‌خوری می‌خورد به ما نرسید. من یکی دوسال بود که منتظر دومین سیمرغم بودم که با یکی دیگر سیمرغی که در خانه داشتم جفت بیندازم و تا در آینده و سالهای دیگر خودم جشنواره راه بی‌اندازم.

اکبر ثقفی تهیه‌کننده همه چیز برای فروش هم هنگام دریافت سیمرغ شراره سروش برای طراحی صحنه و لباس فیلم همه چیز برای فروش گفت که خانم سروش همسر امیرحسین ثقفی است» و اینجایزه را به خانواده ثقفی تقدیم کرد.

سیدعلیرضا علویان هم هنگام دریافت جایزه بهترین صدای فیلم به همراه بهمن اردلان برای فیلم چ گفت: خوشحالم که جایزه را از جهانگیر می‌رشکاری گرفتم که همیشه در کارم برایم اسطوره و الگو بوده است. باید از ابراهیم حاتمی‌کیا که به من اعتماد کرد تشکر کنم و اگر اینجایزه را گرفتم به دلیل کارگردانی به جا و خوب ایشان در «چ» بوده است.

میلاد کی‌مرام هم در هنگام دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر مکمل برای «خط ویژه ان را به بیمارستان کودکان سرطانی محک تقدیم کرد.

بابک حمیدیان پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد گفت: شهید اصغر وصالی و اصغر وصالی‌ها همواره به من یادآوری می‌کنند که ما بی‌چرا زندگانیم و آن‌ها با چرا رفتگان آگاهند.

وی ضمن تقدیر از تلاش اصحاب رسانه در ایام جشنواره فیلم فجر گفت: بچه‌های رسانه نخوابیدند تا فلیم‌ها را ببینند

وی ادامه داد: تجربه کار کردن با احمدرضا درویش، ابراهیم حاتمی‌کیا، کیومرثپوراحمد و رخشان بنی‌اعتماد تجربه باشکوهی است که قدردان آن هستم.

وی خطاب به محمد نهاوندیان بیان کرد: به رییس‌جمهور محترم بفرمایید که ما می‌خواهیم بی‌واسطه و در یک متری خواسته‌هایمان را به شما بگوییم. لطفا این فرصت را فراهم کنید.

کارن همایونفر بعد از دریافت دیپلم افتخار برای ساخت موسیقی متن فیلم همه چیز برای فروش گفت: امیدوارم سیمرغ بخش موسیقی متن به یک ایرانی برسد، زیرا سینمای ما به هرچه احتیاج داشته باشد، به آهنگساز احتیاج ندارد.

حسین جعفریان بعد از دریافت جایزه سیمرغ برای بهترین فیلمبرداری این دوره از جشنواره گفت: ازابراهیم حاتمی‌کیا، کیومرثپوراحمد تشکر می‌کنم که مرا برای همکاری در فیلمشان دعوت کردند و البته از احمد رضا درویش و علیقلی‌زاده که اینجایزه را مدیون همکاری با آن‌ها در رستاخیز هستم نیز تشکر می‌کنم

وی ادامه داد: از اینکه فرصت دیدن خانه پدری را فراهم شد تشکر می‌کنم و امیدوارم که فرصت اکران آن هم فراهم شود.

مریلا زارعی برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن برای شیار ۱۴۳ گفت: از هیات داوران تشکر می‌کنم که تلاشم به دلشان نشست. خدا را شاکرم که این توفیق را به من داد که در نقشی سنگین، حساس و مسئولیت‌برانگیز بازی کنم و باز خدا را شاکرم که این توفیق را به من داد که در قلب شما بنشینم.

وی ادامه داد: این سیمرغ حاصل سال‌ها مهری است که از شما گرفتم و تجربه‌ای که از کار کردن با کارگردانان بزرگی است که با آن‌ها کار کردم. می‌خواهم به خصوص از آقای ابراهیم حاتمی‌کیا تشکر می‌کنم چراکه اجازه دادند در مقابل دوربینشان در فیلم ارزشمند چ قرار بگیرم و بیاموزم و دوم به دلیل کار متعهدانه و ارزشمندشان که باعثشدند توجه شما به «شیار ۱۴۳» جلب شود.

زارعی سپس خطاب به حاضران گفت: اینجایزه برای من خیلی ارزشمند است. خواهش می‌کنم به جای تشویق من و این سیمرغ، به احترام همه مادران و زنان سرزمینم که در این سال‌ها صبورانه ایستادند، عزیزانشان را برای جان و مال و ناموس این کشور دادند و باز هم سکوت کردند، به احترام بایستید.

بهروز افخمی هم که برای «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» جایزه سیمرغ بهترین فیلمنامه را گرفته بود، خطاب به مسئولان سیاست‌گذاری جشنواره گفت: فکر می‌کنم که بهتر است از سال آینده، جایزه فیلمنامه اقتباسی با فیلمنامه اورجینال جدا شود چرا که نوشتن فیلمنامه اقتباسی بسیار راحت‌تر از فیلمنامه اریجینال است.

تقی علیقلی‌زاده تهیه‌کننده رستاخیز که جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره را به جای احمدرضا درویش دریافت کرده بود، گفت: ‌آقای درویش بنا به دلایلی حضور ندارند اما تاکید کردند که اینجایزه را به آرش آصفی برای بازی در نقش بکیر در رستاخیز اهدا کنم.

نرگس آبیار کارگردان شیار ۱۴۳ که جایزه ویژه هیات داوران جشنواره را گرفته بود، عنوان کرد: فیلمم را به مقام مادران سرزمینم تقدیم می‌کنم؛ بویژه مادران رزمندگانی که به جبهه‌ها رفتند، مادران رزمندگانی که زخمی شدند و بویژه مادران غم‌دیده‌ اما شکوه‌مند رزمندگان شهید. امیدوارم روزی برسد که حاج‌ کاظم‌ها در سرزمین خودشان غریبه نباشند؛ با تشکر ویژه از آقای حاتمی‌کیا.

سیدجمال ساداتیان از تهیه‌کنندگان فیلم آذر، شهدخت، پرویز و دیگران که به عنوان یکی از برگزیدگان سیمرغ بهترین فیلم جشنواره فجر بود، گفت: متاسفانه سینمای ما گاهی باعثبی‌مهری داخلی قرار می‌گیرد. ما سلایق مختلف فکری در کشور داریم و باید اجازه دهیم برای همه این سلایق فیلم ساخته شود. باعثتاسف است که بعضی از فیلم‌ها، امسال مورد بی‌مهری قرار گرفتند. این زیبنده سینمایی که عظمت زیادی دارد نیست. به نظرم کمی نیاز به سعه‌صدر مسئولان و کسانی که کمی تندرو هستند، داریم.

حاشیه‌ها:
مراسم با ۵۰ دقیقه تاخیر شروع شد.
افراد بسیاری زیادی از علاقمندان سینما که دوست داشتند در مراسم اختتامیه شرکت کنند در بیرون سالن از مهمانان و مدعوین طلب کارت دعوت می‌کردند.
با تدبیر خوب مدیر روابط عمومی جشنواره و اعضائ روابط عمومی ۵ ردیف از بهترین ردیفهای سالن اصلی به خبرنگاران اختصاص پیدا کرده بود و سعی شده بود که خبرنگاران فقط در آن ردیف‌ها قرار بگیرند اما بدلیل سهل انگاری مسولان تشریفات و حراست افراد متفرقه هم در این ردیف‌ها نسشته بودند.
غیبت ابراهیم حاتمی کیا و احمد رضا درویش که آثارشان بیشترین جوایز را کسب کرده بود بسیار تعجب برانگیز بود.
شوخی‌ها و طنازی‌های رامبد جوان و رضا عطاران در روی سن فضای شادی را بوجود آورده بود.
پخش کلیپی با صدای محسن چاووشی و همچنین ویدئوهای از سخنان بازیگران و کار گردانان سینما درباره سینما در دولت تدیبر و امید که توسط مجید توکلی ساخته شده بود مورد استقبال قرار گرفت.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از ۲۰ دقیقه سخنرانی کرد که این امر باعثطولانی شدن مراسم شد و اعتراض بخشی از مخاطبان را بدنبال داشت.
اهدای سیمرغ مردمی به بهترین فیلم توسط جمعی از مدیران دولتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوبی رئیس سازمان سینمای جالب توجه بود.
قبل از آغاز اهدا جوایز تهیه کننده فیلم عصبانی نیستم با انتشار نامه‌ای از مسولان جشنواره تقاضا کرده بود تا فیلم عصبانی نیستم داوری نشود.
ازدحام جمعیت به اندازه‌ای بود که خبرنگاران به سختی وارد شدند و برخورد بعضی نگهبانان برج میلاد و حراست مناسب نبود
عکاسان زیادی به مراسم امده بودند اما بدلیل کمبود جا برروی زمین و و پله‌ها نشستند بودند.
سالن مراسم کاملا مملو از جمعیت شده بود.
در مراسم شب گذشته هنر مندانی همچون سعید راد، مریلا زارعی، نرگس آبیار، ملیکا شریفی نای، بهروز افخمی، امیرعلی دانایی، مرجان شیرمحمدی، حامد بهداد، هنگامه حمیدزاده، شبنم مقدمی، هنگامه قاضیانی، بابک حمیدیان، روح اله حجازی، هومن سیدی، امیر سماواتی، حسین مهکام، نیکی کریمی، کامبوزیا پرتوی، مهشید افشارزاده، آزاده صمدی، کیانوش عیاری، فرهاد توحیدی، فرامرز قریبیان، بهاره رهنما، پیمان قاسم خانی، حسین لطیفی، شهرام مکری و محمود کلاری حضور داشتند

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز