خبرگزاری کار ایران

امیر اثباتی:

باید مشخص شود پول نفت صرف چه فیلم‌هایی شده است؟!

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۳۴۴

باید امروز شفاف توضیح داده شود که پول نفت سال‌های اخیر صرف چه نوع سینمایی شده و چرا پول فقط به چند فیلم خاص تعلق گرفته است؟!

ایلنا: امیر اثباتی طراح صحنه فیلم و عضو هیات مدیره خانه سینما معتقد است که باید مشخص شود که این سال‌ها پول نفت برای چه فیلم‌هایی هزینه شده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر اثباتی که در برنامه هفت سینمایی حضور پیدا کرده بود، در تحلیل خود از وضعیت سینمای ایران اذعان داشت: سینمای ایران به عنوان یک امر فرهنگی حاصل خلاقیت هنرمند و شرایطی که مدیران فراهم می‌کنند، است.
وی افزود: سینمای ایران دارای نیروهای کارا و توانمندی است که در صورت اعتماد و فراهم کردن شرایط مناسب، محصولات خوبی تولید می‌کنند که علاوه بر جذب مخاطب می‌توانند در محافل بین المللی مطرح شوند.
وی با اشاه به اینکه وضعیت بسیاری از افراد امروز در سینمای ایران نابسامان است، افزود: بسیاری از اهالی سینما امروز بیکار هستند هر چند خانه سینما در زمانی که فعالیت می‌کرد تلاش کرد تا کمکی به این افراد بکند
وی ادامه داد: در سالهای گذشته سیاستهایی که بر سینمای ایران حاکم بود روند فرسایشی را در سینما بوجود آورد و خانه سینما را از ماموریت خود دور کرد و باعثشد سینمای ایران نتواند در خدمت کل کشور باشد.
اثباتی ادامه داد: خیلی از فیلمسازان در سالهای اخیر نتوانستند فیلم بسازند و فیلم خود را بسازند اما گروهی سعی کردند که مشکل را بر گردن خانه سینما بی‌اندازند.
وی ادامه داد: خانه سینما اصلا در امور بودجه سینما و تقسیم امکانات تصمیم گیرنده نیست بلکه فقط نقش مشورتی در شورای‌ها می‌توانست داشته باشد که آن هم در سالهای اخیر دریغ شده است.
طراح صحنه فیلم کیمیا و سرزمین خورشید گفت: باید امروز شفاف توزیع داده شود که پول نفت سال‌های اخیر صرف چه نوع سینمایی شده است و چرا پول فقط به چند فیلم خاص تعلق گرفته است؟
اثباتی افزود: وقتی در کل سینمای ایران گروهی بدنبال آن هستند که فیلم را براساس عرضه و تقاضا بسازند سرانجام آن می‌شود که ساخت فیلم با کمترین هزینه هدف می‌شود و در این میان بخشهایی همچون طراحی صحنه و لباس آسیب می‌بینند.

امیر اثباتی همچنین درباره سال‌های اولیه کار خود گفت: کار در مجله فیلم به عنوان گرافیست از اولین تجربه‌های کاری من بود و همزمان با کار در این مجله، مشغول طراحی پوستر برای فیلم سجادی شدم که این مقدمه همکاری‌های بعدی من با این کارگردان و پیشرفت در کارهای دیگر من در این حوزه شد تا زمان حاضر که شرایط کار در سینما مانع از این فعالیت و همکاری شده است.
وی درباره اهمیت طراحی صحنه ولباس در سینما و ساخت فیلم‌ها گفت: هیچ فیلمی بدون طراحی صحنه و لباس ساخته نمی‌شود. این عنوان حتی از ابتدای تاریخ سینمای ایران با فیلم‌هایی چون دختر لر وجود داشته است وبعد از انقلاب نیز نگاه حرفه‌ای و تخصصی نسبت به طراحی صحنه در سینمای ایران به صورت آکادمیک و فراگیرشکل گرفت.
اثباتی با بیان اینکه طراحی صحنه رشته تحصیلی وی در دانشگاه نبوده است، اظهار داشت: با وجود نداشتن تحصیلات آکادمیک در این حوزه، همکاری در کنار پیشکسوتان این حوزه تجربه کاری بسیاری را پیش روی من گذاشت و سینما یک تجربهٔ حرفه‌ای عملی را در این حوزه می‌طلبد.
این طراح صحنه ادامه داد: این تجربه و شناخت باید عمقی باشد و علاوه برطراح صحنه، کارگردان و تهیه کننده هم بر این شناخت واقف باشند و حوزه مسئولیت هر فردی از گروه فیلمسازی باید روشن باشد و با این تقسیم وظایف دقیق است که می‌توانند کاراستاندارد تولید کنند.
اثباتی نقش طراح صحنه درکمک به کار گردان و گروه فیلمسازی را نقش اساسی و کلیدی دانست و گفت: تا زمانی که طراحی صحنه برای فیلم صورت نگیرد هیچ فیلمی قابل دیدن نیست و تنها قصه و واژه‌های آن روی یک کاغذ وجود دارد و زمانی قابل رویت می‌شود که قصه در یک مکان و فضا اتفاق افتد و بازیگران ملبس به پوششی باشند که نقش آن‌ها را باورپذیر سازد که این توسط طراح صحنه ولباس عینیت پیدا می‌کند.
وی دانش و تخصص مورد نیاز در این حوزه را به شناخت مربوط دانست و بیان داشت: زمانی که فیلم مربوط به دوره‌ای است که تصوری از آن نداریم همچون فیلم‌های صدر اسلام وفیلم‌های علمی و تخیلی، باید‌ شناختی را نسبت به آن دوره، فضا و مختصات وهر آنچه که برای کار احتیاج است را به دست آوریم و این شناخت را باید در خود تکمیل کرد تا از عهده بازسازی آن فضا برآییم و فیلم‌هایی که متعلق به معاصر و جنگ است نیز همین حکم را دارد وتن‌ها در این صورت است که برای مخاطب باور پذیر می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز