خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

دلهره در خانه‌های مهر زاهدان/خطر سقوط نمای ساختمان بر سر رهگذران

asdasd
کد خبر : ۵۷۶۹۴۲

انتشار اخبار متفاوت از کیفیت پایین ساخت برخی ساختمان‌های مسکن‌مهر و ریزش آنها در پی زلزله‌های اخیر، ساکنان مهر‌شهر زاهدان را نیز نگران کرده است. در همین باره با برخی ساکنان یک مجتمع مسکونی در مهر‌شهر زاهدان گفت‌وگو کردیم تا از آنان درباره امنیت ساختمان‌شان بشنویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ساختمان‌های مسکن‌مهر در مهر‌شهر زاهدان در فاصله پنج کیلومتری از مرکز شهر زاهدان و در نزدیک‌ترین نقطه به شهرک صنعتی قرار گرفته است. وارد خیابان اصلی و ورودی مهرشهر زاهدان که می شویم ساختمان‌هایی با نمای نیمه کاره با تابلوی "مجتمع‌های فاز 1و 2 مهرآورن"، این سئوال را در برمی انگیزد  که آیا ساختمان‌ها مسکونی است.

کمی جلوتر که می‌رویم تردد ساکنان به داخل ساختمان پاسخ سوال‌مان را می‌دهد. پروژه فاز یک و دو مجتمع مهرآوران توسط شرکت بسیجیان تعاونی مسکن نوسازان فراگیر سیستان و بلوچستان ساخته شده  که به حالت نیمه جان رها شده است.

 ساکنان واحدهای این دو فاز از وضعیت این ساختمان ها ناراضی بوده و از افت فشار آب، نمای غیر استاندارد، نفوذ سرما و گرمای هوا از بین منافذ باز دیوارها و مشکلات مربوط به سند مالکیت و پایان کار ساختمان سخن می گفتند.

خطر برق گرفتگی

خزایی مدیر ساختمان مجموعه آپارتمان‌های مجتمع مهرآوران فاز یک و دو از عدم ایمنی و استاندارد بودن این ساختمان‌ها برای‌ ما  گفت.

وی با اشاره به این موضوع که برخی از این واحدها در سال ۹۱ تحویل موقت شده‌اند،گفت: ساکنان ۱۴۲ واحد این مجتمع از یک اشتراک آب استفاده می کنند و هنوز آب شیرین  از طریق شبکه عمومی در این ساختمان ها قابل دسترسی نیست.سیستم برق این آپارتمان‌ها نیز کاملا غیر استاندار و بدون هیچ ایمنی در قسمت زیر‌زمین و پارکینگ این مجتمع قرار دارد و خطر برق گرفتگی و خطرات ناشی از اتصال برق ساکنان مجتمع را تهدید می کند.

دلهره در خانه‌های مهر زاهدان/خطر سقوط نمای ساختمان بر سر رهگذران

ریزش نمای ساختمان

یکی دیگر از ساکنان مجتمع مهرآوران مسکن مهر زاهدان از ریزش لحظه‌ای و نمای این ساختمان‌ها می گوید که کاملا واضح است و با وزش هر بادی قطعه‌ای از نما سقوط می‌کند.

نمای ساختمان‌های هشت طبقه مجتمع مهرآوران بوسیله آکاسیف(فیبرهای رنگی) و سرامیک پوشانده شده که درصد زیادی از نمای این ساختمان‌ها فرو ریخته و مشهود است. در قسمتی دیگر از نما سرامیک‌ها به صورت آویزان بین هوا و زمین معلق مانده و خطر سقوط آنها ساکنان مجتمع را تهدید می‌کند، همچنین نمای فیبری این ساختمان‌ها در مقابل آتش‌سوزی ایمن نیست و به راحتی دچار حریق می‌شود.

نوری یکی دیگر از ساکنان مهرآوران مهرشهر هم از عدم توجه مسئولان مسکن و شهرسازی نسبت به استاندارد سازی و عدم نظارت بر این پروژه ها سخن گفت و ادامه داد: "بیشتر ساکنان این واحدها قشر متوسط جامعه و از کارمندان هستند که با تامین مبلغی توانسته اند صاحب خانه شوند ولی سکونت در مهرشهر زاهدان مردم را با مشکلاتی از قبیل قطعی آب ، قطعی برق ، عدم محوطه سازی صحیح ، خطرات جانی و مالی روبرو کرده است که علت اصلی آن فاصله با مرکز شهر و دور بودن از دید مسئولان است.

بحران‌هایی از جنس زلزله، طوفان، سیل، نشست زمین، بی‌آبی و البته بحران‌های اجتماعی که طبیعت جوامع ناپایدار است نگرانی‌های این روزهای مردم را بیشتر کرده که این ساخت و سازهای غیر استاندارد هم مزید بر علت شده و دلهره‌های ساکنان را دوچندان کرده است.

 نصب کنتور آب برای واحدها مقدور نیست

معاون آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفت‌وگوی اختصاصی با ایلنا درباره گلایه‌های ساکنان مجتمع‌های فاز 1 و 2 مهرآوران مهرشهر زاهدان می‌گوید: تمامی واحدهای این مجتمع یک سیستم تحت فشار و یک کنتور حجمی دارند که عملیات آبرسانی به واحدها را انجام می‌دهد.

علیرضا قاسمی با بیان اینکه امکان نصب کنتور برای تک‌تک واحدها وجود ندارد، افزود: در هر ساختمان 70 واحد مسکونی وجود دارد که نصب کنتور برای تک تک این واحدها اختلال در آبرسانی را به همراه دارد.

 ریزش نمای ساختمان ارتباطی به مسکن و شهرسازی ندارد

مدیرکل مسکن و شهرسازی سیستان و بلوچستان در پاسخ به گلایه های مردمی از ریزش نمای ساختمان و بنای غیر استاندارد مجتمع های 2 فاز مهرآوران به خبرنگار ایلنا گفت: ریزش نمای ساختمان‌های مهرآوران هیچ ارتباطی به اداره کل مسکن و شهرسازی ندارد.

مسعود مالکی اختلاف میان هیئت‌مدیره و اعضای این مجتمع را علت مشکلات زیرساختی ،افت فشارآب، خطر برق گرفتی ،نمای غیر استاندارد و دیگر مشکلات دانست و افزود:  هیئت مدیره انتخاب خود اعضا هستند مسکن و شهرسازی چندین بار برای رفع اختلافات مراجعه کرده اما به نتیجه نرسیده است.

مالکی با تاکید بر اینکه مشکلات ساختمان باید از طریق اعلام هیئت مدیره و پیگیری نظام مهندسی حل شود، گفت: درباره سند هم باید بگویم زمانی که تمامی واحد ها کامل و پایان کار صادر شود سند آنها از طریق اداره کل مسکن و شهرسازی صادر می شود.

دلهره در خانه‌های مهر زاهدان/خطر سقوط نمای ساختمان بر سر رهگذران

گزارش : فائقه راغی

عکس : نوید برهان‌زهی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز