خبرگزاری کار ایران

در قالب هفت جلد:

نخستین دانشنامه فرهنگ و تمدن سیستان و بلوچستان رونمایی شد

کد خبر : ۱۴۴۵۷۹

نخستین دانشنامه فرهنگ و تمدن سیستان و بلوچستان در قالب هفت جلد که توسط مردم شناسان، فرهنگ شناسان و اساتید بومی سیستان و بلوچستان نگارش شده، رونمایی شده است.

ایلنا: رئیس حوزه هنری سیستان و بلوچستان گفت: گنجینه فرهنگ مکتوب سیستان و بلوچستان به عنوان یک خلاء بزرگ در استان توسط دو تیم اجرایی در بخش «سیستان» و «بلوچستان» تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار «ایلنا» از زاهدان، محسن ذوالفقاری در آئین رونمایی از این دانشنامه در سرای جلسات سالن تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: این دانشنامه نماد واقعی وحدت شیعه و سنی در استان است که می‌تواند در قالب دایره المعارف سیستان و بلوچستان به جای جای ایران و جهان صادر شود و چهره زشتی که از استان نشان داده شده را تغییر بدهد.

وی شروع تولید این مجموعه را به سال ۹۰ خواند و گفت: اولین خروجی کار در سال ۹۱ آغاز شد و اکنون شش جلد آن به اتمام رسیده. جلد هفتم نیز مجوز چاپ گرفته و اکنون هم برای چاپ ارسال شده است.

رئیس حوزه هنری سیستان و بلوچستان در ادامه با انتقاد از مسئولین سیستان و بلوچستان به دلیل حمایت نکردن گردآورندگان این مجموعه تاکید کرد: برای تولید این مجموعه هیچ منابع مالی دولتی صرف نشده زیرا دوستان لطفی به مجموعه نکرده‌اند. آن‌ها حتی حاضر نشدند که به صورت تسهیلات اعتباری به اساتید بدهند.

«ذوالفقاری» افزود: مسئولین در مرکز بیشتر از هم استانی‌هایمان هوای مردم سیستان و بلوچستان را داشتند.

او همچنین با بیان اینکه برای آماده شدن این مجموعه، چاپخانه طلب زیادی از گروه تولید کنند دارد، از استاندار خواست تا در مورد زمینه‌های فروش این مجموعه به عنوان ذخیره فرهنگی همکاری لازم را بکند.

به گزارش «ایلنا» این مجموعه توسط اساتیدی همچون «محمد تقی رخشانی»، مرحوم «مزار گلستانه»، «موسی محمود زهی»، «جواد اویسی» و «قاسم سیاسر» در تلاشی دوساله تهیه شده است.

جلد نخست و دوم این دانشنامه با عنوان آئین نامه‌ها و فرهنگ مردم سیستانی و بلوچ توسط مرحوم «مزار گلستانه» و «موسی محمود زهی» تالیف شده است. جلد سوم و چهارم این مجموعه نیز با عنوان «هنر مردم سیستان» و «مشاهیر سیستان» نیز توسط مرحوم «مزار گلستانه» و «جواد اویسی» نگارش شده است.

سه جلد دیگر این گنجینه فرهنگی و تمدنی نیز با عناوین «تاریخ فرهنگ سیستان» توسط «قاسم سیاسر، محمد تقی رخشانی»، «هنر بلوچستان» و «نامداران بلوچستان» توسط «موسی محمود زهی» نگارش شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز