خبرگزاری کار ایران

روحانی در ستاد مقابله با کرونا خبر داد؛

تشکیل قرارگاه عملیاتی با هدف پیگیری اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا/ اعلام محدودیت‌های جدید ۱۰ روزه

asdasd
کد خبر : ۹۸۸۸۴۶

رئیس‌جمهور در جلسه صبح امروز ستاد ملی مقابله با کرونا از تشکیل یک قرارگاه عملیاتی با هدف پیگیری اجرای کامل مصوبات این ستاد، خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه صبح امروز شنبه دهم آبان‌ماه ستاد ملی مقابله با کرونا در سخنانی گفت: برای اینکه بتوانیم در مقابل این بیماری و این ویروس موفق شویم، باید به وظایف خود عمل کنیم، به این معنا که دولت یکسری وظایفی در بخش‌های مختلف دارد که در بخش‌های مختلف است، مثلا بخش بهداشت و درمان به عنوان نهادی که در میدان مبارزه است، وظایف خاصی دارد که باید انجام دهد، یک بخش دیگر از وظایف دولت مربوط به تولید و یا خرید تجهیزات و لوازمی است که مورد نیاز است و باید انجام شود.

وی ادامه داد: یک بخش دیگر وظایف و نقش مردم است که باید به صحنه بیایند و با همه توان کمک کنند و حضور داشته باشند، اگر مردم با همه توان حضور نداشته باشند و کمک نکنند این مدیریت سخت و شاید غیرممکن خواهد بود. همچنین سومین گروهی که حضور آن‌ها دارای اهمیت است، تولیدکنندگان هستند که حضور و کمک‌های آن‌ها هم برای تامین منابع مالی و هم برای تولید محصولات مورد نیاز باید انجام شود.

رئیس‌جمهور در ادامه به عدم اجرای صحیح مصوبات ستاد در گذشته اشاره کرد و بیان داشت: یکی از موضوعاتی که تاکنون وجود داشت و از آن می‌توان به عنوان یکی از نقایص اشاره کنیم این است که مصوبات بسیار خوبی در اینجا تصویب و ابلاغ می‌شد اما در اجرا گاهی خوب اجرا نمی‌شد یا دقیق اجرا نمی‌شد و یا اصلا اجرا نمی‌شد. به همین دلیل بود که مقام معظم رهبری دستور دادند که ما قرارگاهی را به‌عنوان یک قرارگاه عملیاتی که همه مصوبات را تا اجرای نهایی دنبال کند، تشکیل دهیم.

وی افزود: برای مثال این قرارگاه باید این را دنبال کند تا مشخص شود که با متخلفان برخورد می‌شود یا نه، اینکه کسی که قرنطینه شده بود و قرار بود از قرنطینه خارج نشود، اگر به جامعه آمد آیا جریمه شده است؟ چه کسی باید این وظیفه را برعهده داشته باشد؟ چند نفر تاکنون جریمه شده‌اند؟ چگونه باید این اطلاع‌رسانی را به ماموری که می‌خواهد این جریمه را انجام دهد و یا مقامی که می‌خواهد آن را اعمال کند، انجام دهد.

روحانی افزود: آیا افرادی که مبتلا شده‌اند، حتماً‌ قرنطینه می‌شوند یا خیر؟ این مسأله بسیار مهمی است که ما باید مراقبت کنیم؛ همچنین اشخاصی که با فرد مبتلا در تماس بوده‌اند،‌ تست داده‌اند یا خیر که این وظیفه ماست که از آنها تست بگیریم. گروه‌های آسیب‌پذیر، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، چه شرایطی دارند؟ در جلسه امروز بحث شد و مقایسه‌ای بین مبتلایان و فوتی‌های ایران و دیگر کشور‌ها صورت گرفت و ما دیدیم  که کشورهایی که نسبت به سالمندان و اشخاصی که بیماری زمینه‌ای دارند، کار ویژه‌ای را انجام دادند و کنترل کردند، تعداد مرگ و میرشان بسیار پایین است.

وی ادامه داد: آمار ما نیز نشان می‌دهد که ۸۸ درصد فوتی‌ها یا سالمندان هستند یا افرادی هستند که بیماری زمینه‌ای داشته‌اند در واقع می‌توان گفت که به جز انضباط و مسئولیت اجتماعی که بسیار مهم است،‌ اعمال حاکمیت نیز باید در کنار آن قرار بگیرد؛ یعنی ما نمی‌‎توانیم تنها اکتفا کنیم به اینکه جامعه ما انضباط دارد یا مردم ما احساس مسئولیت می‌کنند و کار دیگری را انجام ندهیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: از ماه محرم و صفر عبور کردیم و بیشتر مجالس جشن و سرور برقرار می‌شود، این مقررات باید دقیق اجرا شود؛ اگر شخصی قصد برگزاری عقد و عروسی دارد، ما باید پروتکل و دستورالعمل در اختیار او بگذاریم و چه کسی باید مراقبت کند و چگونه باید جریمه شود؛ چون شخصی که برگزارکننده است با فردی که خود وظیفه خود را انجام نداده است، متفاوت است؛ بنابراین باید با این موارد برخوردهای قاطعی صورت بگیرد.

روحانی اضافه کرد: یکی از مسائل مهمی که ما داشتیم این بود که باید اطلاعات و زنجیره اطلاعات در کنار هم قرار بگیرد و تکمیل شود؛‌ کسی که مبتلا می‌شود باید قرنطینه شود، چگونه کنترل می‌شود؟ در این زمینه رهگیری لازم است و این رهگیری بر دوش امکاناتی است که وزارت ارتباطات دارد؛ همکاری‌‌های زیادی بین وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت صورت گرفته است که می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه محله به محله باید با فردی که در قرنطینه است را یاری کنیم، افزود: یاری محله باید در کنار قرنطینه باشد؛ در این خصوص دستورالعملی برای محله نیاز داریم و بسیج می‌تواند نقش ارزنده‌ای در این خصوص ایفا کند؛ همچنین باید بیمه‌های ویژه‌ای برای افرادی که از فعالیت بازداشته می‌شوند را تعریف کنیم. 

حجت‌الاسلام روحانی گفت: در مجموع ما امروز تصمیمات مهمی برای محدودیت گرفتیم نسبت به ۲۵ استان با شرایط خاص و ۴۶ شهرستان که ۴۳ شهرستان قبلی نیز که محدودیت برای آنها قائل بودیم، تمدید شدند و برای مراکز استان‌ها تصمیماتی اتخاد شده که از روز چهارشنبه تا جمعه بعد یعنی ده روز اعمال می‌شود و فعالیت‌های ۳ و ۴ که عمدتاً فعالیت‌های آموزشی و محل تجمع هستند برای آن ده روز ممنوع می‌شود و همه این مواردی که مصوبات امروز است، توسط سخنگو مطرح می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز