خبرگزاری کار ایران

حجتی در گفت‌وگو با ایلنا:

سران قوای سه گانه بر مبنای اصل تفکیک قوا امور کشور را اداره کنند/ آسیب موازی کاری‌ها متوجه کشور و شهروندان می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۸۴۲۵۰

یک وکیل دادگستری گفت: موازی کاری قوای سه گانه و مداخله قوا در محدوده وظایف و اختیارات یکدیگر مانع از ایجاد توازن در اداره امور کشور شده و پیامدهای خوبی ندارد.

سیدمهدی حجتی، عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با سفرهای استانی قالیباف به بهانه نظارت میدانی و مطالب عنوان شده در این سفرها گفت: سرکشی مسئولین و مقامات کشوری به نقاط مختلف کشور برای کسب اطلاع از شرایط حاکم و احوالات مردم امر قابل تقدیری است، لیکن این اقدام زمانی مثبت ارزیابی می‌شود که هر یک از مقامات و بالاخص رؤسای قوای سه گانه، در محدوده وظایف و اختیارات قوه تحت ریاست خویش، به موضوعات و مسائل جاری ورود کرده و از اظهارنظر و یا انجام اقداماتی که پرداختن به آن در صلاحیت ذاتی و در محدوده وظایف و اختیارات قوه‌ای دیگر از قوای سه گانه کشور است، بپرهیزد.

این وکیل دادگستری خاطر نشان کرد: اصل تفکیک قوا که برای جلوگیری از تمرکز قدرت و افزایش کارآمدی نظام‌های حکومتی است در اصل ۵۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شده و در اصول متعدد قانون اساسی، مرزهای قوای مقننه، قضائیه و مجریه از یکدیگر تفکیک و نحوه اعمال حاکمیت و مدیریت کشور تبیین شده است. 

حجتی افزود: بنا بر نظریه تفکیک قوای منتسکیو، هر قدرتی نیاز به حد و مرز دارد زیرا قدرت بنابر طبیعت آن، میل به سرکشی دارد و بنابراین باید آن‌ را محدود کرد و این محدودیت با تقسم کار در حکومت و واگذاری آن به قوای سه گانه شکل می‌گیرد و به همین دلیل هیچ یک از قوای سه گانه نباید و نمی تواند، از اقتدار خویش برای موازی کاری با قوه‌ای دیگر و مداخله در امور مربوط به سایر قوا استفاده کنند. بنابراین سران قوای سه گانه باید بر مبنای اصل تفکیک قوا امور کشور را اداره کنند تا اخلالی در روند امور جاری و مدیریتی کشور حادث نشود.

عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به پیامدهای دخالت قوای سه گانه در امور یکدیگر گفت: بدیهی است که موازی کاری قوای سه گانه و مداخله قوا در محدوده وظایف و اختیارات یکدیگر مانع از ایجاد توازن در اداره امور کشور شده و پیامدهای خوبی در بر ندارد و مانع از تعالی و توسعه کشور و ایجاد اختلاف و اشکال در مدیریت و ایجاد شکاف میان مسئولین و مقامات ذی ربط در قوای سه گانه می‌شود و آسیب این ناهماهنگی و عدم توازن متوجه کشور و شهروندان خواهد شد.

حجتی گفت: در صورتی که هر یک از قوای سه گانه کشور صرفاً بر مدار همان وظایف و اختیاراتی که برای آن مقرر شده است حرکت کنند و دخالتی در وظایف و اختیارات دیگر قوا نداشته باشد، طبیعی است که چرخ اداره امور کشور و اعمال حاکمیت در بخش های مختلف نیز روان تر بوده و خروجی بهتری از عملکرد مستقل هر یک از قوا حاصل خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز