خبرگزاری کار ایران

محبی نجم‌آبادی در گفت‌وگو با ایلنا:

تقویت پایگاه رفاه ایرانیان ضعف آماری ما را برطرف می‌کند/همه دستگاه‌ها باید در به روزرسانی داده‌های این پایگاه همکاری کنند/ بررسی طرح ارائه بن‌کارت دارو و کالاهای اساسی در کمیسیون برنامه و بودجه

asdasd
کد خبر : ۹۳۷۹۹۵

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از طرحی خبر داد که طی آن اقشار کم درآمد و ضعیف کارتی برای تهیه دارو و کالاهای دریافت خواهند کرد.

بهروز محبی نجم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار درباره ضرورت تقویت پایگاه‌های اطلاعاتی و آماری مانند پایگاه رفاه ایرانیان که مرجعی برای شناسایی اشخاص درخصوص دریافت یارانه و سایر کمک‌های معیشتی است، گفت: وجود چنین پایگاهی لازم و ضروری است؛ چراکه یکی از الزامات در کشور ما باتوجه به شرایطی که در آن قرار داریم، داشتن دیتا و اطلاعات دقیق برای ارائه خدماتی مانند انواع یارانه‌ها است.

نماینده سبزوار تاکید کرد: این‌که پایگاهی تعبیه شده و اطلاعات افراد را در خود ذخیره دارد و به وقت نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار خوب است. نداشتن آمار و اطلاعات دقیق یکی از نقاط ضعف و پاشنه آشیل ما محسوب می‌شود که پایگاه‌هایی مانند پایگاه رفاه ایرانیان می‌تواند آن را برطرف کند‌.

وی بیان این‌که در کشور متاسفانه در بحث جمع آمار و اطلاعات اولیه دچار مشکل هستیم، عنوان کرد: اگر پایگاهی وجود داشته باشد که آمار اطمینان‌بخش و مورد اعتماد را برای ارائه خدمات اجتماعی به ما بدهد، قطعاً اتفاقات خوبی می‌افتد و اعتقاد دارم وجود سامانه‌های لازم مانند این سامانه لازم است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که  پایگاه‌های اطلاعاتی و آماری در کشور باید به روز باشند، گفت: ما با توجه به شرایطی که داریم، نیاز به آمار دقیق برای کمک به نیازمندان داریم بنابراین وجود چنین پایگاهی مانند رفاه ایرانیان بسیار ضروری و مهم است اما از سویی، دیگر دستگاه‌ها هم باید ملزم شوند که داده‌های درست را در زمان مقرر به این سامانه بدهند تا در شناسایی اقشار مختلف اختلالی ایجاد نشود.

وی درباره پیگیری‌های مجلس در بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت:  بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان قانون است و تا پایان برنامه ششم باید این کار صورت بگیرد؛ یعنی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید به ۱۰ درصد شاغلان برسد اما متاسفانه این امر را اجرا نکردیم البته در روزهای اخیر قول‌هایی در این خصوص داده شده است.

محبی نجم‌آبادی با بیان این‌که اجرایی نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به دلیل عدم رعایت قانون است، گفت: برای اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شود، مجلس می‌تواند از بعد نظارتی این موضوع را پیگیری کند. قطعاً اجرایی کردن همسان‌سازی حقوق‌ها مشکلاتی دارد؛ بنابراین مجلس می‌تواند با ارائه ردیف بودجه و ایجاد مسیر برای تامین این ردیف‌ها، راه را هموار کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و گفت: این مجلس ادعا کرده است که برای مشکلات کشور برنامه دارد؛ هنگامی که شما می‌گویید برنامه دارم، مفهومش این است که بسته‌ای برای مشکلات آماده کرده‌ایم که همه ابعاد در آن دیده شده است.

وی ادامه داد: بسته‌هایی که برای حل مشکلات کشور آماده می‌کنیم، باید عالمانه و قابلیت اجرایی داشته باشد، لذا کمیسیون این مسئله را به صورت جدی پیگیری خواهد کرد به همین دلیل با توجه به مشکلاتی که امروز در کشور وجود دارد و اقشار آسیب‌پذیر ما در مضیقه هستند، طراحی امضا کردیم که کارت‌های الکترونیکی برای کالاهای اساسی و دارو به قشرهای آسیب‌پذیر و همچنین بعضی از اقشار متوسط که این روزها مشکلاتی را دارند، داده شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره واگذاری برخی از شرکت‌های به بخش خصوصی و بورس گفت: یقیناً بسیاری از رانت‌ها و مفاسد ما ناشی از فرصت‌های دولتی است نمونه این امر را در قضایای نفت و ارز مشاهده کردیم که چقدر مفسده‌انگیز هستند. سال‌هاست که بحث خصوصی‌سازی را در کشور مطرح می‌کنیم، باید بعد از ۴۰ سال این نظام به سمت کار برود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز باید کار محققانه و عالمانه انجام دهیم، باید به تجربه کشورهای دیگر نگاه کنیم، پژوهشکده‌های قدرتمندی داریم که می‌توانند از جوانان استفاده کنند تا همه توانمان را در بحث خصوصی‌سازی به کار ببریم.

وی ادامه داد: متاسفانه در تجربه‌های اخیر واگذاری‌ها موفق نبوده‌ایم، امروز بحث ورود برخی از شرکت‌ها به بورس مطرح است که معتقدم کار خوبی است چراکه شفافیت در آنجا وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز