خبرگزاری کار ایران

آذربایجانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

یکی از چالش‌های کشور، فراموش کردن وقایعی مانند قتل رومینا است/ لایحه حمایت از کودکان در برزخ تصویب است/ زن باید از عنوان نقش دوم و مایملک در جوامع سنتی خارج شود/ لزوم اصلاح مواد ۳۰۱ و ۳۰۹ قانون مجازات اسلامی

asdasd
کد خبر : ۹۲۲۷۶۱

یک عضو کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: یکی از چالش‌های کشور ما این است که وقایعی مثل کودک‌آزاری و یا تخریب و آتش‌سوزی جنگل‌ها بعد از وقوع و طرح در مدت کوتاهی همراه با هیجاناتی مطرح و بعد از گذشت مدت کوتاهی عادی شده و به فراموشی سپرده می‌شوند.

علیرضا آذربایجانی، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص خلأ قانونی درباره کودک‌آزاری، اظهار کرد: قتل بی‌رحمانه رومینا اشرفی، توسط پدرش قلب تمام کسانی که از این خبر اطلاع یافتند را جریحه‌دار کرد، اما متأسفانه یکی از چالش‌های کشور ما این است که وقایعی مثل کودک‌آزاری و یا تخریب و آتش‌سوزی جنگل‌ها بعد از وقوع و طرح در مدت کوتاهی همراه با هیجاناتی مطرح و بعد از گذشت مدت کوتاهی عادی شده و به فراموشی سپرده می‌شود.

وی افزود: رومینا قربانی ترکیبی از مسائل غربی، مذهبی، آموزشی، خانوادگی و اجتماعی شد که مهمترین آنها تحکم و اقتدارگرایی مردانه است که در مواردی با تعصب سنتی و جاهلانه و یا تغییر عنوان به ناموس‌پرستی برای آن وجهه مثبت تعیین می‌کنند.

این وکیل پایه یک دادگستری بیان کرد: با اعمال نظر در فرهنگ کشورمان، زن باید از نقش دوم و مایملک در جوامع سنتی خارج شود؛ برای این کار واقعیت این است که در طول دوران گذشته همیشه فقهای ما مرد بوده‌اند و قدر حقیقت در مواردی که از مبانی شرعی متقن نبوده است، می‌توانستند تفاسیر عام‌تری از حقوق و حدود را تعریف کنند. مصادیقی مثل قضاوت و اعمال محدودیت‌های قابل توجه برای زن‌ها مصادیقی از این بحث هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن وزرات آموزش و پرورش باید با گنجاندن برنامه‌های دقیق آموزشی، دانش‌آموزان را با مفاهیم حقوقی و اجتماعی مهمی مثل تعریف و مدیریت عواطف، حقوق فرزندی و انواع حقوق‌های خانوادگی آشنا کند.

آذربایجانی اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد و صدا و سیما نیز باید اولاً این مصادیق را مطرح و ثانیاً‌ چهره منفی و رفتار متعصبانه‌ای را که می‌تواند به مرور منجر به اصلاح ساختار فرهنگی شود، نشان دهند.

این عضو کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: همچنین باید بودجه مناسب تخصیص یابد و آموزش‌های لازم، بهره‌گیری از مؤسسات خیریه و امکان حمایت مادی و معنوی در اینگونه موارد برای اطفال و نوجوانان ایجاد شود؛ همکاری قوه قضائیه و خصوصاً دادستان‌ها با توجه به شرح اختیاراتشان مهم است. البته امکان طرح این مسائل و استیفای حق باید فارغ از هرگونه تشریفات انجام شود.

وی بیان کرد: اگر این امکان وجود داشت که رومینا بتواند در محل مناسبی زندگی و روانشناسانی با پدرش صحبت کنند، شاید این واقعه تلخ محقق نمی‌شد.

این حقوقدان افزود: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان از سال ۹۵ در مجلس شورای اسلامی در برزخ تصویب نهایی قرار دارد، این لایحه باید با هدف تقویت حمایت از کودکان، اصلاح و به فوریت تصویب شود.

آذربایجانی اظهار کرد: در جهت تحلیل مبانی قانونی هر چند مواد ۳۰۱ و ۳۰۹ قانون مجازات اسلامی شرط قصاص را اینگونه اعلام کرده است که مرتکب قتل، پدر و یا جد پدری نباشد و مبنای آن نیز قول مشهور فقهای شیعه و اغلب فقهای عامه مستند بر روایات منتسب به ائمه ما ذکر شده و همچنین تفاسیر عقلی، منع قصاص موجب ولادت فرزند (پدر) و ضرورت حفظ حرمت (پدر) را نیز تقویت‌کننده استدلال بر مبانی مادتین مذکور ذکر کرده‌اند، اما اولا با توجه به تحقق و افزایش اینگونه جرائم در کشور و جراحتی که بر روح جامعه ایجاد می‌کند، به حکم قاعده مهم (تنفیر از دین) و ضرورت توقف حکم مصداقی فقهی به منظور اجرای قاعده مهم‌تر، یعنی جلوگیری از ایجاد نفرت در دین که مفهوم آن عدم اجرای حکمی است که عموم جامعه را نسبت به موضوع فقهی بدبین می‌نماید، بنابراین ضروری است این دو ماده قانونی با فوریت اصلاح و تغییر یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز