خبرگزاری کار ایران

ظریفیان در گفت‌وگو با ایلنا:

یک دست شدن حاکمیت به مصلحت کشور نیست/ تاکید بر مشارکت اصلاح‌طلبان با وجود رد صلاحیت کاندیداهای این جریان، ناجوانمردانه است

asdasd
کد خبر : ۸۶۳۶۲۹

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص تاکید جریان مقابل به ضرورت حضور و مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات و نامگذاری عدم مشارکت با عنوان «عدم همکاری با نظام» در انتخابات پیش‌رو ابراز داشت: این ناجوانمردانه‌ترین برخوردی است که با اصلاح‌طلب‌ها صورت می‌گیرد. اصلاح‌طلبان چگونه باید برادری خود را ثابت کنند؟ جریانی که علیرغم همه نامهربانی‌ها مسئولین احزاب‌شان به صحنه آمده و حضور پیدا کرده‌اند، در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها هم اعلام کرده‌اند که قصد حضور و نقش آفرینی دارند، حال جوانمردانه نیست که کاندیداهای این جریان ردصلاحیت شود و بازهم بگویند که شما قصد همکاری ندارید.

غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با ایلنا درخصوص رویکرد احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات اسفند ماه با توجه به ردصلاحیت‌های صورت گرفته در این جناح سیاسی گفت:  یکی از مهمترین مفاهیمی که اصلاح طلبان به آن معتقد بوده و آن را دنبال می‌کنند مساله حضور مردم در انتخابات و نقش آفرینی در سرنوشت خودشان و یا به تعبیری دیگر دفاع از مردمسالاری نظام است که در این ایام با تکیه بر قانون اساسی مباحث بسیاری به شکل نظری در این خصوص شکل گرفت.

وی افزود: اصلاح طلبان در همه انتخابات‌های گذشته که در جمهوری اسلامی بوده، نقش جدی و حضور فعال داشتند و این حضور عینی بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با اشاره به برخوردهای صورت گرفته با اصلاح طلبان در سال های گذشته، تصریح کرد: اصلاح طلبان اگر چه در بیست سال گذشته با فراز و فرودهای زیادی رو به رو بوده‌اند و درخصوص بسیاری از نیروهای کلیدی و توانمند این جریان برخوردهای حذفی صورت گرفت و بسیاری ردصلاحیت شدند اما همواره تلاش این جریان سیاسی حضور در انتخابات و تحکیم همبستگی ملی بوده است.

ظریفیان در پاسخ به سوالی در خصوص رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات پیش‌رو گفت: اصلاح طلبان در شرایط کنونی به دلایل مختلفی معتقدند که برای عبور از وضعیت فعلی باید مساله همبستگی ملی در حد نهایت تقویت شود، چرا که همبستگی ملی را عامل مهمی برای مواجهه با تهدیدهای بیرونی و چالش‌های درونی می‌دانند.

وی ادامه داد: در هفته‌های گذشته اتفاق تلخ و ضایعه بزرگی که در خصوص سردار سلیمانی رخ داد و ایشان را به شهادت رساندند، جامعه یک واکنش بسیار هوشمندانه نشان داد و در مراسم تشییع ایشان به عنوان یک نماد ملی به شکلی عظیم وارد میدان شدند و نگرانی‌ها در خصوص شکاف‌ها و کاهش همبستگی ملی را تا حد خیلی زیادی کاهش دادند.

وی گفت: اصلاح طلبان انتظار داشتند که علیرغم نامهربانی‌های صورت گرفته نسبت به این جریان، بتوانند در عرصه حضور داشته باشند تا به رفع یا کاهش شکاف‌ها و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، کمک کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به ردصلاحیت پرشمار اصلاح طلبان اشاره کرد و بیان داشت: علیرغم اینکه اصلاح طلبان زیادی در انتخابات ثبت نام کردند اما به شکل بسیار گسترده‌ای ردصلاحیت شدند و بخش مهم یا عموم کسانی که از شوراهای مرکزی احزاب ثبت نام کرده بودند، رد صلاحیت شدند. بسیاری از کسانی که رد صلاحیت شده‌اند افرادی هستند که شناخته شده هستند، سوابق و تعلق شان به نظام و مردم را بارها ثابت کرده‌اند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی جریان اصلاح‌طلبی بخش عظیمی از نیروهای شاخص خود را در انتخابات ندارد، حتی در بسیاری از شهرستان‌ها حتی یک نفر از نیروهای رده سوم یا چهارم اصلاح طلبان هم تایید نشده‌اند و در تهران هم شرایط متفاوت است، خیلی از نیروهایی که ثبت نام کرده بودند رد صلاحیت شدند. در نتیجه اکنون اصلاح‌طلبان با یک پارادوکس مواجه هستند، اینکه حضور حداکثری مردم برای نظام، رهبری و اصلاح طلبان اهمیت بسیار زیادی دارد، اما از سوی دیگر فضای فعالیت و حضور فراهم نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار داشت: طبیعی است که در این شرایط در خیلی از مناطق کشور اصلاح‌طلب ها هیچ کاندیدایی ندارند که بخواهند لیست ارائه کنند، پس در آن شهرها تنها می‌توانند به مردم توصیه کنند که در انتخابات شرکت کرده و رای بدهند.

وی گفت: از شورای نگهبان انتظار داریم درخصوص ردصلاحیت‌ها تجدید نظر کنند تا اصلاح طلبان بتوانند حضور جدی در انتخابات پیش رو داشته باشند. اگر چنین اتفاقی رخ نداد با شرایط و ابزارهایی که موجود است باید درخصوص اینکه چگونه در انتخابات حضور عملی داشته باشند باید تصمیم گیری شود.

ظریفیان در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال آماده شدن شرایط برای ریاست قالیباف در مجلس آینده، گفت: با نگاهی به کاندیداهای اصولگرایان می‌توان دریافت که احزاب شناسنامه‌دار و قدیمی جریان راست در نهایت در این انتخابات سهم جدی نداشته باشند، در واقع اکنون مجموعه‌ای از میان اصولگرایان در انتخابات مجلس حضور دارند که با اصولگراهای شناسنامه‌دار و قدیمی‌تر متفاوت هستند. اما در خصوص ریاست آقای قالیباف باید منتظر واکنش و نوع انتخاب مردم بود چرا بارها مردم در عرصه انتخابات شگفتی‌هایی را برخلاف پیش‌بینی‌ها رقم زده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص تاکید جریان مقابل به ضرورت حضور و مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات و نامگذاری عدم مشارکت با عنوان «عدم همکاری با نظام» در انتخابات پیش‌رو ابراز داشت: این ناجوانمردانه‌ترین برخوردی است که با اصلاح‌طلب‌ها صورت می‌گیرد. اصلاح‌طلبان چگونه باید برادری خود را ثابت کنند؟ جریانی که علیرغم همه نامهربانی‌ها مسئولین احزاب‌شان به صحنه آمده و حضور پیدا کرده‌اند، در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها هم اعلام کرده‌اند که قصد حضور و نقش آفرینی دارند، حال جوانمردانه نیست که کاندیداهای این جریان ردصلاحیت شود و بازهم بگویند که شما قصد همکاری ندارید.

وی ادامه داد: البته در میان اصولگرایان عده‌ای همیشه اصلاح‌طلب‌ها را با عینک منفی نگاه می‌کردند اما بخشی از نیروهای جریان مقابل اصلاح‌طلبان را می‌شناسند، سوابق‌شان را می‌دانند و چنین نظری را نمی‌پذیرند، ضمن اینکه باید به تجربه‌های خودمان نگاه کنیم، سرنوشت تاریخی ما نشان می‌دهد یکدست شدن یک جریان سیاسی در حاکمیت به مصلحت کشور نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز