خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه ملی سنگاپور در گفت‌وگو با ایلنا:

اعتراض‌ها در ایران، بخشی از تلاش سیا برای براندازی حاکمیت ایران است/ تحریم دارو نقض کامل حقوق بشر است/ تبانی ترامپ با اسرائیل و عربستان باعث افزایش تنش‌ها شده است

asdasd
کد خبر : ۸۳۷۵۹۳

استاد دانشگاه ملی سنگاپور بر نقش آمریکا در اعتراض‌های مردمی در ایران تاکید کرد و بیانیه‌های کاخ سفید در حمایت از اعتراض‌ها در ایران را نوعی تلاش برای براندازی حاکمیت ایران دانست و گفت: تحریم‌ها عصبانیت و نفرت کافی را ایجاد می‌کند که ایالات متحده هرگز نتواند به ایران بازگردد و حتی اگر این کار را انجام دهد، هرگز نسل‌های ایرانی به آمریکایی که با قلدری طی ده‌ها سال به آن‌ها صدمه زده است اعتماد نمی‌کنند.

بیلویر سینگ ( bilveer singh) استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه ملی سنگاپور است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا نظرات خود را درباره تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا مطرح کرده است. 

تبانی ترامپ با اسرائیل و عربستان باعث افزایش تنش‌ها شده است

بیلویر سینگ در ابتدا در مورد تنش‌ها در منطقه گفت: چنین تنش‌هایی جدید نیستند ؛ اما با تبانی ترامپ با اسرائیل و سعودی‌ها، این تنش‌ها به اوج خود رسیده است. به اوج رسیدن این تنش‌ها برای کشورهای خلیج‌فارس مفید نیست، همچنین برای جهانی که به نفت و گاز خاورمیانه نیاز دارد و برای قدرت‌های بزرگ نیز این تنش‌ها خطرناک است زیرا این امر به راحتی می‌تواند به جنگ اتفاقی منجر شود. با این وجود، این منطقه همیشه منطقه‌ای مملو از درگیری میان قدرت‌های بزرگ بوده است و همیشه التهاب در این منطقه در سطح بالایی وجود داشته است.

از زمان سقوط شاه، آمریکایی‌ها همه راهکارها برای صدمه زدن به مردم ایران را امتحان کردند

فشار بر ایران، تهران را قوی‌تر، باهوش‌تر و مقاوم‌تر کرده است

این استاد دانشگاه در مورد سیاست فشار حداکثری بر ایران گفت: از زمان سقوط شاه، آمریکا و متحدان آن همه راهکارهای موجود در راستای صدمه زدن به ایران و مردم را امتحان کردند اما این تلاش‌ها ناکام مانده است. در حقیقت، به دلیل همین  فشارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی، ایران و مردم آن مقاومت بیشتری پیدا کرده‌اند و غرب یعنی اتحاد میان آمریکا و اسرائیل، واقعاً نمی‌دانند که در مورد ایران چه باید بکنند. رفتن به سمت جنگ گزینه‌ای مطلوب نیست و فشار آوردن به ایران به نتیجه‌ای نخواهد رسید که به نفع غرب باشد. هرچه فشار بر ایران بیش‌تر شود، تهران قوی‌تر و باهوش‌تر و مقاوم‌تر می‌شود.

ایران را نباید به خاطر کاهش تعهدات برجامی سرزنش کرد

ایران حق  نشان دادن واکنش به فشار های آمریکا را داشت

وی درباره کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران گفت: نمی‌توان ایران را به خاطر این مساله سرزنش کرد. خطای اولیه توسط ترامپ و ایالات متحده صورت گرفت و ایران حق نشان دادن واکنش را داشت. تنها راه پیش رو مذاکره برد برد است . در غیر این صورت ایران احساس خواهد کرد که اگر بازنده این مذاکره باشد، نتیجه آن چیزی خواهد بود که در عراق و لیبی اتفاق افتاد؛ وقتی صدام و قذافی با غرب توافق کردند با جنگ و حمله نظامی مواجه شدند. 

تحریم ها به مردم عادی صدمه می زند

نسل‌های ایرانی به آمریکای قلدری که سال‌ها به آن‌ها صدمه زده اعتماد نمی‌کنند

بیلویر سینگ در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: تحریم‌ها ابزار جنگ اقتصادی هستند اما هرگز جواب نمی‌دهند. تحریم علیه ایران به مردم آن و سرانجام هر کسی که با ایران مرتبط است، صدمه می‌زند. تحریم‌ها  عصبانیت و نفرت کافی را ایجاد می‌کند که ایالات متحده هرگز نتواند به ایران بازگردد و حتی اگر این کار را انجام دهد، هرگز نسل‌های ایرانی به آمریکایی که با قلدری طی ده‌ها سال به آن‌ها صدمه زده است اعتماد نمی‌کنند.

اسرائیل همواره دشمن ایدئولوژیک مذاکرات میان ایران و آمریکاست

وی در مورد بهترین راه کاهش تنش میان ایران و آمریکا گفت: مایل به صحبت کردن باشید؛ ببینید چه موضوعاتی می‌تواند از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی مورد مذاکره واقع شود و وقتی اراده سیاسی وجود داشته باشد، می‌توانیم به جلو پیش برویم. اسرائیل متحد آمریکا همیشه دشمن ایدئولوژیک مذاکرات است.

اعتراض‌ها در ایران، بخشی از تلاش سازمان سیا برای بی‌ثبات‌سازی ایران است

استاد دانشگاه ملی سنگاپور  هم چنین در مورد اعتراض‌های اخیر در ایران و نقش مداخله‌جویانه آمریکا در این اعتراض‌ها گفت: این اعتراض‌ها مانند هنگ کنگ بخشی از تلاش سیا برای بی‌ثبات‌سازی ایران از طریق اعتراض‌ها و انفجارهای داخلی است. آنها این کار را در گذشته هم انجام داده‌اند و دوباره آن را امتحان می‌کنند اما نتیجه نمی‌دهد. موضوع ناراحت کننده این است که برخی از ایرانیان به این طعمه و دام افتاده‌اند.

حمایت کاخ سفید از اعتراض‌ها تلاش برای براندازی حاکمیت ایران است

وی افزود: بیانیه‌های اعضای کاخ سفید دخالت سیاسی مستقیم برای براندازی ایران و دولت آن است. اما این اتفاق چیز جدیدی نیست، آنچه که آنها در دهه ۱۹۵۰ با دولت مصدق انجام دادند یک مورد برجسته مشابه است.

تحریم دارو توسط آمریکا نقض کامل حقوق بشر است

آمریکایی‌ها از تحریم دارو برای فشار بر دولت استفاده می‌کنند

بیلویر سینگ هم چنین در مورد تحریم دارو در ایران گفت: ترامپ فکر می‌کند هرچه مشکلات ایران بیشتر باشد، احتمال سقوط دولت نیز وجود خواهد داشت ، همانطور که در ونزوئلا در این راستا تلاش کردند. تحریم دارو نقض حقوق بشر به شکلی وحشتناک است اما به دلیل اینکه آمریکا یک قدرت بزرگ است، هیچ کس حاضر به متهم کردن ایالات متحده در چنین موضوعی نیست. این مهم است که ایرانیان بدانند که این ایالات متحده است که داروهای اساسی مردم را تحریم کرده است و از تحریم دارو برای فشار بر دولت استفاده می‌کند. این سیاست نوعی قلدری بدون در نظر گرفتن هزینه‌های آن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز