خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در یزد:

نگذاریم خواست آمریکا از حنجره عده‌ای معدود بلند شود/ در این دولت یک ریال هم گم نخواهد شد/ بردن چند نفر به دادگاه و نمایش آنها مردم را راضی نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۴۳۰

رئیس‌جمهور گفت: نگذاریم خواست آمریکا از حنجره عده‌ای معدود بلند شود. گرچه آن عده کم و معدود در کشورند اما در عین حال آن گروه کم و کوچک را هم به اسلام و به پیامبر و وحدت دعوت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا حجت‌ا الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور در میان مردم یزد با بیان اینکه بسیار خوشحالم که خداوند در این هفته مبارک به من توفیق داد تا مردم غیور،‌ عزیز، مومن، عالم و فداکار یزد را زیارت کنم، گفت: هر موقع به این شهر و دیار آمده‌ام همواره توشه خوبی از محبت و لطف مردم بر گرفتم، از سال ۵۳ گرفته که هر سال یک یا دوبار تا پیروزی انقلاب به این استان سفر کردم، تا اولین حرکت بزرگ مردم یزد در سال ۵۷.

وی با اشاره به شروع انقلاب در سال ۵۶ از قم و تبریز و ادامه نهضت در دهم فرودین سال ۵۷ از قم افزود:‌ در همه مراحل بعد از انقلاب مردم یزد در صف انقلاب بودند از دفاع مقدس تا سازندگی این کشور حضور داشتند.

رئیس‌جمهور با اشاره به دفاع مقدس گفت: من فداکاری لشگر یا تیپ الغدیر را در میدان‌های نبرد به ویژه در عملیات خیبر که جوانان غیور این سرزمین با مشکلات فراوان مبارزه می‌کردند، فراموش نمی‌کنم.

وی با اشاره به هفته ولادت رسول اکرم و امام صداق در دوازدهم و هفدهم ماه ربیع الاول تصریح کرد: این هفته، هفته  وحدت، یگانگی و قرب بیشتر به راه و مسیر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام است.

رئیس‌جمهور ادامه داد:  در آغاز لازم می‌دانم همدردی خودم و همه مردم عزیز استان یزد را به مردم آذربایجان شرقی به خاطر حادثه زلزله اعلام کنم و از همه دست اندرکاران تشکر کنم که در روزهای سخت مردم در کنار هم و در خط تعاون و یاری قرار دارند. می‌خواهم چند نکته به عرض شما برسانم. صدای شما مردم صدای این چندنفر جوان نیست. شما مردم بزرگ، مهربان و در خط انقلاب هستید. اختلاف و فاصله خواست آمریکا است.

روحانی گفت: نگذاریم خواست آمریکا از حنجره عده‌ای معدود بلند شود. گرچه آن عده کم و معدود در کشورند اما در عین حال آن گروه کم و کوچک را هم به اسلام و به پیامبر و وحدت دعوت می‌کنیم. همه ما امروز در یک شرایط تاریخی بسیار مهمی قرار داریم. امروز ما در شرایطی هستیم که در برابر فشار بیگانگان، ملت ما یکپارچه ایستاده‌اند. علیرغم همه تلاش‌هایی که آمریکا و دشمنان ما علیه ملت انجام دادند اما ملت ما امروز از هر زمان دیگر برای فداکاری نسبت به دیارشان آماده‌تر هستند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد:  ما در طول یک سال گذشته در برابر فشار بیگانگان ایستادگی کردیم. روزهای سختی بر مردم ما گذشت. در طول سال ۹۷ و ۹۸ فشار اقتصادی بر کشور ما فراوان بود. مردم روزهای مشکلی را از لحاظ اقتصادی داشتند اما در عین حال ایستادگی و وحدت و تلاش پیگیر مردم وجود داشت. امروز آمریکا مایوس شده است. آمریکا امروز به خوبی می‌داند که روزی است که ملت بزرگ ما در برابر فشار آن‌ها ایستادگی و مقاومت کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ما امروز به نقطه‌ای رسیدیم که دشمن را مایوس کنیم، آمار و ارقام اقتصادی با ما سخن می‌گوید. آمار و ارقام اقتصادی می‌گوید از ماه اردیبهشت امسال در هر ماه شرایط ما بهتر و بهتر شده و این روند در ماه‌های گذشته همچنان پیش روی ما بوده است. اینکه علیرغم فشار دشمن ملت ما می‌تواند از اردیبهشت تا مهر هرماه فشار تورم را کنترل کند، قابل تحسین است. این به این معناست که کارگران و مهندسان و کشاوررزان ما در سراسر کشور تلاششان را افزون کرده‌اند.

عضو شورای عالی سران قوا افزود: این‌که می‌بینیم علیرغم فشارها صادرات غیر نفتی افزون می‌شود یعنی مردم در این مسیر حرکت کرده‌اند. اگر ما تلاشمان را اضافه کنیم اگر در این شرایط بتوانیم در برابر دنیا در زمینه علم و دانش و فعال کردن شرکت‌های دانش بنیان شاهد تحول در کشور باشیم به خوبی می‌توانیم دشمنان‌مان را منکوب کنیم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: دولت در سه لایحه مهم راه‌های اساسی مبارزه با فساد را روشن کرده و دو لایحه آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است. مهمترین مساله برای مبارزه با فساد، شفافیت است. همه مردم و مسئولان و شرکت‌های دولتی و همه دستگاه‌ها باید با شفافیت کارشان را تشریح کنند. درآمد و فعالیت شرکت‌ها و کار نهادها کاملا باید روشن باشد. از بودجه بیت‌المال چه چیزی را مصرف کرده‌اند. برای آبادانی کشور چه کاری انجام داده‌اند. لایحه شفافیت یکی از لوایح مهمی است که دولت به مجلس تقدیم کرده و امیدوارم نمایندگان بتوانند در آینده نزدیک این لایحه را به تصویب برسانند.

رئیس دولت تدبیر و امید عنوان کرد: لایحه دوم لایحه مبارزه با فساد است که به مجلس تقدیم شده و لایحه سوم هم لایحه تعارض منافع است که در دولت مشغول بررسی خواهیم بود و در آینده تقدیم مجلس خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به لایحه مبارزه با فساد که تقدیم مجلس شده است و لایحه تعارض منافع که در حال بررسی در دولت است، گفت: همه ما باید با شفافیت و عزم راسخ با فساد مبارزه کنیم هر کس دستش در این کشور آلوده به فساد باشد، باید با او برخورد شود. ما در زمینه مبارزه با فساد نه جناح و نه شخص را باید بشناسیم همه مردم و جناح‌ها خواستار مبارزه با فساد به صورت شفاف هستند.

وی با درخواست از قوه قضاییه مبنی بر اینکه حالا که با فسادهای میلیونی و میلیون دلاری برخورد می‌کنید مبارزه با فسادهای میلیارد دلاری را برای مردم شفاف کرده و توضیح دهید، گفت: هنوز برای ما مشخص نیست آقایی که دو میلیارد و ۷۰۰میلیون را خورد چه شده است، او را دستگیر و دادگاهی کردند اما این پول کجا رفت؟ چه کسانی مسئول هستند؟ چرا برای مردم نقش آنهایی که در این پرونده حضور داشتند، توضیح داده نمی‌شود.

روحانی با بیان اینکه من از مسئولان می‌خواهم این پول را مشخص کنند، این پول خزانه مردم و بیت‌المال بوده است، تاکید کرد:‌ من از همه مسئولان و ارگان‌ها می‌خواهم ۲ میلیارد دلار پولی که به حلقوم آمریکا رفت و دولت قبل ۱۰ ماه وقت داشت این پول را از حلقوم آمریکا دربیاورد اما دست روی دست گذاشت، را رسیدگی کنند.

رئیس شورای امنیت ملی ادامه داد: چند سال پیش شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که قوه قضاییه باید به این پرونده رسیدگی کند اما هنوز که هنوز است خبری نشده است.

وی اضافه کرد: ما می‌خواهیم پرونده‌های میلیارد دلاری برای مردم روشن شود اگر امروز روز مبارزه با فساد است، فساد میلیارد دلاری را شفاف کنید.

حسن روحانی با اشاره به پرونده  ۹۴۷ و ۷۰۰ میلیون دلاری یکی از نهادها گفت: این نهادها پول را گرفته اما پس نداده‌اند، این پول‌ها باید حسابرسی شود و پس داده شوند؛ به مردم توضیح دهند.

وی با تصریح اینکه وزیر نفت و رئیس بانک مرکزی را موظف می‌کنم که ماجرای دو میلیارد دلار را به مردم توضیح دهند و دستگاه‌هایی را موظف می‌کنم که ماجرای ۹۰۰ میلون دلار را برای مردم توضیح دهند، ادامه داد:‌ مردم عزیز یزد فساد دانه درشت‌ها کجاست؟ چرا به این فسادها رسیدگی نمی‌کنند؟ این که چند نفر را به دادگاه ببرید، سروصدا کنید و نمایش بدهید مردم راضی نمی‌شوند مردم باید بدانند این پول‌ها کجا رفته است؛ دادستان‌ها و قضات شریف ما نترسند و به این جناح آن جناح توجه نکنند و با این پرونده‌ها با صراحت و روشنی برخورد کنند.

وی ادامه داد: این پول‌هایی که من امروز اعلام کردم باید برای مردم توضیح دهند و الا مورد به مورد در استان‌های مختلف این‌ها را اعلام می‌کنم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: می‌خواهم در کنار این بحث دو خبر خوش هم به شما بدهم. اولین آن این است که کارگران شرکت ملی نفت ایران در بخش اکتشاف در تلاش‌های چندساله خودشان و به ویژه از  سال ۹۵ تا هفته گذشته به یک میدان نفتی بزرگ دست یافتند که من این خبر را در یزد به ملت ایران اعلام می‌کنم. این هدیه دولت و وزارت نفت به ملت بزرگ ایران است. ما یک میدان نفتی به اندازه ۵۳ میلیارد بشکه نفت کشف کردیم. این در یک میدان نفتی بزرگ است که از بستان آغاز می‌شود تا نزدیک امیدیه و ۲۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت آن است . ۸۰ متر عمق دارد و نفت درجای آن ۵۳ میلیارد بشکه است.

روحانی گفت: به کاخ سفید اعلام می‌کنیم به کوری چشم دشمنان ملت ایران در ایامی که شما فروش نفت را تحریم کردید مهندسان و کارگران ما توانستند ۵۳ میلیارد بشکه نفت را کشف کنند. مهم در این میدان نفتی نحوه و ضریب بازیافت است یعنی از این مقدار چقدر را می‌توانیم استخراج کنیم و بفروشیم. اگر یک درصد بازیافت این میدان افزایش یابد ۳۲ میلیارد درآمد ما افزایش می‌یابد. آن‌هایی که در دو سه سال اخیر می‌گویند شرکت‌ها و فناوری‌های خارجی نباید وارد کشور شود ما باید از فناوری‌های پیشرفته‌ جهان استفاده کنیم. هرکجای دنیا باشد ما از علم و فناوری آن باید استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: اگر ضریب این میدان ۱۰ درصد باشد یعنی ۳۲۰ هزار میلیارد درآمد ماست. ما باید با علم و دانش مردم‌مان را ثروتمند کنیم و مسیر درست آینده را مشخص کنیم. یک عده از آدم‌هایی که کمی بداخلاق هستند در طول ماه‌های گذشته در برخی روزنامه‌ها نوشتند که این دولت در سال گذشته یعنی سال ۹۷ با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ۱۸ میلیارد را بر باد داد. من به رئیس بانک مرکزی دستور دادم که تمام پول‌هایی که داده شده را اعلام کند. البته به من چند روز پیش نامه‌شان را نوشتند و من می‌گویم این را پخش کنند. می‌گویند ۱۸ میلیارد گم شده، عده‌ای که نه اخلاق نه ایمان و نه منافع ملی را بلدند (این‌گونه می‌گویند).

روحانی گفت: از این ۱۸ میلیارد پارسال ۷.۳ میلیارد کالای اساسی وارد شده است. یعنی کالای اساسی مورد نیاز مردم. ۷.۳ میلیارد برای کالاهای اساسی و درمانی وارد شده است. ۱۲ میلیارد دلار کالاهای دیگر وارد شده که لیست آن‌ها مشخص است و تمام آن‌ها تسویه شده که بجز مقدار اندک آن حدود یک میلیارد آن به سازمان تعزیرات سپرده شده است تا پیگیری کند. بدانید در این دولت یک ریال گم نخواهد شد. یک دلار گم نخواهد شد آن در دوران دیگر بود که میلیاردها گم شد و هنوز پیدا نکردیم.

رئیس‌ جمهور گفت: مردم یزد شما چند سرمایه بزرگ دارید که خدا به شما داده است. یک سرمایه استعداد است شما با استعداد هستید. کنکور ما شهادت می‌دهد. ۲۶ سال است که جوان‌های شما در کنکور اول شدند. سخت کوشی مردم یزد جزو ذات مردم یزد است. همه قنات‌های یزد حکایت از سخت کوشی مردم یزد دارد. دهن خود و کشور را با شیرینی‌های خود شیرین کردند. این ملت بزرگ و فداکار است اما برای این استان دو کار بزرگ باید انجام شود و من امروز در این سفر خدمت شما اعلام می‌کنم. یکی مساله آب است چه آب صنعتی و کشاورزی چه آب آشامیدنی. در شورای عالی‌ آب تصویب کردیم آب آشامیدنی ۳۰ سال آینده استان یزد تامین است.

وی افزود: تمام جزئیات این مصوبات روشن است که از کدام حوضه آبریز آب اشامیدنی یزد تامین شود. مساله دوم آب صنعت است. آب جنوب شیرین‌سازی خواهد شد و به عمق فلات قاره و یزد و کرمان و سایر مناطق خواهد رسید. سال آینده ۲۰ میلیون از خلیج آب وارد این سرزمین می‌شود. در شورایعالی آب تمام نیازمندی‌های‌ آب صنعت و کشاورزی از خلیج فارس و دریای عمان تامین و تخصیص داده شده و امروز هر سرمایه‌گذاری می‌تواند برای اجرای رساندن آب به یزد سرمایه‌گذاری کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: مطمئن هستم اگر آب کافی به استان یزد برسد در صنعت، کشاورزی و گردشگری شهر شما که شهر ثبت شده یونسکو نیز هست سرآمدتر می‌شود و این کار باعث جذب مردم دنیا به این شهر می‌شود.

وی با بیان اینکه باید با صنعت گردشگری، شرکت‌های دانش بنیان و کشاورزی بیکاری را جبران و ریشه‌کن کنیم، گفت: یکی از پروژه‌های درحال تکمیل راه‌آهن یزد به اقلید است که اعتبارات لازم برای تکمیل آن در همین سفر پیش‌بینی شده است و امیدواریم که تا پایان سال آینده شاهد تکمیل آن باشیم.

روحانی خطاب به مردم یزد با بیان اینکه در سفر قبلی ۴۶ طرح و پروژه به شما قول داده بودیم با ۹۷۰ میلیارد تومان اعتبار که حدود ۱۰۰۰ و ۹۱ میلیارد تومان پرداخت شده است، ادامه داد: تنها ۲۲ طرح تکمیل، ۱۶ طرح بالا ۷۰ درصد و ۸ طرح زیر ۷۰ درصد وجود دارد که به ۳۷ میلیارد تومان برای تکمیل نیاز دارند که ما آن را برای تکمیل پروژه‌های تصویبی سفر قبل پرداخت می‌کنیم.

حسن روحانی با اشاره به تخصیص بودجه‌ای بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای این سفر خود به استان یزد، گفت:  در نظر گرفته شده است که جزئیات آن در شورای اداری مطرح و به گوش مردم یزد برسد.

وی خاطرنشان کرد: امروز پروژه چادرملو که یک طرح بزرگ و عظیم است و در یزد نیز ساخت کمپرسوها افتتاح خواهد شد این دو طرح، بزرگ هستند و همراه با آنها ده‌ها طرح و پروژه دیگر به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح خواهد شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به علمای بزرگ استان یزد از جمله سید کاظم یزدی صاحب عروه و آیت الله عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علیمه و همچنین دو استاد فقه و اصول خودش آیت‌الله محقق داماد و مرحوم آ‌شیخ مرتضی حائزی یزدی به روح آنها درود فرستاد و گفت:  به روح آیت الله صدوقی و همچنین فرزند گرامی ایشان شیخ محمدعلی صدوقی که دوست چند ده ساله من است و همچنین روح آیت الله سید روح الله خاتمی زاهد و روشن ضمیر درود می‌فرستم و به فرزند برومندش سید محمد خاتمی افتخار این دیار و ایران سلام می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز