خبرگزاری کار ایران

صالحی در نشست خبری:

مبنای مذاکره برجام از نظر ما حفظ حقوق کامل هسته‌ای بود/ سانتریفیوژ IR۹ در دو ماه اخیر، برای اولین بار ساخته شده است/ آغاز بتن‌ریزی نیروگاه بوشهر دو و سه در هفته آینده

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۵۹۷

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بنای مذاکره برجام از نظر ما به خصوص در بعد فنی به این صورت بود که ما بنا به توصیه مسئولان ارشد نظام بخصوص توصیه موکد مقام معظم رهبری به این دلیل مذاکره می کنیم که حقوق کامل هسته ای ایران پابرجا بماند و هیچ یک از حقوق هسته ای ایران واگذار نشود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی‌اکبر صالحی پس از بازدید از سایت هسته‌ای نطنز و در آستانه پایان ضرب الاجل ایران برای اتخاذ گام چهارم کاهش تعهدات برجامی، در نشست خبری گفت: امروز مصادف با ۱۳ آبان، روز سرنوشت ساز و افتخارآفرینی برای ما است؛ به خصوص آنکه در روز ۱۳ آبان سال ۵۷ تعدادی از دانش آموزان عزیز ما توسط رژیم منفور گذشته به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: این تصادف و تقارن را به فال نیک می‌گیریم و عهد و پیمان با روح بلند شهدای بزرگوارمان در ۱۳ آبان و همچنین شهدای هسته ای می بندیم که جمع پرسنل سازمان انرژی اتمی همچنان در پیشبرد اهداف ملی و منویات رهبری با قوت و قدرت به پیش می روند. امروز شاهد یکی از دستاوردهای این عهد و پیمان فرزندان غیور شجاع و مجاهد راه علمی شما در سازمان انرژی اتمی هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: برجام نتیجه تفاهم جمهوری اسلامی ایران با شش کشور چین، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا بود و مبنای مذاکره برجام از نظر ما به خصوص در بعد فنی به این صورت بود که ما بنا به توصیه مسئولان ارشد نظام بخصوص توصیه موکد مقام معظم رهبری به این دلیل مذاکره می کنیم که حقوق کامل هسته ای ایران پابرجا بماند و هیچ یک از حقوق هسته ای ایران واگذار نشود.

صالحی افزود: البته از منظر طرف مقابل مبنای مذاکره این بود که برجام تفاهمی باشد که زمینه عدم انحراف جمهوری اسلامی ایران را به فعالیت های غیرصلح آمیز مسدود کند و بدنبال این هدف بودند که این دو نگاه، جمع دو نقیضین است؛ چرا که ما می خواستیم حقوق خود را به صورت کامل حفظ کنیم و طرف مقابل هم ضمانتی می خواست که به طرف فعالیت های غیرصلح آمیز نرویم و سوال این است که چگونه می توان اینها را با هم جمع کرد؟

وی ادامه داد: لاجرم آنها محدودیت هایی را در نظر داشتند و پیشنهاد دادند و بحث در همین نوع محدودیت‌ها بود. اگر بنده بخواهم به صورت خلاصه این محدودیت ها را عنوان کنم، شامل دو بخش عمده محدودیت های زمانی برخی از فعالیت های هسته ای و محدودیت تعداد برخی از تجهیزات مورد استفاده در صنعت هسته ای بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برای مثال IR۶ که یک ماشین سانتریفیوژ پیشرفته است، سال ۸۸ کلید خورد و اولین نمونه این ماشین در فروردین ماه سال ۸۹ رونمایی شد. به این معنا که تقریبا ۱۰ سال است که از زمان رونمایی از اولین نمونه IR۶ می گذرد. بر این اساس حدود ۵ سال از فعالیت ما روی ماشین IR۶ به قبل از دوران برجام باز می گردد.

صالحی تاکید کرد: تعدادی از ماشین های جدید سانتریفیوژ در این دو ماه اخیر برای اولین بار ساخته شده است مثل ماشین IR۹ با توان ۵۰ سو، و ماشین‌های IR-S، IR--۷ و IR مادیولار. این ماشین‌ها علاوه بر سانتریفیوژهای IR۶، IR۴، IR۲M، IR۵، IR۶S هستند.

وی افزود: قبل از برجام «سوی عملیاتی» ما حدود ۱۱ هزار سو بود. بعد از گام سوم «سوی» ما به ۸۶۰۰ سو رسیده است؛ یعنی در عرض دوماه به مقدار «سوی» قبل از برجام رسیده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بچه های ما در سازمان انرژی اتمی در دو ماه محرم و صفر تلاش زیادی کردند و توانستند یک گام عاشورایی در حوزه علمی بردارند. عزیزان ما در سازمان انرژی اتمی وقتی فهمیدند جمهوری اسلامی دچار یک چالشی با جمهوری اسلامی شده‌اند شبانه روز تلاش کردند. چالش علمی بسیار چالش سخت‌تری است ولی دانشمندان ما توانستند در عرض دو ماه با نصب ماشین های سانتریفیوژ جدید که در سالن سانتریفیوژ مدرنی که چند ماه پیش به دستور مقام معظم رهبری افتتاح شد، ۲۶۶۰ سو تولید انرژی داشته باشند.

صالحی گفت: تعداد کل ماشین های جدیدی که در سالن S۸ داریم حدود ۴۹۰ دستگاه سانتریفیوژ جدید است که بالغ بر دو هزار و ۶۶۰ تولید انرژی می کنند. تنوع ماشین ها قبل از برجام ۵ نوع بود اما پس از گام سوم کاهش تعهدات برجام این تعداد به ۱۵ نوع رسیده است. این نشان می‌دهد که صنعت هسته‌ای ما در این چهار سال بعد از برجام با قوت و قدرت حرکت کرده است. مگر می‌شد سانتریفیوژ IR۹ را ساخت؛ برای ساخت آی آر ۹ برنامه ای ۲۰۰ هزار خطی نوشته اند که یک سرمایه ملی است. ما از آستانه‌ها گذشته ایم و دیگر محدودیتی برای ما وجود ندارد. دیگر مهندسی معکوس انجام نمی‌دهیم و از مرحله ایده تا تولید انبوه کاملا بومی و به دست توانمند بچه های ایرانی انجام می گیرد.

وی ادامه داد: سقف غنی سازی برداشته شده ولی به تشخیص خود، نیازها و مسولان است که به بالاتر از آن نیز دست پیدا کنیم. امروز به عنوان یک ایرانی می بالم که در بستر انقلاب، این کشور و ملت زندگی می کنم که کارهایی آنجا می شود که طرف غربی متحیر شده است. یکی از اقدامات خوبی که دوستان انجام دادند، سانتریفیوژهایی که طبق برجام جمع آوری شده بود را همه در مدت یک ماه نصب کردند و تنها دو الی سه دستگاه آن دچار مشکل شد.

وی افزود:  طرف مقابل در برجام فکر می کرد که بازگرداندن این سانتریفیوژها باعث از بین رفتن ۱۰ درصد آنها می شود ولی بچه های ما در سازمان، کاری کردند که پرتی حتی به یک درصد نرسید. امیدواریم دولت عنایت لازم را به سازمان داشته باشد تا همچنان به پیش برویم.

معاون رئیس جمهور گفت: در همین دو ماه به جز ساخت و نصب سانتریفیوژ جدید، بهینه سازی های خوبی در موضوع پایپینگ ها و برق رسانی به زیر سیستم ها انجام شده که در زمان مقتضی اعلام می شود.

وی در مورد هدف ساخت آی آر ۹ اضافه کرد: این موضوع بحث علمی است. هر سانتریفیوژی خصوصیات خود را دارد. ورود ما به این حوزه با همت بچه های ایرانی بود. به غیر از دستگاه اولی که پی ۱ از بازار سیاه خریداری شد، ۱۷ سال طول کشید تا با مهندسی معکوس در ساخت ماشین های جدید را طراحی کرده و بسازیم. از سال۸۵ وارد بومی سازی ساخت ماشین های جدید شدیم. در سال ۸۸ کار را به صورت مستند سازی علمی به پیش بردیم و با سندنگاری برای هر سانتریفیوژ چیزی حدود ۲۵۰۰ سند داریم.

وی خاطرنشان کرد: ما دو نوع سانتریفیوژ داریم که تحت بحران و بالای بحران است. برای ساخت سانتریفیوژهای جدید کار زیادی باید صورت بگیرد و ما با کار روی دستگاه های جدید در حال انتخاب بهترین ماشین با نیازهای کشور هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد مکانیسم برداشته شدن گام های کاهش تعهدات گفت: برای تصمیم گیری برای گام ها، سازمان انرژی اتمی فقط پیشنهادات را ارایه می دهد. هیئت نظارت برجام که با حضور مسولان نظام شکل گرفته پیشنهادات را دریافت کرده و با رصد مسایل بین المللی به تناسبی میان تحولات و پیشنهادات می رسد و در نهایت تصمیم را رییس جمهوری اعلام می کند. سازمان پیشنهاد فنی می کند، هیئت نظارت بر برجام ارزیابی و رصد می کند و در نهایت رییس جمهور دستور می دهد. سازمان نیز این دستور را اجرا می کند.

صالحی افزود: برخی می گویند که صنعت  اتمی ایران نابود شده ولی شما ببینید که چقدر توانمند شده این و چه پیشرفت های خوبی کرده ایم. انتقاد باید سازنده باشد و مسایلی مانند اینکه با لگد سانتریفیوژ ها را جمع کرده اند دروغ بوده است. انتقادات باید علمی باشد و نباید با حرف های اشتباه افکار عمومی را مشوش کنیم.

وی گفت: صنعت هسته ای کشور ۱۵ هزار نیرو دارد و این تعداد نشان می دهد که سازمان پویا بوده‌ و کارش تعطیل نشده است. ساخت دو رآکتور جدید نیز نشان دهنده همین موضوع است. فرمان ۹ ماده ای رهبری در ۴ بند به سازمان مربوط بوده که هر چهار مورد رعایت شده‌است.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره فردو و سطح بازرسی ها تصریح کرد: هییت نظارت بر برجام از طریق وزارت خارجه مسایل را رصد می کند و پیشنهاداتی که ما به آنها داده ایم را ارزیابی می کند و در نهایت با بررسی آن یکی از پیشنهادات را روحانی دستور می دهد.

صالحی افزود: ما اعلام کرده ایم که خودمان را مقید به محدودیت ظرفیت غنی سازی نمی دانیم و به هر مقدار سویی که بخواهیم غنی می کنیم.

وی تصریح کرد: ما پیش از این اورانیوم را از سال ۸۵ تا پیش از برجام ۱۰ تن غنی کردیم. ما در برجام توافق کردیم تا این میزان را بفروشم تا اورانیوم مورد نیاز غنی سازی را بخریم. ما غنی سازی می کنیم تا سوخت نیروگاه بسازیم. ما در سال ۸۸ غنی سازی ۲۰ درصد را اجرا کردیم و در ظرف دو سال صفحه سوخت ساختیم و امروز رآکتور تهران با سوخت ایرانی کار می کند.

صالحی ادامه داد: ما در حال حاضر سوخت راکتور قدرت را نمی سازیم و برای این کار باید تلاش زیادی بکنیم. ما برای ساخت نیروگاه بوشهر، باید کار بیشتری انجام دهیم که بسیاری از این مسیر طی پنج سال گذشته انجام گرفته است. امیدواریم غنی سازی هایی که امروز انجام می دهیم به ساخت مجتمع سوخت برای بوشهر بیانجامد. الان حدود ۵۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده داریم و هر روز حدود ۵ گرم غنی می کنیم.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز