خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان در باتلاق یمن گرفتار شده است/ تا زمانی که سعودی دست از ماجراجویی برندارد، نباید فریب بن سلمان را بخوریم/ میانجی‌گری پاکستان در موضوع ایران و عربستان محتمل است

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۷۴۷

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: تغییر وضعیت میدانی یمن و فشار افکار عمومی بر ولیعهد عربستان باعث شده تا سیگنال‌هایی را ارسال کنند که آماده برقراری رابطه با ایران هستند اما هنوز جدیت لازم از سوی ریاض مشاهده نمی‌شود و تهران نباید فریب سخنان بن سلمان را بخورد. تا زمانی هم که سعودی دست از ماجراجویی خود برندارد این سیگنال‌ها جدی نخواهد بود.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در واکنش به اظهارات محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مبنی بر علاقمندی این کشور به کاهش تنش با ایران از طریق مذاکره و در تحلیل شرایط امروز ریاض پس از تحمل حملات اخیر از سوی انصارالله گفت: در حال حاضر عربستان، پس از ۴ سال جنگ علیه یمن وارد شرایطی بحرانی شده است، ریاض با این تلقی و توهم که ظرف مدت یک هفته حوثی‌ها و انصارالله را از صحنه سیاسی و میدانی یمن خارج کرده و یک دولت حامی و وابسته به خودش را تشکیل خواهد داد وارد یمن شد اما با گذشت ۴ سال و صرف هزینه بالا اکنون در باتلاقی گرفتار شده و دو عملیات حمله به تاسیسات آرامکو و عملیات اخیر  «نصرمن الله» ریاض را در موازنه وحشت منطقه فرو برده است. 

وی ادامه داد: شرایط امروز نشان می‌دهد که وضعیت میدانی اکنون به نفع ملت یمن تغییر کرده و به همین دلیل محمد بن سلمان تحت فشار افکار عمومی است و با توجه به پرونده قتل «جمال خاشقچی» احساس می‌کند باید مسائل منطقه‌ای خود شامل بحران سوریه و یمن را حل کند چرا که تقابل با ایران عملا عربستان را منزوی کرده است. همین امر هم باعث شده تا سیگنال‌هایی را ارسال کنند که آماده برقراری رابطه با ایران هستند اما هنوز جدیت لازم از سوی ریاض مشاهده نمی‌شود و تهران نباید فریب سخنان بن سلمان را بخورد؛ تا زمانی که سعودی دست از ماجراجویی خود برندارد این سیگنال‌ها جدی نخواهد بود.  

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص تلاش عراق و پاکستان برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان و در تحلیل پتانسیل این دو کشور نیز گفت: عراق به دلیل نزدیکی عقیدتی، سیاسی اجتماعی با ایران بصورت طبیعی کشور تاثیرگذاری است و می‌تواند میانجی خوبی باشد اما به هر صورت، ریاض نسبت به بغداد به دلیل همسویی با تهران تردید دارد اما پاکستان با توجه به اینکه رابطه‌ای سنتی با عربستان دارد و یکی از محورهای مهم سیاست خارجی ریاض تلقی می‌شود؛ می‌تواند میانجی خوبی برای کاهش تنش میان ایران و عربستان باشد. 

وی افزود: با توجه به اینکه در پاکستان، مسائل سیاسی محرمانه، کمتر در رسانه‌ها مطرح می‌شود و اداره امنیت اسلام‌آباد اجازه نشر اطلاعات را نمی‌دهد؛ پاکستان می‌تواند گزینه خوبی برای این موضوع باشد و پذیرش اسلام‌آباد به عنوان میانجی از سوی هر دو کشور محتمل‌تر است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز