خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

عربستان در یمن زمین‌گیر شده است/ عملیات انصارالله ستون‌های دربار آل‌سعود را لرزاند/ مذاکره تنها راه حل ریاض است

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۳۶۹

کارشناس مسائل منطقه گفت: عربستان در یمن زمین‌گیر شده و تنها راهِ برون رفت از این وضعیت، بازگشت به مذاکره است.

«رضا میرابیان» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به عملیات گسترده انصارالله یمن در استان جیزان و به اسارات در آمدن هزاران نفر از نیروهای عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: واقعیت این است که عملیات وسیع انصارالله در نجران، از سه ماه پیش آغاز شده بود. سخنگوی جنبش انصارالله رسماً این موضوع را تایید کرده و سایر داده‌ها را به صورت کامل رد کرده است؛ به گونه ای که انصارالله از سه ماه پیش تاکنون حدود ۱۰ کیلومتر در خاک جیزان پیشروی داشته که این موضوع به نوبه خود دارای اهمیت بسیاری بالایی از حیث نظامی است. پیشروی انصارالله در استان العسیر حدود ۴۰ کیلومتر بوده که طی چهار سال اخیر به عنوان یک دستاورد مهم قلمداد می‌شود. عملیات اخیر در جیزان به این جهت اهمیت دارد که از حیث جغرافیایی، سطح و عمق بسیار زیادی را تحت سلطه خود قرار داه است؛ تا جایی که این عملیات باعث شد تا انصارالله بالاخره وارد جیزان شود.

وی ادامه داد: ورود نیروهای یمنی به جیزان را باید فتح باب و گشایش تاکتیکی در حوزه میدانی و نظامی دانست که سه ماه به طول کشید اما خروجی آن یک شبه ستون‌های دربار آل‌سعود را لرزاند. آرایش این عملیات به صورت مرکب صورت گرفت؛ به صورتی که از موشک‌ها، پهپادها و نیروهای زمینی به صورت ادغامی استفاده شد که این سناریو نه تنها توان مقابله سعودی‌ها در زمین و آسمان را کاهش داد، بلکه موجب شد آنها نتوانستند در لحظه به فکر طرح‌ریزی پدافند موثر علیه انصارالله بیفتند. اصل غافلگیری در این عملیات باعث شد تا نیروهای سعودی و مزدوران اجاره‌ای عربستان که از چندین ملیت تشکیل شده بودند، نتواند در لحظه جوابگوی حملات باشند و نتیجه آن اسیر شدن هزاران نفر از این نیروها بود. گواه این مساله تصاویر، ویدئو‌ها و اخباری است که در شبکه‌های اجتماعی و از سوی رسانه‌ها منتشر شده و در دسترس عمومی قرار گرفته است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به سکوت سعودی‌ها در مورد این عملیات، گفت: بر اساس داده‌های میدانی حدود سه تیپ مورد ضربه انصارالله قرار گرفتند اما تصاویر و ستون اسراء ائتلاف عربی به خوبی نشان می‌دهد که آمارها بالاترین از این مقدار است. نه تنها مزدوران سودانی بلکه نیروهای سعودی و همچنین خودرو‌های زرهی آنها به همراه هزاران قبضه از تسلیحات و ادوات سبک و سنگین توسط انصارالله ضبط شده که این نشان از گستردگی و اهمیت این عملیات دارد. موضوع اصلی این است که یمنی‌ها قبل از هدف قرار دادن آرامکو این عملیات را شروع کرده بودند و پس از عملیات پهپادی علیه تاسیسات نفتی آتش‌بس موقت برقرار کردند تا شاید سعودی‌ها وارد فرآیند مذاکره شوند؛ اما ریاض مذاکرات را نپذیرفت و انتشار اخبار عملیات «نصر من الله» دقیقاً در پاسخ کارشکنی عربستان صورت گرفت.

میرابیان افزود: انصارالله بارها به سعودی‌ اعلام کرده که باب مذاکره باز است و از جهتی دیگر به آنها هشدار داده که پرونده یمن از طریق نظامی حل و فصل نمی‌شود و تنها راهحل، مذاکره و گفت‌وگو است. انصارالله هفته گذشته اقدام به برقراری آتش‌بس سراسر کرد اما سعودی‌ها در پاسخ این اقدام، دست به بمباران استان عَمران (واقع در ۵۰ کیلومتری صنعاء) زدند وبه هیچ وجه به آتش‌بس پایبند نبودند؛ طبیعی است که انصارالله هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و عملیات در جیزان را نهایی و سپس جزئیات آن را نهایی و منتشر کرد. یمنی‌ها به راحتی و با تمام قدرت خود، دست برترشان را به سعودی‌ها، شرکای منطقه‌ای و کشورهای فرامنطقه نشان دادند و همین موضوع باعث آبروریزی برای عربستان شد. تا جایی که دولت عربستان و رسانه‌های این کشور کاملاً سکوت کرده‌اند و حتی این عملیات را رد یا تایید نمی‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: گستردگی، مقیاس و حجم عملیات انصارالله در جیزان به حدی بوده که آنها نمی‌دانند چگونه این شکست را بپذیرند؛ چراکه هیچ‌کس باور نمی‌کند یک عملیات سه ماهه بتواند چنین خروجی‌هایی داشته باشد. در روزهای آینده آمار جدید اسراء، کشته‌شده‌ها، میزان پیشروی و غنیمت‌ها توسط انصارالله منتشر خواهد شد که این موضوع می‌تواند سعودی‌ها را در تنگنا قرار دهد. اگر آنها پاسخ مذاکرات را می‌دادند، کار به اینجا کشیده نمی‌شد. به نظرم در روزهای آینده و بر اساس بیانیه انصارالله، یمن آبستن حوادث بزرگی خواهد شد و اگر سعودی‌ها پای میز مذاکره بیایند، بدون تردید پرونده یمن به نقطه مثبت خواهد رسید. اماراتی‌ها این خطر را به خوبی درک کرده بودند اما سعودی‌ها اینگونه رفتار نکردند؛ از این جهت توان نظامی ریاض کاهش پیدا کرده و نمی‌تواند پای خود را از چند حمله سطحی و موضعی فراتر بگذارد. آنها زمین‌گیر شده‌اند و تنها راه حل این وضعیت برای سعودی‌ها، مذاکره مستقیم است.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز