خبرگزاری کار ایران

ربیعی:

رئیس‌جمهور در موعد مقرر وزیر بازرگانی را به مجلس معرفی خواهد کرد/ روحانی پیشنهاد داد تا با تغییر کوچکی در دل برجام بن بست شکنی کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۶۰۱

سخنگوی دولت با اشاره به تصمیم امروز مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی گفت: در موعد مقرر و قانونی رئیس‌جمهور وزیر بازرگانی را به مجلس معرفی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی ربیعی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: ۵ موضوع در دستور کار دولت بود که عمدتا به کمیسیون‌ها ارجاع شد و اساسنامه صندوق بازنشستگی نفت و همینطور ترکیب هیات امنا و چهارچوب‌های کاری که باید انجام دهند به هرحال کاری بود که مجموعه بازنشستگان وزارت نفت چهارچوب‌های اساسنامه طوری تنظیم شد که به امید خدا هم رسیدگی‌های بیشتری صورت خواهد گرفت هم مشارکت خود بازنشستگان در اداره صندوق پیش بینی شده است.

وی افزود: یکی از بحث‌های دیگری که در دولت صورت گرفت، تشکر از مجلس بود که با تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند و مقرر شد تمام وظایف و اختیاراتی هم که در این مدت به سایر دستگاه‌ها محول شده بود، بررسی شود و راه‌اندازی این وزارتخانه به شکل کامل خودش دنبال شود و وزیر صمت هم در این جلسه تاکید کردند که بتوانند کمک کنند و وزارت خانه جدید با اختیارات زیادی بتواند کار خود را انجام دهد. در موعد مقرر و قانونی رئیس‌جمهور وزیر بازرگانی را به مجلس معرفی خواهد کرد.

سخنگوی دولت یادآور شد: موضوع دیگر ما بحث وقایع بین‌المللی بود، اتفاقاتی هست که در آمریکا رخ می‌دهد از نظر دولت نامه سران سه کشور در مورد محکوم کردن ایران در مورد مسائل یمن و عربستان به هیچ عنوان قابل قبول نیست. بدون استناد، دلیل و مدرک صحبت کردن متاسفانه رویه‌ای شده است که ما فکر می‌کنیم شاید ناشی از فشارهای آمریکا بوده است و می‌خواستند یک واکنشی به آمریکا داشته باشند ولی از سمت دیگر ملاقات‌های مکرری که از سوی سران کشورهای مهم اروپایی حتی بدون تنظیم وقت قبلی صورت گرفته و تاکیدی که بر ادامه برجام داشتند، نشان می‌دهد که ممکن است اینگونه مواضع تحت تاثیر آمریکا صورت گرفته باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز وزرای خارجه ایران و ۱+۴ جلسه دارند، یادآور شد: ما قطعا شرایط و مسائلی که قبلا بیان کردیم همان‌ها است و اصلا و به طور اساسی رفع تحریم و برگشت به شرایط معاهده شرط نیست و بحث ما این است که اصولا باید به شرایط قبل برگردیم؛ تحریم‌ها کاملا متوقف شود و به شرایط تحریم‌ها برگردند. امکان صحبت و گفت‌وگو هم هست حتی برای اطمینان بخشی بیشتر و بن‌بست‌شکنی رئیس‌جمهور محترم پیشنهادی داشتند تا بتوانیم در دل خود برجام تغییر کوچکی دهیم تا بن بست شکنی حاصل شود. منتها شرط همه اینها این است که به جایی که بودند برگردند و مجددا تاکید می‌کنم تحریم‌ها شکسته شود و همه طرف‌ها به شرایط برجام برگردند.

ربیعی گفت: ما به اظهارات غیرقابل قبول که بیشتر کاربرد داخلی برای رییس‌جمهور آمریکا دارد و خطاب به ملت ایران توهین‌آمیز بود اهمیتی نمی‌دهیم و می‌دانیم مصرف داخلی دارد و امروز هم اتفاقی در کنگره رخ داده و استیضاحی دامن ترامپ را گرفته که دلایل داخلی خودش را دارد در غیر اینصورت همه می‌دانند چه کسانی سوار این موج شدند و القاعده را ایجاد کردند و گونه‌های مختلفی از تروریسم و افراطی‌گرایی را ایجاد کردند و امروز هم داعش را تقویت می‌کنند.

سخنگوی دولت یادآور شد: همه می‌دانند کسی که با داعش مبارزه کرد و داعش امروز تقریبا از منطقه بیرون رانده شده جمهوری اسلامی ایران بوده و تروریست خواندن ایران من را به یاد کتاب قلعه حیوانات انداخت و ظاهرا وزارت جنگ و وزارت صلح برای آمریکا جایش را عوض می‌کند. ما خودمان قربانی تروریسم هستیم و قطعا اظهارات ترامپ ما را هدفمندتر می‌کند برای آن چیزی که  در خصوص بدعهدی آمریکا فکر می‌کردیم. هرچند در ادامه سیاست به قول ایرانی‌ها با دست پس بزن با پا پیش بکش نکاتی را هم مطرح می‌کند اما به اعتقاد ما بنایی بر حل مساله ندارند. ما برای ساخت بمب اجازه لازم نداریم و براساس تفکر خودمان و براساس نظریه دینی خودمان هیچگاه به دنبال ساخت بمب نبودیم و باز هم اعلام می‌کنیم به دنبال ساخت بمب نیستیم.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره واگذاری زمین‌های سواحل در جنوب کشور بیان کرد: در صحبتی که امروز در جلسه با آقای حجتی داشتم وی گزارشی را در جلسه ارائه کردند.در این موضوع به هیچ عنوان بحث زمین‌خواری مطرح نیست. من نه تنها از رسانه‌ها بلکه از مسئولین و مدیران ذیربط هم خواهش می‌کنم در جامعه التهاب‌آفرینی و نگرانی نکنند چرا که جامعه به قدر کافی التهاب دارد.

وی ادامه داد: زمین به این فرد واگذار نشده بلکه به وی اجاره داده شده است اینطور که آقای حجتی به من گفتند در آنجا حدود ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده و صادرات میگو هم صورت می‌گیرد و زمین هم متعلق دولت است و به میزان زیادی هم اشتغال ایجاد کرده است. ما از سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور استقبال می‌کنیم و اولویت‌ ما همین نوع سرمایه‌گذاری است.

سخنگوی دولت درخصوص اعتراضاتی که به موضوع سهمیه‌بندی کنکور هم گفت: درخصوص بحث سهمیه‌ها گزارش‌هایی آمده که طبق آن افرادی با فاصله ۹۰ هزار رتبه در کنار هم نشسته‌اند. این موضوع در دولت مطرح و بحث‌هایی صورت گرفت و آسیب‌شناسی هم صورت گرفت. مقرر شد که آقای غلامی این موضوع را بررسی کند و ما در دولت مجددا آن را در قالب یک لایحه، تقدیم مجلس خواهیم کرد به نحوی که هم ارزشگذاری‌ها صورت بگیرد و به نحوی نباشد که موجب نگرانی اقشار دیگری شود.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور گفت:‌ پیغام های زیادی از کشورهای منطقه و آسیایی گرفته تا کشورهای اروپایی، داده شده است. حرف ما همان است که گفتیم. ما حاضر نیستیم برای فضای داخلی آمریکا، منافع داخلی خود را هدر بدهیم که رئیس جمهوری آمریکا به افکار عمومی داخلی کشور خود پاسخ بدهد و بگوید که به هر چیزی که گفته، عمل کرده است. ما منافع مردمان را دنبال می‌کنیم. اگر همین امروز تحریم‌ها را متوقف کنند و به شرایط معاهده برگردند ما تصمیم می‌گیریم و این فرصت وجود خواهد داشت و فضای مذاکره در قالب ۱+۵ فراهم می‌شود و چیزی غیر از این هم اتفاق نمی‌افتد.

ربیعی در واکنش به تخریب‌ها علیه دولت و دستگاه دیپلماسی نیز گفت: اگر ما هم اینقدر در این زمینه صحبت می‌کنیم، دلمان می‌خواهد حرف دو طرف هم شنیده شود. ما هرچه دنبال می‌کنیم در چهارچوب امروز و آینده ایران است و دلمان نمی‌خواهد شرایطی برای ما پیش بیاید و یکسری افراد غیرمسئول به دولت حمله کنند، ما عقب نشینی کنیم و بعد در مقابل ملت و نسل‌های آینده پاسخگو باشیم. اساساً اگر در قالب همین بحث که پیش می رویم به مذاکره برگردند، ملت ما برنده شده است. اگر هم برنگشتند خودشان حتی در داخل آمریکا تنهاتر از تنها می‌شوند. از افرادی که می‌نویسند و حرف می‌زنند خواهش می کنم هم منصفانه حرف بزنند و به افرادی که در خط مقدم ایستاده اند، فشاری وارد نکنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه هیچ بنایی بر تغییر آقای دکتر پیوندی وجود ندارد،گفت: هیچ گزارشی مبنی بر رفتار غیر متعارف از ایشان نداریم ولی در زیر مجموعه اتفاقاتی افتاده که منتظر هستیم دوستان اطلاعات و قضایی نظراتشان را درباره واردات دارو بیان کنند. بخشی از این مشکل درباره یک داروی هندی بوده که تاریخ مصرف آن گذشته است.اما در باره شخص آقای پیوندی هیچ نقطه نظری برای تغییر ایشان وجود ندارد.

وی درباره برنامه دولت برای حمایت از کارگران شرکت هپکو اظهار داشت: آقای شریعتمداری، وزیر کار مذاکرات مفصلی در این خصوص داشتند و قرار شد هم حقوق عقب افتاده کارگران هپکو و افراد بازداشت شده پرداخت شود و هم مسئله‌ای برای این کارگران در کارگاه اتفاقی ایجاد نشود. مسئله هپکو در دولت به صورت گسترده بحث شده است. قرار شده است هر واحد مسئله‌داری که وجود دارد، در مورد آنها کمیته‌های خاص تشکیل شود که اولین بحث هم این است که امنیت شغلی کارگران به خطر نیفتد. 
دستیار رئیس‌جمهور در امور ارتباطات اجتماعی با بیان اینکه در مورد هپکو با یکی، دو گروه دیگر برای واگذاری مذاکراتی در حال انجام است، تصریح کرد: گروه اولی که بتواند این خرید را انجام دهد، از بخش‌های معدنی بودند. امروز من در این باره سوال کردم و گفتند که با گروه‌های دیگر هم در حال مذاکره هستند. روند اداری لغو واگذاری در حال طی شدن است. به بانک ملی هم دستور داده شده تا مسائل و مشکلات جاری هپکو را حل کند. 
ربیعی افزود: ما امیدواریم هیچ کارگری را که به خاطر معیشت و دسترنج خود فریاد می‌زند را در زندان نبینیم. 
وی درباره قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی هم خاطرنشان کرد: در جلسه روز یکشنبه تصمیمی در این باره گرفته شد و به وزیر جهاد کشاورزی خرید گندم تا زمان بیشتر داده شد چون ما تا مهر و آخر شهریور فرصت خرید گندم را داده بودیم ولی این فرصت به وزیر داده شد تا با تشخیص ایشان، زمان بیشتری را برای خرید گندم داشته باشد. کار قیمت خرید برای سال آینده در حال طی شدن مراحل کارشناسی‌ است و وقتی این مسئله نهایی شد، آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. 

سخنگوی دولت در مورد لغو یارانه‌ تعدادی از دهک‌ها هم ابراز داشت: می‌دانم اعتراضاتی در برخی از استان‌ها وجود نداشته و در برخی استان‌ها نیز اندک بوده است. یک اشتباهی رخ داده بود که البته از سمت وزارت رفاه نبوده بلکه در سایت هدفمندی یارانه‌ها اتفاق افتاده بود و اس‌ام‌اس یارانه برای تعدادی نرفته بود اما بلافاصله این اس‌ام‌اس ارسال شد. بیشتر اعتراضات برای این افراد بود ولی اعتراض چندانی از سوی حذفی‌ها دریافت نکردیم. 
ربیعی با تاکید بر اینکه من این اطمینان را می‌دهم که دقت در بررسی‌ها بسیار بیشتر از گذشته شده است، بیان کرد: خطای کمتری در حال رخ دادن است. من این اطمینان را می‌دهم که یارانه ثروتمندان فقط حذف می‌شود. حتی طبقات متوسط مشمول این حذف نمی‌شود. شاید این حذف مشمول ۲۰۰ هزار خانواده نخواهد شد. 

وی در واکنش به اظهارات دیروز رئیس مجلس خبرگان رهبری درباره ناامیدی به مدیران این دولت و امیدواری به مدیران دولت بعدی یادآور شد: آقای جنتی برای ما محترم هستند. ایشان زحمات زیادی کشیده‌اند. من اظهارنظری درباره سخنان ایشان نمی‌کنم. من صحبت‌های ایشان را دیدم. طرح این دیدگاه‌ها با مشی رهبری حتما مغایر است. ما متکی به حمایت رهبری هستیم. امیدواریم هیچ کس از تربیون رسمی سلایق خود را مطرح نکند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز