خبرگزاری کار ایران

تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف امسال حضور هیات ایرانی در نیویورک «اجماع سازی علیه ترامپ» باشد/ سیاست تحریم و مذاکره همزمان در قبال ایران جواب نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۸۱۲۹۰۰

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: هدف امسال حضور هیات ایرانی در نیویورک باید «اجماع‌سازی علیه ترامپ» باشد. ما از سال گذشته توانسته‌ایم که با اقدامات عقلایی مبتنی بر دیپلماسی، رئیس‌جمهور ایالات متحده را در انزوای ناشی از خروج از برجام نگه داشته و اجازه ندهیم تا هیچ یک از هم‌پیمانان ما در برجام به سمت کاخ سفید متمایل شود؛ بنابراین مجمع عمومی امسال نیز فرصت خوبی است تا این روند ادامه پیدا کند.

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به حضور کشورمان در بالاترین سطح در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در ارزیابی اهمیت این نشست و مباحثی که لازم است در دستور کار قرار بگیرد، گفت: شرایط امسال واقعا شرایط ویژه‌ای است؛ اگر بخواهیم ویژگی‌های امسال را بشماریم به عقیده من نخست استفاده از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی با توجه به سیاست یکجانبه‌گرایی ترامپ است چرا که با این سیاست، نقش سازمان‌های بین‌المللی در حال از بین رفتن بوده و چندجانبه‌گرایی که توسط تلاش مراجع مطالعاتی و دانشگاهی و همچنین کشورهای مختلف بعد از دو جنگ جهانی شکل گرفت که تا در حقیقت روابط بین‌الملل را که روز به روز پیچیده و چند لایه شده بود نظم و نسق بخشید و از یکجانبه‌گرایی و تک‌قطبی به چندجانبه‌گرایی و چندقطبی تبدیل کرد، تحت الشعاع قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: معتقد هستم یکی از مسائلی که لازم است امسال به آن توجه کنیم همین اقدامات یکجانبه‌گرایانه ترامپ نه تنها در رابطه با ایران بلکه در رابطه با جهان و مشکلاتی است که ایالات متحده با اروپا، چین و سایر کشورها دارد؛ لذا این ویژگی ایجاب می‌کند که ما توجه خاصی به مجمع عمومی امسال داشته باشیم. 

وی افزود: نکته دوم، استفاده از ظرفیت‌های مجامع بین‌المللی است یا آن چیزی که من «ظرفیت‌های حاشیه‌ای» می‌نامم یعنی در حقیقت لابی‌ها، ملاقات‌ها و گفت‌وگوها است و نکته سوم نیز تحولاتی است که در منطقه اعم از ماجرای نفت‌کش‌ها، ساقط شدن پهپاد آمریکایی و اخیرا اقداماتی که علیه تاسیسات نفتی عربستان صورت گرفته است که همه این اتفاقات نشان می‌دهد منطقه با اقدامات یک جانبه ترامپ که توازن ژئوپلیتیکی را بهم زده است در حال سیر به خشونت بیشتر خواهد بود. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: چهارمین نکته نیز از نظر من این است که این تحولات سخت‌افزاری نیازمند است که با قدرت نرم متوازن شود؛ که در غیر اینصورت این روند خشونت‌آمیز همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و آخرین نکته مربوط به تبعات انزوای ناشی از خروج از برجام ترامپ است. بنابراین پنج نکته به اضافه سروسامان دادن به مسائل منطقه‌ای از جمله یمن و سوریه ظرفیت‌هایی هستند که در مجمع عمومی امسال سازمان ملل باید به آنها توجه شود تا بتوانیم روند افزایش تنش را حداقل در مرحله نخست منجمد کنیم.

تاجیگ گفت: هدف امسال حضور هیات ایرانی در نیویورک باید «اجماع سازی علیه ترامپ» باشد. ما از سال گذشته توانسته‌ایم که با اقدامات عقلایی مبتنی بر دیپلماسی، رئیس‌جمهور ایالات متحده را در انزوای ناشی از خروج از برجام نگه داشته و اجازه ندهیم تا هیچ یک از هم‌پیمانان ما در برجام به سمت کاخ سفید متمایل شود؛ بنابراین مجمع عمومی امسال نیز فرصت خوبی است تا این روند ادامه پیدا کند.  

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این سوال که با توجه به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر شرط دیدار با آمریکا در چارچوب نشست چندجانبه و همچنین تاکید رئیس‌جمهور آمریکا بر لزوم دیدار با مقام‌های ایران؛ ایران چگونه می تواند همچنان توپ را در زمین ایالات متحده قرار دهد، گفت: واقعیت امر این است که ما از ملاقات و مذاکره با ترامپ با این روشی که وی در پیش گرفته به هیچ نتیجه مثبتی نخواهیم رسید؛ متاسفانه گفتمان مشخص و غالبی میان دو کشور وجود ندارد؛ چراکه رئیس‌جمهور آمریکا مواضع غیرشفافی دارد و تنها به مسائل رسانه و تبلیغات توجه می‌کند.

وی ادامه داد: ترامپ در حال حاضر روشی را اتخاذ کرده که روش تحریم و فشار حداکثری است و می‌خواهد حتی به قیمت فروپاشی منجر به تجزیه ایران اراده خود را تحمیل کند اما این سیاست تحریم و مذاکره همزمان در قبال ایران جواب نمی‌دهد همان‌طور که در رابطه با کره شمالی جواب نداد. 

وی افزود: این موضوع به طریق اولی در خصوص ایران با توجه به ظرفیت‌های کشورمان در صحنه بین‌الملل کارساز نخواهد بود؛ البته رئیس‌جمهور آمریکا بارها سخنان خود را نقض کرده که در این مورد نیز اگر ترامپ به برجام برگردد، همان‌طور که ما برجام را انتخاب کردیم که راه کره شمالی را نرویم و به روابط بین‌الملل احترام گذاشتیم، می‌توان به کاهش تنش امیدوار بود. 

تاجیک گفت: اگر رئیس‌جمهور آمریکا خواستار کاهش تنش میان دو کشور باشد که البته من در این موضوع شک دارم؛ هر دو باید تلاش کنیم تا گفتمان غالب‌مان از تحریم و استفاده سخت‌افزاری از فشار حداکثری و افزایش ارتفاع دیوار بی‌اعتمادی فاصله بگیرد. ما باید بر این مساله تاکید کنیم که اختلافات دو کشور نباید از مسیر اختراع چرخ از اول آغاز شود بلکه ما می‌خواهیم از طریق تجربیات گذشته و مشخصا برجام، گفت‌و‌گوی سازنده‌ای را آغاز کنیم که در اینصورت هم مذاکره را نفی نکرده‌ایم و هم اعلام می‌کنیم می‌خواهیم از ظرفیت‌های چندجانبه‌گرایی در بستر روابط بین‌الملل بهره بریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز