خبرگزاری کار ایران

رئیس دیوان عالی کشور:

قاضی شجاع نباید در صدور حکم حق و عدل ملاحظه‌ای داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۳۶۲

رئیس دیوان عالی کشور اظهار داشت: در گام دوم انقلاب اسلامی و دوره جدید قوه قضاییه مفتخریم یک گردان بسیجی مخلص در راس قوه قضاییه قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور در هفتمین اجلاسیه نخبگان حقوقی و قضایی کشور در مشهد مقدس گفت: بسیج، شجره طیبه‌ای است که نهال آن را امام راحل کاشتند و اکنون نیز از ثمرات این نهال بهره می‌گیریم. بسیج یک ظرفیت انقلابی در تمام شئون کشور است و هر کجا که بن بستی ایجاد می‌شود باز خط شکن بسیج است و امتحانش را در تمام شئون کشور پس داده است.

 وی با بیان اینکه بسیج در دل جامعه کشور جا گرفته و هر کجا بسیج قدم گذاشته است، حرکت مبارکی ایجاد شده و کار انقلابی صورت گرفته است، اظهار داشت: تشکیل سازمان بسیج حقوقدانان یک حرکت مبارکی است و حقوق یکی از ظرفیت‌های زیربنایی و مبنایی ما است و بسیج حقوقدانان پایه گذار یک حقوقدان اسلامی می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم افزود: اگر بخواهیم جامعه ما جامعه‌ای عدالت‌خواه باشد باید حقوقدان اسلامی و بسیجی به تمام معنا در آن جامعه فعال باشد.

 رئیس دیوان عالی کشور شجاعت، اصالت، مقاومت را از خصایص بسیج عنوان کرد و گفت: هرجا ولایت نیاز داشت، بسیج وارد می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم ادامه داد: در تاریخ افرادی پای حرف خود ایستادند و عقب نشینی نکردند و با اینکه تحت فشار و شکنجه قرار گرفتند مقاومت کردند و تحت هیچ شرایطی تسلیم نشدند؛ وقتی راه خدا را انتخاب کردید هیچ خوفی به خودتان راه ندهید.

وی ادامه داد: یک قاضی بسیجی و انقلابی باید در مقابل فساد و مفسد سینه سپر کند، کار امروز را به فردا نیندازد، سهل انگاری نکند و مبارزه با فساد را وظیفه شرعی و قانونی خود بداند.

رئیس دیوان عالی کشور با تاکید بر اینکه قاضی باید در مقابل مفسدان جسور باشد گفت: ۱۲ هزار قاضی در سطح کشور داریم که در حال انجام وظیفه هستند و در میان آن‌ها قضات جسور، بسیجی و انقلابی بسیار داریم.

وی با بیان اینکه قاضی شجاع آن است که وقتی حق را تشخیص داد هیچ ملاحظه‌ای نکند، افزود: قاضی شجاع باید در صدور حکم حق و عدل هیچ ملاحظه‌ای نداشته باشد و شجاعانه رای دهد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم تاکید کرد: در پرونده‌های بزرگ مفاسد اقتصادی از چهار طرف فشار وارد می‌کنند و از طریق واسطه، سفارش یا توصیه به دنبال آن هستند تا مسیر محاکمه انحراف پیدا کند لذا مقاومت قاضی این است که در مقابل زور تسلیم نشود و در برابر توصیه‌ها مقاوم بوده و یک قاضی بسیجی انقلابی باشد.

رئیس دیوان عالی کشور یادآور شد: در گام دوم انقلاب اسلامی و دوره جدید قوه قضاییه مفتخریم یک گردان بسیجی مخلص در راس قوه قضاییه قرار گرفته است.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه اخلاص جز کار بسیج است، گفت: این افراد ظاهرنمایی نمی‌کنند چراکه مخلص آن است که ظاهرنمایی نکرده و هرچه می‌گوید عمل کند حال انتظار رئیس گردان بسیجی آن است که بسیج حقوقدان به کمک بیاید و در زمینه کمبود قاضی، انجام مشاوره‌ها، تهیه گزارش‌ها یا تحقیقات در حد توان کمک کنید.

وی با بیان اینکه بسیج حقوقدان باید در میدان خود را عرضه کند، افزود: هرکس که توان و تخصص دارد می‌تواند بیان کند که در چه حوزه‌ای کمکی از وی ساخته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حقوقدانان و وکلای بسیجی در عرصه قضاوت می‌توانند معین خوبی برای قاضی باشند، یک وکیل بسیجی آن است که وقتی از موکلش دفاع می‌کند باید بداند آنچه حق است و کشف کرده در سبد اخلاص می‌گذارد.

وی گفت: کارشناسی که قاضی را در مسیر واقعی راهنمایی می‌کند در این کار سهیم است، اما وکیلی که مسیر را منحرف و قاضی را در آن مسیر قرار بدهد و موجب شود که حکم ناحق صادر شود بار این ظلم به گردن وکیل خواهد بود.

 رئیس دیوان عالی کشور با تاکید بر اینکه ما مفتخر هستیم وکلا و قضات بسیجی داریم افزود: یکی از مواردی که در اجرای عدالت و احقاق آن اهمیت دارد سلامت اداری است و این کار مسلتزم ورود بسیجیان مخلص است.

 حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم ضمن تأکید بر اینکه برای سلامت اداری، بسیج باید فعال شود، ادامه داد: یکی از مواردی که بسیج باید به میدان بیاید سلامت اداری کشور و فعال شدن در آن است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز