خبرگزاری کار ایران

آیت الله یزدی:

با شک و تردید نمی‌توان مسئولیتی را در اختیار کسی قرار داد/ سمت‌ها ماندگار نیستند

asdasd
کد خبر : ۷۹۹۵۷۶

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: منصب‌ها امانت است و هر فردی که در این سمت ها قرار می گیرد، باید به این امانت وفا کند... کلمه اهل در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است ، امانت هر جایی صدق کرد باید به اهل آن داده و حتی گفته شود.

به گزارش ایلنا، آیت الله محمد یزدی پیش از ظهر امروز در آیین تودیع و معارفه رئیس کل دادگستری استان قم که در مرکز آموزش قوه قضائیه در قم برگزار شد، با اشاره به آیه  «إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلیٰ أَهلِها وَإِذا حَکَمتُم بَینَ النّاسِ أَن تَحکُموا بِالعَدلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمّا یَعِظُکُم بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعًا بَصیرًا» ، اظهار داشت: اولین کلمه ای که در آین آیه آمده، کلمه «امر»  از ناحیه خداوند متعال است ، این کلمه به اتفاق اصولیون دلالت به وجوب تکلیفی دارد و مثل به امر به نماز می داند. در کلمه ای امر هیچ اختلافی بر روی آن نیست و در این آیه نیز بر روی آن تاکید شده است.

وی ادامه داد: کلمه امانت یک مفهوم عرفی دارد و هر چیزی که در عرف صدق کند به آن امانت می گویند و حقیقت عرفیه دارد .

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین بیان داشت: کلیه امانات بر اساس تشخیص عرف است از ریز و درشت مادیات مثل یک لباس ، یک نوشته ارزشمند ، پول ، سند ، ملک و هر چیزی دیگری که در عرف به آن امانت می‌گویند.

استاد حوزه علمیه افزود: امانت اختصاص به مادیات ندارد و به خیلی از چیزها در عرف امانت می گویند، مانند مسئولیت هایی که نصبی است که از این میان می توان به منصب هایی مانند رؤسای قوای مختلف، استانداری، شهرداری و... اشاره کرد.

آیت الله یزدی تصریح کرد: این سمت ها امانت است و هر فردی که در این سمت ها قرار می گیرد، باید به این امانت وفا کند. اختیار افراد مسئول نیز جزء امانات است؛ مانند اختیاراتی که هر مسئولی در پست خود دارد و باید اهلیت را در این اختیارات در نظر بگیرد.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: کلمه اهل در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است ، امانت هر جایی صدق کرد باید به اهل آن داده و حتی گفته شود.

وی ادامه داد: در امانت هایی معنوی مثل سمت ها و مسئولیت ها تشخیص خیلی مشکل است و در این جا است که باید اهلیت را در نظر بگیریم و باید فرد اهلیت را داشته باشد.

آیت الله یزدی تاکید کرد: بخشی از احراز اهلیت را قانون اساسی در اختیار شورای نگهبان قرار داده  و این وظیفه بر گردن شورای نگهبان گذاشته شده است.

وی خاطر نشان کرد: در بسیاری از اختیاراتی که به مسئولان داده شده است، مسئولان تکلیف شرعی دارند و باید کار را به افرادی بدهندکه  اهلیت کافی را دارند.

آیت الله یزدی بیان داشت: با شک و تردید نمی‌توان عمل کرد و مسئولیتی را در اختیار کسی قرار داد و هر چقدر در این بحث دقت شود ثمره ای آن در جامعه مشاهده خواهد شد.

وی ادامه داد: آقای خلیلی در راس دادگستری استان قم بسیار مرد شایسته و کاربلدی بود و با قضات رفتار معقولی داشت.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به کار مهم رئیس جدید دادگستری قم اشاره کرد و گفت: اهلیت قاضی را باید آن مسئول در دادگستری احراز کند، اما باید به این مهم اشاره کنیم که انسان معصوم نیست و احتمال خطا دارد.

وی ادامه داد: اگر خطایی را مرتکب شویم نه تنها در دادگاه کنونی محاکمه خواهیم شد، بلکه باید در دادگاه الهی نیز باید پاسخگو باشیم. سمت ها ماندگار نیستند و هر فردی در هر جایگاهی که قرار دارد باید بداند که این میزها دائمی نیست.

آیت الله یزدی خاطر نشان کرد: فردی که امانت در دست دارد در پیشگاه الهی مسئول است و واجب است که به اهل خودش کارها را بسپارد. اگر حکم کردید و در جایگاهی قرار گرفتید که می توانید حکم کنید حال حاکم در یک خانه ، یا مدرسه ، یا شهر و کشور باشید، باید به عدل حکم کنید.

وی ادامه داد: عَدل یعنی این که هر چیزی در جای خودش قرار بگیرد و این عدل شخصی نیست، بلکه عدالت این است که در عرف نیز صدق کند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین تاکید کرد: نباید شخص عَدل را خودش تعبیر کند، بلکه این عرف است که می گوید در اقدامات شما عدل رعایت شده است یا نه.

وی در خصوص قضات نیز بیان داشت: وقتی قضات را بخواهیم امتحان کنیم باید به او بگوییم حکم بنویسد، چرا که در حکم نوشتن سطح سواد و معلومات را مشخص می کند.

آیت الله یزدی با بیان این که قضات باید در حکم نوشتن دقت کنند، ابراز داشت: باید اهلیت قضات را نیز مشخص کرد تا این عزیزان نیز در جایگاهی که هستند به خوبی عمل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز