خبرگزاری کار ایران

هانی زاده در گفت و گو با ایلنا:

بحرین می‌خواهد با میزبانی نشست‌های بین‌المللی از انزوا خارج شود/ «ورشو۲» هم به سرنوشت کنفرانس قبل دچار می‌شود/ شکاف بین کشورهای حوزه خلیج فارس تشدید شده است

asdasd
کد خبر : ۷۹۳۸۵۹

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: بحرین تلاش می‌کند تا از طریق برگزاری نشست‌های بین‌المللی به نوعی از انزوا خارج شده و پشتوانه‌ای جهانی برای خود فراهم کند تا وانمود کند که همچنان امنیت داخلی را در دست دارد و هیچ اتفاقی نیفتاده است.

حسن هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به خبر برگزاری اجلاس «ورشو۲» در پایتخت بحرین در خصوص اقدامات ایران‌ستیز و تنش‌زای منامه در سال‌های اخیر گفت: در واقع بحرین با توجه به شرایط داخلی و تقابل هشت‌ساله ملت با رژیم آل‌خلیفه یک نقش فراتر از حجم جغرافیایی و سیاسی خود ایفا می‌کند. بحرین تلاش می‌کند تا از طریق برگزاری نشست‌های بین‌المللی به نوعی از انزوا خارج شده و پشتوانه‌ای جهانی برای خود فراهم کند تا وانمود کند که همچنان امنیت داخلی را در دست دارد و هیچ اتفاقی نیفتاده است 

وی ادامه داد: این تلاش اما در حالی صورت می‌گیرد که اعدام‌های اخیری که در این کشور صورت گرفته به شدت افکار عمومی را علیه این کشور برانگیخته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه بحرین همواره در سال‌های اخیر تلاش کرده تا نشست‌هایی که در رابطه با همکاری با رژیم صهیونیستی و در تقابل با جمهوری اسلامی ایران است را در منامه برگزار کند، گفت: شاهد هستیم کنفرانسی که مربوط به «معامله قرن» و مساله اقتصادی فلسطین و اسرائیل بود و در منامه برگزار کردند با شکست مواجه شد و این یک شکست بزرگ برای دیپلماسی مشترک آمریکا و بحرین بود.

وی ادامه داد: نشست «ورشو» نیز در بهمن ماه سال گذشته با شکست مواجه شد و خروجی قابل قبولی نداشت. جریان‌سازی‌هایی قرار بود علیه ایران شکل بگیرد اما حضور کشورها در سطح پایین و جایگاه،‌ قدرت و توانمندی تهران موجب شد تا نه تنها بیانیه‌ای علیه کشورمان صادر نشود بلکه موضوع ایران در کنفرانس نیز مطرح نشد. 

هانی‌زاده گفت: در حال حاضر نیز که صحبت از برگزاری کنفرانس «ورشو۲» در منامه مطرح شده شرایط بحرین به لحاظ امنیتی و تقابل جریان‌های مقاومت مردمی علیه حاکمیت بسیار بحرانی است و این مساله نیز در کنار مولفه‌هایی که نخستین نشست را با شکست مواجه کرد باعث می‌شود تا بحرین نتواند اجماعی علیه ایران شکل دهد و این کنفرانس نیز به سرنوشت سلف خود دچار خواهد شد. 

وی افزود: بحرین باید بداند برگزاری چنین نشست‌هایی هیچ دستاوردی برای این کشور به دنبال نخواهد داشت. شعارهایی که برای اولین بار طی روزهای گذشته در فلسطین اشغالی علیه عربستان، بحرین و امارات شنیده می‌شود نشان دهنده این است که شکاف بین کشورهای حوزه خلیج فارس و جهان عرب تشدید شده است. 

این کارشناس مسائل دنیای عرب در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان اظهارنظر نماینده عربستان در سازمان ملل در خصوص از سرگیری روابط با ایران و سفر هیات نظامی امارات به کشورمان را سرآغاز جدا شدن مسیر این دو کشور از بحرین دانست، گفت: در واقع در حال حاضر شکاف بین اکثر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تشدید شده است. اختلاف بین قطر، امارات و عربستان؛ اختلاف بین عربستان و امارات و بین عربستان و بحرین نشان‌دهنده این است که این کشورها علیرغم اینکه تصور می‌کنند اگر هماهنگ عمل کنند می‌توانند در مقابل ایران بایستند اما یک ساختار منسجمی ندارند و شکاف بین آنها بسیار عمیق است.

وی ادامه داد: عربستان احساس کرده بعد از چهار سال جنگ با یمن نتوانسته به دستاورد قابل قبولی برسد و امارات نیز به دلیل وحشت از موشک‌های بالستیک انصارالله و حوثی‌ها نیروهای خود از ائتلاف خارج کرده است. آنچه رسانه‌های عربی در این مدت نوشتند این است که امارات در حال خروج از کشتی در حال غرق عربستان است و این واقعیت است که امارات در دام سیاست‌های محمد بن سلمان افتاد و امروز به نتیجه رسیده که این سیاست‌ها با شکست مواجه شده است. 

وی افزود: عربستان نیز به نظر می‌رسد پس از ناکامی‌های اخیر  به این نتیجه رسیده که باید پل‌هایی را که در رابطه با ایران شکسته است ترمیم کند.

هانی‌زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در این مقطع ایران می‌تواند با پیشنهادی که پیش‌تر وزیر امور خارجه در خصوص امضای «پیمان عدم تعرض» مطرح کرده بود، ابتکار عمل را در کاهش تنش‌های منطقه در دست بگیرد»، گفت: اگر این پیمان امضا شود که بسیار مهم خواهد بود قطعا یک امنیت کامل در خلیج فارس با حضور کشورهای منطقه شکل می‌گیرد. 

وی ادامه داد: البته این موضوع را هم باید مدنظر قرار دهیم که هم آمریکا و هم انگلیس مخالف شکل‌گیری پیمانی امنیتی در منطقه ما هستند و از این امر ممانعت خواهند کرد. با این حال اگر عقلانیتی در کشورهای منطقه وجود داشته باشد یک پیمان امنیتی با تهران، خلیج فارس را به سمت امنیتی پایدار پیش خواهد برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز