خبرگزاری کار ایران

حسین‌آبادی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

در دوره‌های آتی تعداد بیشتری از حقوقدانان مستقل و صاحب‌نام به مجلس معرفی شوند

asdasd
کد خبر : ۷۸۵۵۰۳

یک عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به معرفی حقوق‌دانان شورای نگهبان به مجلس گفت: نکته قابل توجه این است که ریاست محترم قوه قضائیه برای معرفی حقوقدانان چه معیارهایی را مدنظر قرار داده است آنچه در ۴۰ سال گذشته دیده‌ایم این است که عده معدود و خاصی عضویت شورای نگهبان را بر عهده داشته‌اند که بعضی از آ‌نان جزء حقوقدانان سرشناس و برجسته نبوده‌اند.

امیر حسین‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با بیان اینکه رئیس قوه قضائیه حقوقدانانی را برای عضویت در شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و مجلس به آنها رای داده است، گفت: مطابق اصل ۹۱ قانون اساسی، شورای نگهبان متشکل از ۱۲ عضو است که شش فقیه را مقام رهبری منصوب می‌کند و شش حقوقدان رئیس قوه قضائیه، از بین حقوقدانان مسلمان مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند تا با رای مجلس انتخاب شوند.

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه عملکرد شورای نگهبان نیاز به بررسی و تحلیل دارد، ادامه داد: ارزیابی عملکرد حقوقدانان شورای نگهبان از ابتدای تشکیل مجلس قانونگذاری پس از پیروزی انقلاب نیازمند تحقیق و بررسی دقیق و همه‌جانبه است که باید در یکی از دانشکده‌های معتبر حقوق یا مراکز پژوهشی انجام گیرد تا معلوم شود مصوبات مجلس بیشتر در چه زمینه‌هایی مخالف قانون اساسی است.

این استاد دانشگاه افزود: به عنوان نمونه چه تعداد از مصوبات به لحاظ مخالفت با اصول مندرج در فصل سوم قانون اساسی (حقوق ملت) رد شده است. نکته قابل توجه این است که رئیس قوه قضائیه برای معرفی حقوقدانان چه معیارهایی را مدنظر قرار داده است. آنچه در ۴۰ سال گذشته دیده‌ایم این است که عده معدود و خاصی عضویت شورای نگهبان را بر عهده داشته‌اند که بعضی از آ‌نان جزء حقوقدانان سرشناس و برجسته نبوده‌اند.

حسین آبادی تاکید کرد : با توجه به نقش و جایگاه مهمی که شورای نگهبان در تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی به ویژه در تفسیر این قانون دارد، بهتر است در دوره‌های آتی ریاست قوه قضائیه تعداد بیشتری از حقوقدانان مستقل و صاحب‌نام را به مجلس شورای اسلامی معرفی شوند تا دست نمایندگان ملت در انتخاب باز باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز