خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز:

استقلال وکلا در این سال‌ها محدود شده است/ وکیل دولتی داشتن زیبنده نیست/ با دادن پروانه وکالت، شغل ایجاد نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۰۹۶

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز تاکید کرد:

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، امیر حسین‌‌‌آبادی امشب در همایشی به مناسبت روز وکیل گفت: توفیق است که معاون رئیس‌‌‌جمهور، معاونان حقوقی و پارلمانی رئیس‌‌جمهور وکیل دادگستری هستند. درخصوص استقلال وکیل صحبت زیاد شده است. استقلال حرفه وکالت از حاکمیت دولت امر بدیهی و ضرورت است. البته این مسئله، ارفاقی برای وکلا نیست بلکه این حقی است برای شهروندان.

وی با بیان اینکه از استقلال کانون وکلا صحبت زیاد بوده و این ضرورت از ده‌ها سال قبل حس شده است، اظهار داشت: در گذشته رئیس کانون وکلای بین‌المللی به ایران آمده بود و از وضعیت وکالت در ایران می‌پرسد. مرحوم از سیدهاشم وکیل می‌گوید وکالت زیرمجموعه اداره عدلیه است. آن مقام بین‌‌‌المللی می‌گوید پس شما هنوز رشید نشده‌اید. این حرف برای وکلا سنگین بود، بالاخره در هفت اسفند ۱۳۳۱، نخست‌وزیر ملی مرحوم مصدق با استفاده از اختیارات خود لایحه استقلال کانون وکلا را تصویب کرد با اینکه ۶۵ سال از آن می‌گذرد بهترین قانون‌هاست. 

این وکیل دادگستری با بیان اینکه متاسفانه استقلال وکلا در این سال‌ها محدود شده و لطمه دیده است، تصریح کرد: اینکه عرض کردم رئیس کانون وکلای بین‌‌المللی گفته شما رشید نشده‌اید، یعنی دولت حاکمیت دارد. متاسفانه در برنامه سوم توسعه به قوه قضائیه اجازه تربیت وکیل دادند و یک مرکز موازی با کانون وکلا تشکیل شد.

حسین‌آبادی ادامه داد: بارها گفته‌ایم و اعلام آمادگی کردیم که این دو ادغام شوند و زیر نظر کانون وکلا قرار گیرند اما تاکنون به نتیجه نرسید. این دو مرکز موازی درست نیست. وکیل دولتی داشتن زیبنده نیست. 

وی با بیان اینکه یکی از ارکان دادرسی عادلانه در اسناد بین‌‌المللی وجود وکیل مستقل است، خاطرنشان کرد: لازمه استقلال این است که تمام امور مربوط به وکلا در اختیار خودشان باشد. 

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: استقلال کانون وکلا از دوجانبه مهم است؛ یکی اینکه امور وکلا دست خودشان باشد. رسیدگی به صلاحیت داوطلبان اعضای هیات مدیره کانون‌های وکلای به دادگاه انتطامی قضات داده شد و دلایل رد صلاحیت‌‌ها گفته نمی‌شود. این از دید جامعه وکالت لطمه به استقلال است. باید در لایحه وکالت که قرار است اصلاح شود و قرار است بعد بودجه در کمیسیون قضایی بررسی شود، مورد توجه قرار گیرد. 

حسین‌آبادی با بیان اینکه وکیل باید در شغل وکالت آزاد باشد، ابراز داشت: وکیل هر کسی را خواست به عنوان موکل انتخاب کند. اگر با دفاع از فلان شخص یا فلان مذهب دچار تبعات بشود، منافی استقلال اوست. وکیل باید در زمان دفاع آزاد باشد که هر مطلبی که لازم می‌داند بگوید. ترس از این نداشته باشد که علیه او پرونده‌سازی شده و زندانی شود.

وی اضافه کرد: این بخش در قانون پیش‌‌‌‌بینی شده و مجمع تشخیص مصلحت در سال ۷۰ مصوبه تصویب کرده که وکلا مانند قضات دارای مصونیت دانسته اما در عمل این گاهی عمل نمی‌شود. 

این حقوقدان با تاکید بر اینکه وکلای دادگستری همیشه در خدمت مردم بوده و در امور اجتماعی پیشرو بوده‌اند، بیان کرد: آنها در زلزله کرمانشاه فعالانه شرکت کردند. با همکاری کانون کرمانشاه مدرسه‌ای با نام وکیل در حال بازسازی است. کانکس‌هایی خریداری شده است. هرگز اینطور نبوده وکلا فقط به فکر پول باشند.

حسین‌آبادی یادآور شد: سال گذشته در خدمت رئیس‌‌جمهور بودم درخواست‌هایی مطرح کردم. ایشان قول دادند روز هفت اسفند در تقویم رسمی ثبت شود. امیدواریم در اولین فرصت دولت این خواسته جامعه حقوقی کشور را جامه عمل بپوشاند.

وی با بیان اینکه از قوه مجریه تشکر دارم، عنوان کرد: مرکز داوری کانون وکلا مورد توصیه مراجع دولتی است. تعامل خوبی تاکنون بوده است. مجلس شورای اسلامی نهایت همکاری را داشته‌اند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به طرح مجلس درخصوص وکالت گفت: وکالت امر تخصصی است، لایحه وکالت کنونی را حقوقدان متخصص بررسی کرده بودند  که ۶۵ سال جواب داده‌ است. متاسفانه اکنون یک نماینده مجلس که حقوق خوانده یا نخوانده است، نمی‌تواند این کار را انجام دهد. تهیه طرح وکالت بدون دریافت نظر متخصصان خطرناک است. لیسانس بیکار را به وکیل بیکار تبدیل می‌کنید. این مسئله خطرناک است زیرا با دادن پروانه وکالت، شغل ایجاد نمی‌شود. 

حسین‌آبادی افزود: اینکه ۸۰ امضا جمع کنند بگویند ظرفیت را از آزمون بردارید، درست نیست. این گونه باشد، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. نمایندگان محترم آگر می‌خواهند طرحی تهیه کنند از متخصصان کمک بگیرند. اگر می‌خواهید ظرفیت اضافه کنید. وکالت را اجباری کنید ۱۵ میلیون پرونده در جریان است. اگر هرکس که توانایی ندارد دولت برای او وکیل بگیرد مشکل حل می‌شود. مثل بسیاری کشورها وکالت اجباری کنید، بعد ظرفیت را اضافه کنید. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز