خبرگزاری کار ایران

قهرمان‌پور در گفت‌و‌گو با ایلنا:

زمان به ضرر ترامپ در حال گذر است/ آمریکا می‌خواهد با تحریک ایران ما را وادار به تصمیم‌گیری سریع کند/ تحریم رهبر انقلاب و وزیر خارجه اثر عملی قابل توجهی ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۹۰۹

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است ایران در حال خرید زمان است و این زمان نیز به نفع تهران و به ضرر او در حال گذشت است چرا که کمپین انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا شروع شده و ترامپ باید تکلیفش را در برابر ایران بداند.

رحمان قهرمان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در واکنش به تحریم‌های ایالات متحده علیه رهبر انقلاب و وزیر امور خارجه گفت: به نظر می‌رسد آقای ترامپ در حال زمینه چینی برای ایجاد یک فضای ملتهب است که استراتژی خود را هرچه سریع‌تر عملی کرده و با فشار مضاعف بر ایران، تهران را پای میز مذاکره بکشاند.  

وی ادامه داد: پس از ساقط شدن پهپاد آمریکا توسط سپاه پاسداران، به نظر می‌رسد ترامپ یک گزینه دیگر را هم در دستور کار خود قرار داده و آن درگیری مشروع با ایران با ایجاد یک اجماع بین‌المللی است که در سفر پمپئو به عربستان و امارات هم به آن اشاره شده است. 

قهرمان‌پور با تاکید بر اینکه ترامپ تلاش می‌کند ایران را هرچه سریع‌تر وادار به تصمیم‌گیری کند، گفت: رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است ایران در حال خرید زمان است و این زمان هم به نفع تهران در حال گذشت است چراکه کمپین انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا شروع شده و ترامپ باید تکلیفش را در برابر ایران بداند. 

این کارشناس سیاست خارجی گفت: رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد بداند آیا می‌تواند از موضوع ایران در کمپین انتخاباتی خود استفاده کند یا خیر چرا که از نظر او ایران در حال مدیریت زمان است و در سناریوی ترامپ بازی نمی‌کند. 

وی افزود: بنابراین اقدامی که ترامپ در پیش گرفته این است که از خط قرمزهای نظام عبور کرده و مواردی را در لیست تحریم‌های جدید خود قرار دهد که شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد. 

وی ادامه داد: برای مثال تحریم سپاه پاسداران در اردیبهشت موضوع شگفت آوری بود به این علت که تحریم سپاه سال‌ها در دستور کار روسای جمهور آمریکا قرار داشت اما انها به دلیل نگرانی از عواقب امنیتی این تصمیم، آن را تائید نمی‌کردند ولی ترامپ وارد این خط قرمز شد و الان نیز با تحریم‌های جدید وارد خط قرمز رهبری و وزیر امور خارجه شده است. 

قهرمان‌پور گفت: البته اینکه این تحریم‌ها تحت تاثیر گروه‌های اپوزیسیون بوده یا خیر نیز بحث مهمی است که نمی‌خواهم به آن بپردازم اما در کل این تحریم‌ها را می‌توان ذیل همین تلاش ترامپ برای وادار کردن ایران به تصمیم‌گیری سریع تعریف کرد؛ به این معنا که رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد در بازه زمانی مشخص تکلیف خود را با ایران بداند. 

وی افزود: اگر در نتیجه این فشارها ایران به سمت مذاکره برود، ترامپ می‌تواند از این فرصت برای مبارزه‌های انتخاباتی خود استفاده کند و بگوید ایران را وادار به مذاکره کرده است. در این شرایط حتی اگر ایران تن به مذاکره ندهد نیز ترامپ سعی می‌کند با ایجاد یک اجماع جهانی حداقلی را برای درگیری با ایران ایجاد کرده و یک ضربه محدودی به ایران بزند و بگوید همه تلاش خود را برای عدم ورود به جنگ انجام داده اما ایران او را وادار به واکنش نظامی کرده است. 

وی ادامه داد: در این تصویر بزرگ، این تحریم‌ها در این بخش از داستان قرار می‌گیرد که ترامپ می خواهد با تحریک مقام‌های ایرانی آن‌ها را وادار به تصمیم‌گیری سریع کند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که در صورت مذاکره احتمالی ایران و ایالات متحده این ظریف است که باید مذاکره کند اما آمریکا وی را در لیست تحریم‌های خود قرار داده، گفت: بحث این است که آن چیزی ترامپ به عنوان مذاکره در نظر دارد در نظر ما ایرانی‌ها تسلیم است. رئیس جمهور آمریکا می‌گوید من مذاکره را اینگونه می‌فهمم که ایران باید از تمام خواسته‌هایش کوتاه بیاید. 

وی با تاکید بر اینکه ترامپ از ابتدا هم به دنبال مذاکره نبود، گفت: به هر صورت وقتی شما مذاکره می‌کنید؛ قاعده این است که هر دو طرف یکدیگر را به رسمیت بشناسند و چیزی بدهند و چیزی بگیرند اما فرمولی که ترامپ دنبال می‌کند تنها گرفتن را شامل می‌شود. بنابراین از ابتدای امر کاملا مشخص بود که ترامپ در عمل خیلی اعتقادی به مذاکره ندارد در غیر اینصورت این میزان تحریم را به ایران تحمیل نمی‌کرد. 

قهرمان‌پور در خصوص میزان موفقیت تلاش وزیر خارجه آمریکا برای ایجاد ائتلاف علیه ایران نیز گفت: ائتلاف‌سازی تشکیل یک اجماع بین‌المللی برای انجام یک کار عملی است در صورتیکه به نظر می‌رسد در حال حاضر چنین زمینه‌ای برای آمریکا وجود ندارد. نتیجه تلاش‌های تیم ترامپ تنها می‌تواند به یک اجماع نظری ختم شود. 

وی افزود: شرایط ترامپ در این مسیر خیلی سخت است چرا که او پیش از این با کره شمالی هم همین بازی را شروع کرده و در مقطع کنونی با اتحادیه اروپا، چین، ترکیه و روسیه نیز در موارد مختلف اختلاف دارد و تنها کشورهایی که به نوعی در حال باج دادن به واشنگتن هستند آشکارا از مواضع آمریکا حمایت می‌کنند و همه این موارد شرایطی را به وجود آورده که اجماع سازی برای ترامپ کار بسیار دشواری است.

وی ادامه داد: البته باید ببینیم آیا هدف ترامپ واقعا اجماع‌سازی است یا مجددا تلاش می‌کند ذیل موضوع اجماع سازی از کشورهای منطقه پول گرفته و هزینه درگیری احتمالی را هم به عهده آن‌ها بگذارد.  

این کارشناس مسائل سیاست خارجی همچنین در پاسخ به اینکه آیا این تحریم‌ها می‌تواند وزیر امور خارجه را در روند کارهای دیپلماتیک با مشکل مواجه کند، گفت: نکته نخست این است که وزیر دارایی آمریکا اعلام کرده که اگر ایران راضی به مذاکره شود بلافاصله این تحریم لغو می‌شود؛ به این معنا که فضا باز است.

وی گفت: نکته دوم نیز این است که این تحریم‌ها یکجانبه بوده و حوزه بین‌الملل را در بر نمی‌گیرد. معتقد هستم این تحریم‌ها اثر عملی قابل توجهی ندارد و در عرف بین‌الملل این مساله رایج نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز