خبرگزاری کار ایران

ظریف:

مدعیان امروز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی مسئول سرفه‌ها و زجرهای جانبازان ما هستید

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۷۹۷

وزیر امور خارجه تاکید کرد: همکارانی در وزارت امور خارجه دارم که هنوز وقتی در ملاقات‌ها حضور پیدا می‌کنند به دلیل صدمات شیمیایی صدایشان و دست‌هایشان لرزان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در همایش نفس‌های سوخته که در آستانه سالروز بمباران شیمیایی و میکروبی برگزار شد، گفت: هر چه داریم مرهون رشادت‌ها و شجاعت‌ها و ایثارگری‌های شهدا هستیم.

وی خطاب به جانبازان گفت: شما سند زنده مقاوت ایران اسلامی هستید. شما نشان دادید بهترین سرمایه ما بزرگترین ابزار بازدارندگی ما در برابر قدرت‌های جهانی علاوه بر توانمندی‌های دفاعی و سلحشوران جان بر کف ما در مبارزه با قدرت‌های سلطه‌جو مردم مقاوم و فرهنگ ایثار و شهادت این کشور است که توانسته از این مرز و بوم در بدترین شرایط که همه قدرت‌های دنیا در برابر آنها ایستاده بودند، مقاومت کند و سربلند بیرون بیاید.

وی افزود: کجاست صدام کجاست؟ علی شیمیایی کجاست؟ کسانی که علیه مردم ما آنقدر جنایت کردند کجا هستند؟ اکنون شما سربلند ایستاده‌اید و ما هم از صدقه‌سر شما سربلند هستیم.

ظریف ضمن تشکر از حجت الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید گفت: غبطه می‌خورم به حال ایشان که چنین افتخاری دارند که هر روز در کنار جانبازان هستند.

وزیر امور خارجه گفت:‌ استفاده صدام از سلاح شیمیایی از روزهای بعد از فتح خرمشهر و سال ۶۳ آغاز و از سوی ما به صورت مداوم به سازمان ملل گزارش می‌شد.

وی افزود: فاجعه حمله عراق به سردشت مقدمه‌ای شد برای حمله رژیم صدام به حلبچه اما هیچ کدام از این جنایت‌ها باعث یک تحرک از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد نشد.

ظریف ادامه داد: شش بار دبیرکل وقت سازمان ملل متحد با اصرارها و فشارهای ما علیرغم کارشکنی‌های آمریکا، هیئت‌هایی را به ایران و  سردشت اعزام کرد. در آنجا بیماران و مصدومان شیمایی ما را دیدند و گزارش دادند.

وزیر امور خارجه افزود: گزارش‌های بدون تردیدی درباره استفاده صدام از سلاح شیمیایی ارائه دادم و من خودم در نیویورک از مجروحان شیمیایی که برای درمان آمده بودند، استقبال کردم و همه این میزان از سبوعیت را در چهره زنان و کودکانی که از حملات شیمیایی مصدوم شده بودند، دیدند اما دریغ از یک جمله و یک کلمه.

ظریف گفت: کسانی که امروز می‌گویند استفاده از سلاح شیمیایی خط قرمز ماست تمام تلاش‌شان را کردند که استفاده صدام از سلاح شیمیایی بدون کوچکترین هزینه‌ای اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به دوران کارداری خود در سازمان ملل متحد گفت: بعد از یکی از بمباران‌های شیمیایی با عنوان کاردار ۲۵، ۲۶ ساله درخواست ملاقات با سفیر ۶۶ ساله‌ فرانسه را که آن روز دبیر شورای امنیت بود کردم و به او گفتم که عراق دوباره از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. او در پاسخ گفت من اجازه ندارم با شما در این زمینه صحبت کنم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: حال می‌خواهیم بپذیریم که شما مدعی مقابله با سلاح شیمیایی هستید؟ چه کسی می‌پذیرد که شما که خون مردم در دستانتان است و مسئول سرفه‌ها و زجرهای جانبازان شیمایی هستید امروز از مقابله با سلاح کشتار جمعی صحبت کنید.

ظریف افزود: اگر کسی در دنیا حق داشته باشد در مقابله با سلاح هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیکی صحبت کند آنهایی هستند که هنوز زخم این سلاح‌های غیرانسانی را در بدنشان حس می‌کنند.

وی گفت: همکارانی در وزارت امور خارجه دارم که هنوز وقتی در ملاقات‌ها حضور پیدا می‌کنند به دلیل صدمات شیمیایی صدایشان و دست‌هایشان لرزان است. اینها هستند که حق دارند در مقابله با سلاح کشتار جمعی صحبت کنند نه شمایی که حاضر نشدید مقابله کنید بلکه تلاش کردید سرپوش بگذارید.

وزیر امور خارجه با اشاره به مقاله‌ای در روزنامه نیوریورک تایمز بعد از حمله عراق به کویت مبنی بر اینکه بعد از فاجعه حلبچه سازمان سیا و وزارت امور خارجه آمریکا تلاش گسترده را انجام دادند و به تمامی نمایندگان خود در دنیا دستور داد تا ایران را به عنوان مسئول حمله شیمایی در حلبچه معرفی کنند، گفت: حال می‌خواهید دنیا بپذیرد که شما مخالف سلاح شیمیایی هستید. اگر آن روز در برابر سلاح شیمیایی صدام ایستاده بودید و تلاش و سرپوش بر آن را نداشتید، امروز داعش جرات پیدا نمی‌کرد علیه مردم بی‌دفاع عراق و سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کند و هنوز هم شما تلاش می‌کنید با محکوم کردن دیگران جنایت رفقای خودتان را فراموش کنید و بر آن سرپوش بگذارید. 

وی گفت: ما سال‌ها قبل اعلام کردیم که داعش به سلاح شیمیایی دسترسی پیدا کرده است و مدارک آن را در اختیار کشورهای غربی قرار دادیم؛ اما آن کشورها همان طور که به مدارک متقن استفاده صدام از سلاح شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان ایران بی‌اعتنا بودند و سرپوش گذاشتند امروز هم بر استفاده نوکرانشان از سلاح شیمیایی سرپوش می‌گذارند. جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین قربانی سلاح شیمیایی با نظر شرعی مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه سلاح کشتار جمعی حرام است همواره در صف مقابله با سلاح کشتار جمعی در سطح بین الملل بوده است ما از اولین کشورهایی بودیم که در حوزه کنوانسیون سلاح‌های شیمایی فعالانه شرکت کردیم.

وی ادامه داد: ما از کشورهایی بودیم که به رغم همه ملاحظات امنیتی به دستور مقام معظم رهبری به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی پیوستیم و مجلس شورای اسلامی نیز آ‌ن را تصویب کرد. 

ظریف گفت: از اولین کشورهایی بودیم که مخازن محدود شیمیایی خودمان را که در سال‌های آخر جنگ به خاطر مقابله با رژیم صدام ایجاد کرده بودیم اما به لطف خدا هیچ‌گاه از آنها استفاده نکردیم را نابود کردیم.

ظریف ادامه داد: امروز بیش از ۱۴ سال از تصویب کنوانسیون شیمیایی می‌گذرد و هنوز آ‌مریکا سلاح‌های شیمایی خودش را از بین نبرده است. 

وی با اشاره به امکانات مالی، فنی و علمی آمریکا و همچنین هزینه‌کرد نظامی ۷۰۰ میلیارد دلاری آ‌ن گفت: آمریکا توان آن را دارد که سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کند اما با اینکه ۲۴ سال از نظر بین المللی حتی نگهداری آن ممنوع است از معدوم کردن آنها امتناع می‌کند. 

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی علاوه بر داشتن زرادخانه هسته‌ای از پیوستن به کنوانسیون شیمیایی و از بین بردن سلاح‌های شیمیایی امتناع می‌کند آن وقت اینها می‌شود سردمدار مقابله با سلاح کشتار جمعی و می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که ایران سلاح هسته‌ای ندارد.

ظریف با اشاره به سخن رهبر انقلاب مبنی بر اینکه اگر ما می‌خواستیم سلاح هسته‌ای داشته باشیم مخالفت شما پشیزی ارزش نداشت اما نمی‌خواهیم، گفت: معتقدیم این سلاح‌ها فقط در خور کسانی هستند که نه ۱۵۰ نفر بلکه میلیون‌ها نفر را در یک بمباران هسته‌ای نابود کند. 

وی با طرح این سوال که آیا شما نگران ۱۵۰ نفر بوده‌اید و شما چند نفر و چند نسل را با سلاح هسته‌ای نابود کرده‌اید؟ ما هستیم که سردمدار مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی هستیم و بر اساس دیدگاه شرعی و استراتژیک خودمان هیچ گاه دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم رفت چرا که آن را مخل امنیت و انسانیت می‌دانیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در عین حال تلاش می‌کنیم کسانی را که از سلاح شیمیایی استفاده کردند را به پای میز عدالت بیاوریم وزارت امور خارجه افتخار دارد که در این زمینه تاجر اصلی فروش سلاح شیمیایی به رژیم صدام را به ۱۸ سال زندان محکوم کنند. 

وی افزود: افتخار داریم در کنار سایر دوستانمان تلاش کنیم برای اینکه حقوق جانبازان شیمیایی و خانواده‌های آنها را در دادگاه‌های جمهوریا سلامی ایارن بر اساس عمل متقابل از ایالات متحده و سایر حامیان سلاح‌های شیمیایی بگیریم.

ظریف ادامه داد: تلاش می‌کنیم در همه مجامع بین المللی با حضور پرارزش خانواده‌ها و جانبازان سلاح‌های شیمیایی نشان بدهیم واقعیت مقابله با سلاح شیمیایی کجاست و چه کسانی در برابر سلاح‌های شیمیایی ایستادند.

وزیر امور خارجه گفت: در خاورمیانه منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی ایجاد کنیم تا هیچ سردشت و حلبچه دیگری ایجاد نشود و دوباره مردم مجبور نباشند تمام عمرشان را با یاد و کابوس سلاح شیمیایی زندگی کنند. 

وی افزود: باید کابوس سلاح شیمیایی از صحنه منطقه ما و از صحنه جهان حذف شود سلاح کشتار جمعی مظهر سبوعیت است دنیایامروز نباید این مظاهر سبوعیت را بپذیرد و شما جانبازان، خاندان شهدا بهترین شاهدانی هستید که این واقعیت را به دنیا اثبات می‌کنید و من در برابر همه شما سر تعظیم، شرمندگی فرود می‌آورم و دستان همه جانبازان را می‌بوسم که همچنان ایستاده‌اید و کماکان برای ما افتخار می‌آفرینید از اینکه ایرانی‌ام و هموطن شما هستم به خودم می بالم.

به گزارش ایلنا در پایان مراسم با اهدای لوح تقدیری از زحمات ظریف و صبوری جانبازان شیمیایی و خانواده‌های آنها از سوی رئیس بنیاد شهید تقدیر و تشکر شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز