خبرگزاری کار ایران

ظریف مطرح کرد؛

ایران پرچم‌دار مبارزه با مواد مخدر در جهان است/ هزینه یک میلیارد دلار برای انسداد مرزهای شرقی کشور

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۲۸۱

وزیر امور خارجه گفت: همسایگی ایران با مرکز کشت مواد مخدر باعث شده است که نتیجه اقدامات ما جهانی باشد در این راستا یک میلیارد دلار هزینه انسداد مرزها در شرق شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: ۳۱ سال پیش مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای ارتقا موضوعات مواد مخدر و دستیبابی به جهانی عاری از سوءاستفاده و قاچاق مواد مخدر پنجم تیر را به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نام‌گذاری کرد.

وی ادامه داد: امروز ایران با تایید سازمان ملل پرچم‌دار مبارزه با مواد مخدر نامیده می‌شود و در کنار سایر ملل این روز را گرامی می‌دارد.

ظریف گفت: اقدامات ایران و تحمل هزینه‌های مادی و معنوی  در این زمینه اهمیت این کار را نشان می‌دهد در این زمینه یک شهید ما ارزش‌ همه دنیا را دارد و ایران پیشگام رسیدن جهان عاری از مواد مخدر است.

وزیر امور خارجه افزود: شهادت بیش از سه هزار نفر و ۸۰۰ و ۱۲ هزار جانباز از هزینه‌های اصلی ما در مبارزه با مواد مخدر است. سالیانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار هزینه برای مبارزه با قاچاق، عرضه و کاهش تقاضا در ایران انجام می‌شود.

وی افزود: همسایگی ایران با مرکز کشت مواد مخدر باعث شده است که نتیجه اقدامات ما جهانی باشد در این راستا یک میلیارد دلار هزینه انسداد مرزها در شرق شد.

ظریف با بیان اینکه ایران ۸۰ درصد از کشفیات مواد مخدر تریاک را به خود اختصاص داده است، گفت: مواد مخدر همچون دیگر حوزه‌‌ها پویا است و در صحنه‌های محتلف چهره خود را تغییر می‌دهد. مواجهه با این پدیده اگر منسجم باشد، می‌تواند باعث برد همگان باشد و اگر گروهی فکر کند، این موضوع منحصر به منطقه خاصی است همان گروه دچار تبعات آن خواهند شد و موجب شکست آن‌ها خواهد شد. رویکرد توسعه‌محور باعث پیروزی همه کشورها در مبارزه با مواد مخدر می‌شود.

وی ادامه داد: به عنو‌ان یکی از شرکای دفتر مبارزه با مواد مخدر و علیرغم اقدامات چشمگیر برای عمل به تعهدات بین‌المللی، مدت زیادی است که اقدامات لازم به دلیل عدم کمک بازیگران اصلی باز مانده است.

ظریف با بیان اینکه اعمال تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه آمریکا و ورود آمریکا به جنگ و تروریسم اقتصادی علیه ایران مانع همکارهای بین‌المللی ایران شده است، گفت: مسئولیت و عواقب ناگوار این مساله بر عهده آمریکا است.

وی ادامه داد: اراده ایران بر مبارزه با مواد مخدر و پرهیز از سیاسی‌سازی و توجه به همکاری‌های بین‌المللی برای اهداف راهبردی لازم است.

ظریف در ادامه با بیان اینکه مواد مخدر مانند هر پدیده اجتماعی دارای خاصیتی سیال و پویا است، گفت: این به آن معنی است که این پدیده اجتماعی هیچ مرز و حدودی نمی‌شناسد و هیچ مرزی آن را محدود و محصور نمی‌کند. با عنایت به اهمیت توسعه و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین ارکان جوامع بشری، جمهوری اسلامی ایران عقیده دارد که اتخاذ رویکرد توسعه‌محور می‌تواند در برخورد با پدیده‌های اجتماعی از جمله مواد مخدر بسیار مفید واقع شود و ما را در دستیابی به موفقیت کمک کند.

وی ادامه داد: در این رابطه ما ضمن تاکید بر نقش حق توسعه به عنوان یکی از عناصر اصلی حقوق بشر تاکید می‌کنیم که حل مساله مواد مخدر بدون توجه به زیرساخت‌ها، نیازها و الزامات اساسی جوامع هدف و در راس همه آنها توسعه تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد.

ظریف با اشاره به رژیم بین‌المللی کنترل مواد مخدر گفت: در راس این رژیم اقدامات UNDUC است که متبنی بر اجرای کنوانسیون‌های سه‌گانه بین‌المللی مواد مخدر به منظور کاهش سوءمصرف و تقاضای مواد مخدر، مقابله با قاچاق موادر مخدر و جلوگیری از انحراف مواد تحت کنترل شبکه‌های غیرقانونی است.

وی ادامه داد: متاسفانه چندی است که بروز و ترویج برخی رویکردها و گرایشات با بهانه‌های گوناگون در تقابل با اهداف ترسیم شده برای نیل به جهانی عاری از قاچاق مواد مخدر است. ما نادیان رویکرد مزبور بدون توجه به اقدامات و تلاش‌هایی که برای تدوین و تاسیس رژیم بین‌المللی کنترل مواد مخدر و در راس آن کنوانسیون‌های سه‌گانه صورت پذیرفته است، با طرح مواردی از جمله حقوق بشر، ارتقای بهداشت عمومی و افزایش به دسترسی به داروهای تحت کنترل در صدد قانونی سازی و جرم‌زدایی از مواد مخدر هستند.

ظریف خاطرنشان کرد: در این رابطه جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار مبارزه جهانی علیه مواد مخدر و کشوری که دارای جایگاه ویژه‌ای در راهبرد دفتر مقابله با مواد مخدر و جرائم سازمان‌یافته ملل متحد است ضمن حمایت از ماموریت این دفتر و تاکید بر مرجعیت UNODC در حوزه مقابله با مواد مخدر نگرانی خود را نسبت به هر گونه رویکردی که در تباین با ماموریت این سازمان بوده و یا منجر به مداخله در ماموریت فعلی سازمان از طریق ایجاد مسئولیت‌های موازی برای سایر کارگزاری‌ها ابراز می‌کند.

ظریف خاطرنشان کرد:‌ با عنایت به ماهیت متغیر پدیده‌های سیاسی و اجتماعی من جمله مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران عقیده دارد که لزوما نسخه هیچ کشور یا منطقه‌ای برای کشور یا منطقه دیگر قائل به توصیه نیست و تدبیر نباید بشود معضل موادمخدر در کشورهای اروپایی در سطح داد و ستد و خرده فروشی خیابانی در حالی که در مناطقی همچون منطقه ما مساله مواد مخدر همراه با ناامنی، شرارت و تحرکات خشونت‌بار و عبور کاروان‌های مسلح و حضور شبکه‌های بزرگ مواد مخدر در سطوح مختلف است بنابراین ما ضمن اعلام پایبندی و حمایت از حقوق بشر کشورهای منادی حقوق بشر به حقوق خانواده قربانیان و افرادی جلب می‌کنیم که قربانی مطامع شبکه‌های سودجو در عرصه مواد مخدر گشته و از بابت قاچاق مواد مخدر صدمه و آسیب دیده‌اند.

ظریف تصریح کرد: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از شرکای اصلی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در آستانه به پایان رساندن چهارمین دوره برنامه‌های مشترک خود با این دفتر است. شرکای UNODC و در راس آنها کشورهای اروپایی که از کمک‌کنندگان سنتی به پروژه‌های این دفتر در ایران به شمار می‌روند با طرح گفت‌وگوهای انتقادی علیه ایران و یا به عناوین مختلف همچون مجازات قاچاقیچان به تدریج از پروژه‌های این دفتر در ایران خودداری کرده‌اند در این رابطه ضررورت است تا از جامعه بین‌المللی با عمل به اصل مسئولیت مشترک نسبت به  تجدید و تقویت ارائه کمک‌های فنی و تجهیزاتی به آنها اقدام کند این امر می‌تواند آغازگر فصل جدیدی در عرصه‌ همکاری‌های چند جانبه و بین المللی در حوزه مبارزه با مواد مخدر باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز