خبرگزاری کار ایران

مقام اسبق کاخ سفید در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ از مواضع خود در مورد ایران عقب‌نشینی کرده‌ است/ آمریکا برای آغاز مذاکره، پایبندی خود به تعهداتش را نشان دهد/ مواضع جنگ‌طلبانه بولتون برای همه آشکار شده است

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۵۲۴

مقام اسبق کاخ سفید با تاکید برنقش جان بولتون در تنش‌های میان ایران و آمریکا، ترامپ را فردی دانست که در محاصره دو نفر قرار گرفته است که مواضع سرسختانه‌ای علیه ایران دارند.

جفری استیسی، مشاور امنیت ملی و یکی از مقام‌های دولت اوباما و هم چنین نویسنده کتاب اروپای ادغام شده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد سیاست خارجه کاخ سفید و تنش‌های میان ایران و آمریکا مطرح کرد.

عامل اصلی افزایش تنش میان ایران و آمریکا، جان بولتون است

جفری استیسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به افزایش اختلاف‌ها میان تهران و واشنگتن عنوان کرد: عامل افزایش تنش میان ایران و آمریکا حضور افرادی مثل جان بولتون و مایک پمپئو در کابینه ترامپ است. لفاظی‌های جان بولتون علیه ایران می‌تواند در نهایت به درگیری نظامی میان ایران و آمریکا منجر شود. از طرفی اتهامات سعودی‌ها و مقام‌های کاخ سفید علیه ایران می‌تواند باعث درگیری نظامی در منطقه شود.

ادعای حضور ایران در فجیره بی‌اساس است

مردم یمن به قدر کافی از سعودی‌ها کینه دارند و نیازی به تحریک آنها توسط ایران نیست

وی با اشاره به ادعای مقام‌های کاخ سفید درباره نقش ایران در حادثه بندر الفجیره عنوان کرد: باید بگویم به نظر من ادعای حضور ایران در حادثه فجیره بی‌اساس است؛ چرا که مردم یمن به قدر کافی از سعودی‌ها کینه دارند و نیازی به حضور ایران و تحریک آنها توسط ایران نیست. اگر عاملی مسبب این اتفاق باشد، حضور یمنی‌ها محتمل‌تر است

پیشنهاد ظریف درباره پیمان منع تجاوز نشاندهنده عدم تمایل ایران به حضور در اقدامات تهاجمی است

استیسی افزود: از طرفی هم محمد جواد ظریف اخیرا اعلام‌ کرده است که طرحی به امضا برسد که به معنی عدم تجاوز به همسایگان است. این طرح به معنی عدم تمایل ایران به حضور در اقدامات تهاجمی علیه همسایگان خود است.

خروج ترامپ از برجام آغاز مشکلات ایران بود

ایران پلن بی را برای مقابله با اقدامات پیش‌بینی نشده ترامپ در نظر نگرفته بود

وی با بیان اینکه عدم پایبندی ترامپ به برجام باعث مشکلات بسیاری شده است، گفت: روزی که برجام منعقد شد، همه فکر کردند برجام می‌تواند اختلاف‌های میان ایران و آمریکا را برطرف کند. اوباما آن را دستاوردی بزرگ دانست و جان کری از تعهد دولت کشورش به برجام اطمینان داد. همین عوامل باعث شد خروج یکباره و غیرقانونی ترامپ از برجام، ایران را با مشکلاتی روبه‌رو کند چرا که این اتفاق پیش‌بینی نشده بود و ایران پلن بی را برای مقابله با این شرایط در نظر نگرفته بود.

اختلاف میان ترامپ و جان بولتون آشکار شده است

مشاور امنیت ملی دولت اوباما یادآور شد: اکنون به نظر می‌رسد اختلاف میان ترامپ و جان بولتون آشکار شده است؛ چرا که ترامپ متوجه مواضع جنگ‌طلبانه بولتون شده است و عدم شناخت درست از وقایع می‌تواند باعث اتفاقات زیادی شود.

ترامپ در محاصره دو نفر قرار گرفته است که مواضع سرسختانه‌ای علیه ایران دارند

وی افزود: ترامپ بر خلاف بولتون تمایلی برای درگیری نظامی با ایران ندارد. او اکنون در محاصره دو نفر قرار گرفته است که مواضع سرسختانه‌ای علیه ایران دارند؛ جان بولتون و پمپئو. این دو تن می‌توانند ترامپ را برای اقدام علیه ایران تحریک کنند.

ترامپ با استفاده از میانجی‌ها کمی از  مواضع خود در مورد ایران عقب نشینی کرده‌است

استیسی تاکید کرد: ترامپ به دنبال حل مشکلات با ایران از طریق مذاکره است. حتی می‌خواهد از واسطه‌ها برای این کار استفاده کنند. این موضوع نشان‌دهنده این است که ترامپ کمی از مواضع خود در مورد ایران عقب‌نشینی کرده‌ است.

اقدامات ایران تحت تاثیر تصمیمات ترامپ است

وی با اشاره به تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش در برجام عنوان کرد: در واقع تصمیمات ایران به معنی واکنش در مقابل تصمیمات ترامپ است. اقداماتی که ترامپ تحت تاثیر این دو فرد یعنی بولتون و پمپئو انجام می‌دهد، می‌تواند باعث واکنش‌های زیادی از سوی ایران شود. مانند این که آنها سپاه ایران را سازمان تروریستی اعلام کردند از سوی دیگر هم ایران نیروهای آمریکایی را تروریست خواند.

مذاکره راه حل مناسبی است

برای مذاکره، آمریکا باید پای‌بندی خود به تعهدات را نشان دهد

مشاور امنیت ملی دولت اوباما خاطرنشان کرد: مذاکره بهترین راه حل برای این مشکلات است. اما آمریکا باید به تعهدات خود پایبند باشد ایران به خوبی پایبندی خود به تعهدات بین‌المللی را نشان داده‌ است. ایران به برجام متعهد بود. تمامی تعهدات خود را اجرا کرد حتی در زمانی که تحت سخت‌ترین تحریم‌ها بود تعهدات خود را کنار نگذاشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز