خبرگزاری کار ایران

جمالی‌نژاد:

رویکرد دولت توزیع عادلانه امکانات در مناطق شهری و روستایی است

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۶۹۲

دبیر کمیته بازسازی و نوسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده گفت: رویکرد دولت در راستای محرومیت‌زدایی و ایجاد توسعه پایدار، توزیع عادلانه خدمات و امکانات در مناطق شهری و روستایی است .

به گزارش ایلنا،‌ مهدی جمالی‌نژاد در نشست قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده استان کرمان اظهار کرد: در حال حاضر یکی از اقدامات ضروری تعیین حریم و بستر رودخانه ها توسط واحدهای تابعه وزارت نیرو است و این امر باید در دستور کار این دستگاه قرار بگیرد.
 وی افزود: تمامی ساخت و سازهایی که قرار است در مناطق سیل زده انجام شود، باید بر مبنای تعیین این حریم ها صورت گیرد.
 وی اضافه کرد: محور تمامی مراحل ساخت واحدهای مسکونی در استان های سیل زده بنیاد مسکن است.
دبیر کمیته بازسازی و نوسازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده با بیان اینکه موضوع زمان بندی بسیار حیاتی است، گفت: در بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده ضرورت دارد پیمانکاران قوی به میدان بیایند تا با بالا و پایین رفتن قیمت ها، کار متوقف نشود.
 وی اضافه کرد: در مورد روستاهایی که قرار است جابه جا شوند هم  مسئله زمین باید به سرعت حل شود و  تکلیف زمین ها، بستر و حریم رودخانه ها نیز باید مشخص شود.
جمالی نژاد با اشاره به اینکه براثر سیل اخیر در ۲۵ استان به حدود ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در کشور آسیب وارد شده و حدود ۶۷ هزار واحد نیازمند احداث مجدد می باشند، اظهار کرد: باتوجه به محدود بودن کمک های دولتی و حجم زیاد میزان بازسازی و نوسازی، انتظار می رود مشارکت خیّران مسکن ساز در این عرصه بسیار پررنگ باشد.
وی همچنین از فعال شدن حساب ۱۰۰ امام در این عرصه خبر داد.
وی با اشاره به اقدامات خوبی که در عرصه امداد و نجات از طرف دستگاه های اجرایی و نهادهای نظامی و انتظامی و نیروهای مردمی صورت گرفت، ابراز امیدواری نمود که در مرحله بعد از بحران و بازسازی هم شاهد نشاط و شادابی تمامی دستگاه ها و مردم برای انجام اقدامات جهادی باشیم.
وی در ادامه گفت: به منظور اینکه در کوتاه ترین زمان و با بهترین کیفیت و رعایت استانداردها، بازسازی مناطق سیل زده انجام شود، براساس تاکید مقام معظم رهبری بر فرماندهی واحد، رییس جمهور این فرماندهی را به وزیر کشور واگذار و وزیر نیز قرارگاه بازسازی مناطق سیلزده را راه اندازی کرد و در ذیل این قرارگاه چندین کمیته با وظایف مختلف راه اندازی و همچنین قرارگاه های استانی بریاست استانداران تشکیل شده است.
وی ادامه داد: متناظر کمیته بازسازی و نوسازی قرارگاه در معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، کمیته های استانی بریاست معاونان عمرانی استانداری تشکیل شده که میزان خسارات و تخصیص ها را برآورد می کند و برنامه نوسازی و بازسازی را به دبیرخانه قرارگاه در  وزارت کشور ارائه می کند.
جمالی نژاد با بیان اینکه قرارگاه باید ضربتی، جهادی و در بازه زمانی کوتاه کارها را اجرایی نماید، گفت: اولین اولویت، بازسازی و نوسازی منازل و سرپناه مردم است و هر اعتباری در نظر گرفته می شود، فعلا باید برای این حوزه هزینه بشود و بنیاد مسکن در این حوزه خیلی خوب به میدان آمده است.
وی همچنین گفت: دستگاه ها در حال آخرین ارزیابی ها در خصوص میزان خسارات وارد شده ناشی از سیل به زیرساخت های شهری، روستایی و راهها و جاده ها و پل ها و ارایه برنامه بازسازی و ترمیم آنها هستند.
معاون عمران و توسعه امورشهری و روستایی وزیر کشور همچنین یازدهم اردیبهشت در همایش شهرداران و شوراهای اسلامی استان کرمان در بم گفت: رویکرد دولت در راستای محرومیت زدایی و ایجاد توسعه پایدار، توزیع عادلانه خدمات و امکانات در مناطق شهری و روستایی است .
وی افزود: در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده باید با تقویت زیرساخت و تعمیم نگاه توسعه متوازن با توزیع عادلانه ثروت و امکانات در تحقق این مهم تلاش کرد.
رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با بیان اینکه اگر توزیع عادلانه خدمات و امکانات نباشد، توزیع متوازن جمعیت نخواهیم داشت و همه به سمت کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ هجوم می‌آورند با اشاره به اهمیت توزیع جمعیت در سند‌های چشم‌انداز عنوان کرد: توزیع عادلانه خدمات و امکانات، بازی برد برد است.
جمالی نژاد افزود: تلاش می کنیم روستاها و شهرهای کمتر توسعه یافته استان کرمان را جهت محرومیت زدایی در اولویت قرار دهیم و طرحی که توسط بنیاد مستضعفان به عنوان پایلوت در شهر قلعه گنج در حال انجام است را در شهرها و روستاهای دیگر نیز انجام دهیم.​

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز