خبرگزاری کار ایران

ظریف در گفت‌وگو با سی‌.بی. اس:

از ماه سپتامبر آمادگی خود را برای تبادل زندانیان اعلام کردیم/ با هر کسی که به ایران و برجام احترام بگذارد، مذاکره می‌کنیم / به دنبال درگیری نیستیم

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۹۹۴

وزیر خارجه کشورمان در گفت‌و گو با سی.بی.اس، خواهان جدیت آمریکا برای تبادل زندانیان شد.

به گزارش ایلنا، ظریف در مصاحبه اخیر خود  با شبکه سی.بی.اس به پرسش خبرنگار این رسانه مبنی بر اینکه  «شما طرح مبادله زندانیان با آمریکا را مطرح کردید، این پیشنهاد چه معنی‌ دارد؟» پاسخ داد : «ما در گذشته این کار را کرده‌ایم. از این طریق این امکان فراهم شد که برخی از ایرانی‌های زندانی را آزاد کنیم. توانستیم از این طریق به‌ آنها کمک کرده و برخی از آمریکایی-ایرانی‌هایی را که در ایران در زندان بودند، آزاد کنیم.»

وی افزود: «فکر می‌کنم که دوباره می‌توانیم  این کار را انجام دهیم. دولت قبلی آمریکا تلاش می‌کرد در این کار شرکت کند. دولت جدید هم در اوایل کار علاقه نشان داد. ما در ماه سپتامبر پیشنهاد دادیم که آماده‌ایم و حالا هم آماده‌ایم که این کار را انجام دهیم.»

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که شما می‌خواهید چه کسانی از زندان آزاد شوند، گفت: شماری ایرانی به خاطر نقض تحریم‌ها در زندان‌های آمریکا هستند. برخی از  ایرانی‌ها در سراسر دنیا در زندان هستند.

خبرنگار در ادامه این سوال را مطرح کرد که‌ ‌آیا تاکنون فهرستی از این زندانیان به آمریکا ارائه کردید؟ ظریف در پاسخ گفت: آنها می‌دانند و این چیز جدیدی نیست. این ادامه تبادلات  قبلی است. 

ظریف در ادامه در پاسخ به این سوال که «چرا پنج آمریکایی زندانی در ایران، به نشانه جدیت شما در این موضوع آزاد نمی‌شوند؟» گفت: این ما نیستیم که باید جدیت خود را نشان دهیم زیرا ما با اجرای توافق هسته‌ای جدیت خود را نشان داده‌ایم. این آمریکاست که باید نشان دهد که چقدر در این موضوع جدی است.

«مارگارت برنان» خبرنگار سی.بی.اس، با تاکید بر ارائه پیشنهاد مذاکره از سوی ایران به آمریکا گفت: «شما در ماه سپتامبر به دولت ترامپ پیشنهاد آغاز مذاکره را دادید»، ظریف در پاسخ به این سوال گفت: ما پاسخ دادیم؛ ما به پیشنهاد آنها که در واقع برای یک نوع تعامل ارائه شده بود، پاسخ دادیم و منتظر یک پاسخ هستیم.

خبرنگار در ادامه پرسید: «آیا این موضوع را به توافق هسته‌ای  مرتبط می‌کنید؟» ظریف در پاسخ گفت: نه. ما این دو را به هم ربط نمی‌دهیم. این‌ها فقط تجربه است. ما نشان داده‌ایم وقتی حرفی می‌زنیم به آن متعهد می‌مانیم. اما آمریکا نشان داده که وقتی می‌گوید کاری را انجام می‌دهد بعدا فکر می‌کند که آیا آن را انجام دهد یا خیر؟

ظریف با تاکید بر اینکه بحث مذاکره «ارتباطی به توافق هسته‌ای ندارد» افزود: ما این کار را کردیم چون با هم بر سر میز مذاکره نشسته بودیم. کارهای زیادی انجام دادیم. تلاش‌های ما به این دلیل بود که می‌خواستیم در خصوص این موضوع صحبت کنیم.

خبرنگار در ادامه پرسید: در حال حاضر پیشنهاد می‌دهید درباره این موضوع با چه کسی صحبت کنید، با وزیر خارجه آمریکا؟» ظریف در پاسخ به سوال گفت: نه. آمریکا فرد مسئولی را برای این کار دارد. ما هم فرد مسئولی را برای این کار داریم. اگر آنها با هم در یک رده باشند می‌توانند با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند و اگر در یک رده نباشد ما فردی را منصوب می‌کنیم که در رده مشابه با فردی باشد که نمایندگی آمریکا را بر عهده دارد.

خبرنگار سی.بی.اس افزود: پس نامه‌ای که شما از «اوبرایان» مسئول آمریکایی امور گروگان‌ها دریافت کردید چه؟ ظریف در پاسخ گفت: ما نامه‌ای دریافت نکردیم.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا «اجازه می‌دهید (اوبرایان) بنشیند و با معاون شما صحبت کند» پاسخ داد: نه، ما به فردی که با موضوع گروگان‌ها سروکار دارد اجازه نمی‌دهیم که به این امور بپردازد زیرا آنها گروگان نیستند، آنها زندانی هستند.

ظریف در ادامه گفت: ما مایلیم با هر کسی که تمایل دارد به ایران و توافق هسته‌ای احترام بگذارد، گفت‌وگو کنیم. ما هیچ مشکلی با اوبرایان نداریم، اما با مذاکره‌کننده امور گروگان‌ها کاری نداریم، مگر اینکه آنها از ما بخواهند که مذاکره‌کننده خود در امور گروگان‌ها را تعیین کنیم تا بتوانیم درباره گروگان‌های ایرانی که در زندان‌های آمریکا هستند، صحبت کنیم. آمریکا نمی‌تواند خود را در یک موقعیت اخلاقی متفاوت قرار دهد. آمریکا،  ایرانی‌هایی را زندانی کرده که بیمار هستند، کسانی را که مرتکب جرمی نشده‌اند در آلمان و در استرالیا بازداشت هستند.

وزیر خارجه ایران در ادامه مصاحبه خود با شبکه سی.بی.اس در مورد تقابل نظامی با آمریکا گفت: ما خواهان تقابل نیستیم. اما با فرار کردن هفت هزار سال مقاومت کرده‌ایم، ما مقاومت می‌کنیم اما به دنبال درگیری نیستیم. ما تصور نمی‌کنیم  که ترامپ به دنبال درگیری نظامی باشد اما می‌دانیم که افرادی هستند که برای تقابل تلاش می‌کنند. اما من فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد.

وی در ادامه افزود: به نظر من در رابطه با تقابل نظامی احتیاط بیشتری دارند. اما فکر می‌کنم دولت آمریکا برای بروز درگیریمی‌خواهد ایران را تحریک کند. باید کاملا آگاه و هوشیار بود تا افرادی که برای این نوع برخورد تلاش می‌کنند، به خواسته خود نرسند.

خبرنگار سی‌بی‌اس در ادامه این پرسش را مطرح کرد که در گفت‌وگوی قبلی من با شما این موضوع را مطرح کردید که حسن روحانی از دیدار با ترامپ در نیویورک خودداری کرده است. آیا اکنون از این اتفاق پشیمان هستید؟  

ظریف پاسخ داد: نه، پشیمان نیستیم. چرا ما با کسی که احترامی برایمان قائل نیست، کسی که تعهدات بین‌المللی کشورش را نابود کرده است، با کسی که از توافقنامه‌ها خارج شده است، ملاقات کنیم؟ چرا باید ملاقات کرد؟ شما برای عکس یادگاری که ملاقات نمی‌کنید. بلکه برای رسیدن به نتیجه ملاقات می‌کنید. اما ما  نتیجه‌ای کسب نمی‌کنیم. ما توافقی یکصد صفحه‌ای داریم. منظورم این است که این یک عکس یادگاری و تنها  دو صفحه سند نیست. ما یکصد و پنجاه صفحه توافقی داریم که برای آن  ساعت‌ها به دقت مذاکره شده است. این توافق تنها یک توافق دوجانبه میان ایران و آمریکا نیست.

ظریف در ادامه گفت: یک توافقنامه چندجانبه داریم که شورای امنیت سازمان ملل که آمریکا عضو دائم آن است، آن را تایید کرده است. پس حالا اگر آمریکا نمی‌خواهد به آن احترام بگذارد و به آن پایبند باشد، چرا باید به آن احترام گذاشت؟

خبرنگار سی‌بی‌اس در ادامه پرسید؟ «پس دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور روحانی فایده‌ای ندارد؟» گفت: هیچ فایده‌ای در ملاقات آنها نیست مگر آنکه ایالات متحده مایل باشد که نشان دهد یک شریک مطمئن است اما تاکنون در این زمینه ناموفق بوده است..

ظریف همچنین گفت: ما مستقیما با آمریکا مذاکره کردیم. اینکه آمریکا توسط اوباما و یا ترامپ رهبری شود، انتخاب ما نیست بلکه انتخاب مردم آمریکاست. ما احتمالا طولانی‌ترین مذاکره را با مردی داشتم که تا جایی که من می‌دانستم، وزیر خارجه آمریکا بود و توسط سنا تایید شده بود و منصوب رئیس‌جمهوری بود و  منتخب مردم به حساب می‌آمد. حالا این دولت فعلی تصمیم گرفته توافقی را نابود کند که دولت قبلی ایجاد کرده است. 

ظریف در ادامه افزود: منظور من جان‌کری است.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا هنوز با جان کری صحبت می‌کنید؟ ترامپ معتقد است که شما از جان کری مشورت و توصیه می‌گیرید؟» گفت: من از هیج فرد خارجی هیچ گونه مشورت و یا توصیه‌ای نمی‌گیرم.

ظریف در ادامه اضافه کرد: ترامپ باید به تاریخ ایران نگاه کند. بر اساس عمل به توصیه مشاوران خارجی نبوده‌ است که ما هفت هزار سال دوام آوردیم.

خبرنگار سی.بی.اس در ادامه این پرسش را مطرح کرد که «آیا احتمال دارد که آمریکا به توافقی که از آن سخن می‌گویید بازگردد؟» ظریف در پاسخ گفت: میز مذاکره‌ای هست که هنوز هم وجود دارد. ما آن میز مذاکره را ترک نکردیم. ایالات متحده طرفی بود که میز مذاکره را ترک کرد. سایر اعضای توافق  هنوز آنجا هستند. آمریکا به مردم زیادی لطمه وارد کرده‌ است.

محمد جواد ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا با سایر دموکرات‌ها صحبت می‌کنید، پاسخ داد: من به صورت مشخص با هیچ کسی صحبت نمی‌کنم. من با هر کسی که مایل به گفت‌وگو با من است، صحبت می‌کنم. ما با اعضای رسانه‌ها صحبت می‌کنیم. ما با اعضای اتاق‌های فکر صحبت می‌کنیم.

ظریف همچنین در پاسخ به این سوال که آیا «با مقام‌های سابق دولت آمریکا» و یا «فردی از دولت فعلی آمریکا صحبت می‌کنید؟» اظهار کرد: خیر.

خبرنگار در ادامه پرسید: «آیا در حال حاضر هیچ تماسی میان آمریکا و ایران وجود ندارد؟» وزیر خارجه ایران گفت: تا جایی که خبر دارم، هیچ تماسی وجود ندارد و فکر می‌کنم از همه چیزهایی که میان ایران و آمریکا رخ می‌دهد، بسیار آگاه هستم.

وزیر خارجه ایران در ادامه در مورد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای گفت: ما تاکنون به برجام پایبند بوده‌ایم. چهارده گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ما تعهدات خود را اجرا کرده‌ایم. اما به هرحال ما هم گزینه‌هایی داریم و در نهایت مردم ما داور نهایی هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز