خبرگزاری کار ایران

در صحن علنی مجلس تصویب شد؛

ارائه مجوز به دولت برای انجام اقدام قانونی تشویق بیمه‌ای فعالیت‌های تحقیق و توسعه

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۳۵۹

نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند اقدام قانونی لازم برای تشویق بیمه ای فعالیت های تحقیق و توسعه را انجام دهد.

به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی جهت رفع ایرادات و تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده ۱۲ با ۱۸۷ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده ۱۲ اصلاحی آمده است: سازمان تامین اجتماعی موظف است حق بیمه قراردادها و پیمان های غیرعمرانی (غیرتملک دارایی سرمایه ای) پیمانکاران و یا پیمانکاران طراحی و ساخت دارای کارگاه های صنعتی، خدماتی، تولیدی و یا فنی و مهندسی ثابت را که موضوع پیمان (با مصالح یا بدون مصالح) در کارگاه های ثابت پیمانکار و توسط کارکنان شاغل در آن کارگاه ها انجام می گردد را برمبنای صورت مزد یا حقوق ماهیانه کارکنان یا بازرسی انجام شده محاسبه و وصول نموده و مفاصا حساب قرارداد یا پیمان را صادر نمایند. در مواردی که در اینگونه قراردادها و پیمان ها عملیات اجرایی شامل ساخت توام با یکپارچه سازی، سرهم بندی (مونتاژ)، نصب، نظارت، بازرسی، آزمون و راه اندازی، آموزش، نگهداری و تعمیر و خدمات پس از فروش توسط کارکنان شاغل همان کارگاه در کل طرح (پروژه) کارفرما انجام گردد، به طریق فوق اقدام و مفاصا حساب قرارداد (پیمان) را صادر نماید. محاسبه و مطالبه حق بیمه براساس روش "نسبت مزد به کل کار انجام یافته" در همین قرارداد و پیمان ممنوع است.

همچنین نمایندگان با اصلاح تبصره ماده ۱۲ با ۱۶۹ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در تبصره ماده ۱۲ اصلاحی آمده است: در صورتی که پیمانکاران و یا پیمانکاران طراحی و ساخت برای اجرای قراردادها و یا پیمان های صدر این ماده از کارگاه های غیرثابت استفاده نمایند منحصرا حق بیمه این بخش از پیمان و یا قرارداد مشمول روش مذکور (برمبنای صورت مزد یا حقوق ماهیانه) عمل نگردیده و براساس روش های قانونی مربوطه محاسبه خواهد شد.

در ادامه نمایندگان با اصلاح بند الف ماده ۱۳ با ۱۷۲ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از ۲۵۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند الف ماده ۱۳ اصلاحی آمده است: به دولت اجازه داده می شود اقدام قانونی لازم برای تشویق بیمه ای فعالیت های تحقیق و توسعه، نحوه محاسبه حق بیمه، معافیت های بیمه ای و مفاصا حساب کلیه قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی با دانشگاه ها یا مراکز علمی و پژوهشی دارای مجوز قطعی از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را انجام دهد.

در ادامه نمایندگان با اصلاح بند (ب) ماده ۱۳ با ۱۷۳ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از ۲۵۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بند (ب) ماده ۱۳ به شرح زیر اصلاح شد: در بند (س) ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم مصوب ۳ اسفند ۱۳۶۶ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن مرجع تشخیص قرار داشتن فعالیت های تحقیقات پژوهشی مذکور در چارچوب نقشه جامع علمی کشور، وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.

همچنین نمایندگان بند (د) تبصره ۱۳ را با ۱۷۲ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر اصلاح کردند.

در بند (د) تبصره ۱۳ اصلاحی آمده است: در مورد تهیه اقلام و نیازهای قراردادهای پژوهشی، آزمایشگاهی و تحقیقاتی فناورانه دانشگاه ها یا مراکز علمی و پژوهشی دارای مجوز قطعی از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق قوانین و مقررات مربوط به آن عمل می شود.

همچنین نمایندگان با الحاق یک تبصره به ماده ۱۳ با ۱۸۳رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

یک تبصره به شرح زیر به ماده ۱۳ الحاق می شود و ایرادهای بندهای (الف) و (ج) مرتفع شد: تبصره الحاقی- احکام این ماده در مورد موسسات حوزوی دارای مجوز از شورای عالی حوزه مجری خواهد بود.

همچنین نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی جهت رفع ایرادات و تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده ۱۴ با ۱۷۶ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده ۱۴ اصلاحی آمده است: کلیه دستگاه های موضوع ماده ۲ این قانون که طرف قرارداد با پیمانکاران، مهندسان مشاور و سازندگان می باشند مکلف اند مالیات، عوارض، حق بیمه و بیمه بیکاری مربوط به هر صورت وضعیت پرداخت نمایند در غیر این صورت دستگاه مذکور علاوه بر پرداخت اصل مالیات، عوارض، حق بیمه و بیمه بیکاری متعلق، جریمه های مربوط به آن را نیز پرداخت می کنند.

همچنین ماده ۱۵ نیز با ۱۷۱ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در جلسه اصلاح شد.

در ماده ۱۵ اصلاحی آمده است: افزایش سرمایه یا بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی های اشخاص حقوقی، تابع حکم مقرر در تبصره یک ماده ۱۴۹ قانون مالیات های مستقیم مصوب ۳ اسفند ۱۳۶۶ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن می باشد و افزایش سرمایه از این محل مشروط بر این است که ظرف مدت یکسال پس از تجدید ارزیابی به حساب سرمایه افزوده شده و این امر فقط یک بار در هر ۵ سال انجام می شود.

در ادامه ماده ۲۲ نیز با ۱۹۰ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در جلسه اصلاح شد.

در ماده ۲۲ اصلاحی آمده است: عدم رعایت عمدی مفاد این قانون در موارد زیر جرم محسوب و مرتکب به مجازات های مقرر به شرح زیر محکوم می شود و ارتکاب موارد غیرعمدی (ناشی از اهمال و بی احتیاطی) مشمول حداقل مجازات های مقرر در این ماده و یا ماده ۵۹۸ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) مصوب ۲ خرداد ۱۳۷۵ خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز