خبرگزاری کار ایران

طاهرنژاد در گفت‌و‌گو با ایلنا:

سال ۹۸، سال سرنوشت‌سازی است/ اصلاح‌طلبان همه سرمایه اجتماعی خود را به پای روحانی ریختند/ دولت زودتر یک سخنگوی صادق و مجرب انتخاب کند

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۶۵۵

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: برای خیلی‌ها سوال است که چرا دولت سخنگو انتخاب نمی‌کند. به شخصه معتقد هستم دولت به دلیل مواج بودن شرایط ترجیح می‌دهد کمتر صحبت کند و شاید فکر می‌کند سکوت باعث ثبات می‌شود که تصور درستی ارائه نشود.

یدالله طاهرنژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که سالی که گذشت در روزهای نخست با خروج آمریکا از برجام و در نیمه با بازگشت تحریم‌های این کشور همراه شد و مشکلات عدیده‌ای را در حوزه اقتصادی و معیشتی برای مردم ایجاد کرد، تا چه میزان این آسیب‌های اقتصادی را چالش سال جدید می‌دانید، گفت: واقعیت این است که تحریم چه در دولت دهم و چه در دولت دوازدهم زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و برای دولت نیز ایجاد محدودیت می‌کند.

وی ادامه داد: دلیل این امر نیز مشخص است؛ وقتی شما نتوانی مبادلات بازرگانی و تجاری داشته باشی و داد و ستد را به سهولت انجام دهی، هزینه مبادلات گران شده و به تبع آن قیمت کالایی که در اختیار شما قرار می‌گیرد نیز گران می‌شود. عارضه جانبی هم این است که به دلیل تحریم‌ها کالای مفید در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد. در این شرایط دولت هم به شدت تحت فشار قرار می‌گیرد و معیشت مردم دچار اختلال می‌شود.

طاهرنژاد افزود: البته ما نمی‌توانیم بگوییم اگر برجام بود همه این مسائل حل می‌شد چرا که زمانی هم که آمریکایی‌ها در برجام بودند کاملا متقاعد نشدند که همه تحریم‌ها را بردارند و بانک‌ها را برای مبادله با ما آزاد نگذاشتند. با این حال اما اقتصاد روان‌تر بود و حداقل مستمسکی برای دیگران جهت عدم همکاری با ما وجود نداشت، در نتیجه مبادلات تجاری شکل عادی به خود گرفته بود.

عضو حزب کارگزاران‌ سازندگی گفت: بعد از خروج آمریکا و فشار بر سایر کشورها، همکاری گذشته ادامه پیدا نکرد و معیشت مردم به سختی افتاد. در این میان دولت هم از دو ناحیه مخالفان داخلی و دشمنان خارجی تحت فشار قرار گرفته است و نظر به اینکه تحریم‌ها در نیمه دوم سال  قبل تشدید شد، سختی عمده به سال ۹۸ منتقل شده و آثار تحریم شدید‌تر خواهد شد.  

وی ادامه داد: باید یک عزم جدی و اراده قوی پیدا کنیم و با انسجام ملی دست در دست هم دهیم تا کشور را از این شرایط عبور دهیم؛ چاره‌ای جز مقابله با شرایط تحمیل شده نداریم.

طاهرنژاد در خصوص همزمانی انتخابات سال آینده با شرایط سخت اقتصادی و همچنین انتقاد از عملکرد مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا این مسائل می‌تواند باعث کاهش مشارکت اجتماعی و عدم حضور مردم در انتخابات شود، گفت: مردم در سالگرد پیروزی انقلاب نشان دادند علیرغم گله‌مندی و مشکلات ترجیح می‌دهند از نظام و انقلاب دفاع کنند؛ بنابراین تصور نمی‌کنم میدان را خالی کنند اما شاید ریزش داشته باشیم.

وی ادامه داد:‌ سال ۹۸، سال سرنوشت‌سازی است. مشکلات اقتصادی سال گذشته به این سال شیفت می‌شود و انتخابات مجلس نیز بستر را برای تحرکات اجتماعی فراهم می‌کند. همچنین در این شرایط در آمریکا هم به استقبال انتخابات ۲۰۲۰ می‌روند و رییس‌جمهور این کشور برای جلب رای نیازمند ماجراجویی است. حال وقتی همه این موارد دست در دست هم می‌دهند، می‌بینیم که سال جدید سال سختی خواهد بود. لذا باید خود را برای روبرو شدن با این چالش‌ها آماده کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ارزیابی عملکرد مجلس شورای اسلامی در سال ۹۷ گفت: مجلس قطعا نتوانسته انتظارات را برآورده کند و مادامی هم که سخت‌گیری‌های شورای نگهبان در گزینش کاندیداها جریان داشته باشد، نمی‌توانیم مجلسی داشته باشیم که در بحران‌ها نقش‌آفرین بوده و به قول حضرت امام در راس امور باشد.

وی ادامه داد: وقتی اجازه نمی‌دهیم افرادی که دانش کافی دارند و دلسوز کشور هستند و به همین جهت هم گاهی زبان به انتقاد می‌گشایند در انتخابات حضور پیدا کنند، فضا برای افراد دیگری باز می شود و خروجی چشمگیری هم نخواهد داشت. ما هیچگاه از مجلس انتظار زیادی نداشته و نداریم.

عضو حزب کارگزاران سازندگی در خصوص آغاز فعالیت‌های انتخاباتی در سال جدید و نیز جایگاه امروز اصلاح‌طلبان برای ورود به این فضا گفت: به نظر من الان اصلاح‌طلبان خیلی روحیه بالایی ندارند چرا که همه سرمایه اجتماعی خود را به پای آقای روحانی و مجموعه ایشان ریختند و احساس می‌کنند وی پاسخ مناسبی به آنها نداده است و به همین علت هم سرخورده هستند.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان شاید نتوانند به زودی این روحیه را بازسازی کنند اما در هر صورت باید با واقعیت‌ها روبرو شوند. آنها در روی کار آمدن دولت سنگ تمام گذاشته‌اند و حالا باید در پاسخگویی عملکرد دولت نیز سنگ تمام بگذارند. به هرحال اگر مردم صداقت ببینند، باورشان زودتر شکل می‌گیرد. صداقت هم در این است که پای عملکرد دولت بایستند.  

طاهرنژاد در پاسخ به این سوال که اگر عدم پاسخگویی را عامل عمده کاهش اعتماد عمومی بدانیم، عدم انتخاب سخنگو از سوی دولت تا چه میزان بر این روند تاثیرگذار است، گفت: برای خیلی‌ها سوال است که چرا دولت سخنگو انتخاب نمی‌کند. به شخصه معتقد هستم دولت به دلیل مواج بودن شرایط ترجیح می‌دهد کمتر صحبت کند و شاید فکر می‌کند سکوت باعث ثبات می‌شود که تصور درستی ارائه نشود. در شرایط سخت دولت باید بیشتر با مردم در ارتباط باشد و مشکلات را با آنها در میان بگذارد. اگر گوشه‌گیری کند و مردم ندانند در دولت چه اتفاقی می‌افتد یک خروجی بیشتر ندارد و مردم فکر می‌کنند دولت منفعل است.

وی ادامه داد: امیدوار هستم دولت هرچه زودتر یک سخنگوی با نشاط، با انگیزه، صادق و مجرب را انتخاب کند تا بصورت هفتگی با جامعه و رسانه ها ارتباط برقرار کرده و مشکلات و فعالیت‌های دولت را برای آنها تشریح کند. چراغ خاموش حرکت کردن هیچ کمکی به دولت نمی‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص مهمترین چالش سال جدید گفت: بزرگترین چالش سال جدید را اقتصاد می‌دانم. اگر دولت برای برون‌رفت از شرایط سخت برنامه‌های منظم و روشنی نداشته باشد و مردم را در پیشبرد اهدافش شریک نکند،  قطعا در سال ۹۸ مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را آزار خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز