خبرگزاری کار ایران

طاهرنژاد در گفت‌و‌گو با ایلنا:/تکرار/

اصلاح‌طلبان می‌توانند به تسریع در شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی کمک کنند

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۹۹۵

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه جریانات سیاسی ماموریت و مسئولیتی در حکمرانی ندارند که اقامه عدل کنند، تحقق اجرا و اقدام را در قلمرو حکمران و حکمرانی مطلوب دانست و خاطرنشان کرد که اصلاح‌طلبان قائل به نقد یا تایید عملکرد دولت نیستند.

یدالله طاهرنژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در خصوص بررسی وضعیت عملکردی و سازوکارهای موجود در جریان اصلاحات در پاسخ به پرسشی مبنی بر نقش اصلاح‌طلبان در توسعه عدالت در جامعه، یادآور شد: اقامه عدل در ماموریت حاکم است و جریانات سیاسی ماموریت و مسئولیتی در حکمرانی ندارند که اقامه عدل کنند، بلکه جریانات سیاسی فقط می‌توانند توصیه و موعظه کنند و متذکر شوند.

عضو شورای عالی سیاست‌گذای اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه  در حال حاضر اصلاح‌طلبان مدعی نیستند که در حکمرانی سهم بالایی دارند، تصریح کرد: اجرا و اقدام در قلمرو حکمران است و با حکمرانی مطلوب تحقق پیدا می‌کند.

نایب رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره ضرورت انجام اصلاحات در جریان اصلاحات متذکر شد: حتما لازم است که هر جریان سیاسی به طور مرتب خودش را پایش و پالایش و در دیدگاه‌های خودش بازنگری انجام دهد.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب با بیان اینکه جریان اصلاحات دچار شرایطی شده که برایش هزینه زیادی به‌بار آورده و خواهد آورد، خاطرنشان کرد: یک جریان سیاسی باید با توجه به مقتضیات سیاسی و اجتماعی، رویکرد‌های خود را تعدیل کند.

طاهرنژاد در ادامه، رویکرد و رابطه دولت با اصلاح‌طلبان را مورد توجه قرار داد و گفت: جریان اصلاحات، دولت را از خودش نمی‌داند و اصلاح‌طلبان نه قائل به این هستند که به عنوان یک منتقد، عملکرد دولت را نقد کرده و توصیه‌های اصلاحی کنند و نه دولت را آنقدر همراه می‌بیند که بتوانند دولت را تایید و از آن دفاع کنند.

این فعال سیاسی اظهار کرد: بنابراین اصلاح‌طلبان باتوجه به این شرایط سخت و پر هزینه‌ای که در آن قرار گرفته‌اند بهتر است چه سریعتر برای برون‌رفت از این وضعیت چاره اندیشی کنند.

وی در رابطه با نقش اصلاح‌طلبان در ایجاد گفتمان‌سازی و تحقق گفت‌و‌گوی ملی بیان داشت: شاید امروز بیشتر از گذشته شکل‌گیری یک گفتمان فراگیر ملی و حمایت از آن ضرورت داشته باشد که در این راستا اصلاح‌طلبان می‌توانند به تسریع در شکل‌گیری این گفتمان کمک کنند.

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به اعتقاد امروزی بسیاری از اصولگرایان مبنی بر ایجاد گفتگوی ملی، تحقق این مهم را در حل مشکلات و گره‌های کور سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در کشور موثر دانست و نقش آفرینی اصلاح‌طلبان را در شرایط فعلی در این موضوع کارساز ارزیابی کرد.

نایب رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره نقش دولت و مجلس در تحقق گفت‌و‌گوی ملی اظهار کرد: شاید دولت و مجلس به اندازه جریان‌های سیاسی بیرون‌ از حاکمیت نقش نداشته باشند چرا که دولت و مجلس همواره درگیر چارچوب‌های تعریف شده‌ای هستند که وقتشان را اشغال کرده و  فرصتی پیدا نمی‌کنند که به این موضوعات بپردازند.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب از اقدامات در دست اجرا توسط دولت برای پر کردن خلا موجود بین دو جناح‌ سیاسی کشور که پیشتر از سوی معاون اول رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت بیان شده بود، اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: من معتقدم که دولت زیاد نمی‌تواند در این حوزه نقش‌ آفرینی کند بلکه جریان‌های سیاسی فعال، در حال‌حاضر بیشتر و بهتر می‌توانند نقش ایفا کنند.

طاهرنژاد حفظ وتعمیق رابطه جریان اصلاحات و سایر جریان‌های سیاسی با نهاد‌های حاکمیتی و در راس آنان رهبری را مفید و همراه با تاخیر دانست و خاطرنشان کرد: همه جریان‌های سیاسی داخل نظام باید تعاملی منطقی و رو به رشد با حاکمیت داشته باشند تا هم بتوانند دیدگاه‌های خود را به حاکمیت منتقل و هم دیدگاه‌های حاکمیت را دریافت کنند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با وجود خلا استراتژیک در مورد زنان در جریان اصلاحات بیان کرد: من معتقد نیستم که در این حوزه خلا استراتژیک وجود دارد بلکه اصلاح‌طلبان در حوزه‌هایی که بحث‌های ایدئولوژیک مطرح است احتیاط می‌کنند تا برای جلوگیری از حساسیت در بین علما و صاحبان اندیشه‌های فقهی و علمی وارد آن موضوعات نشوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه تا کنون هم در بعضی زمینه‌ها حساسیت‌هایی ایجاد شده است، بیان کرد: حوزه زنان در جریان اصلاحات یک خلاء نیست بلکه راهبردی انتخابی برای ورود محتاطانه به این حوزه‌ها وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز