خبرگزاری کار ایران

جعفرزاده ایمن‌آبادی با ایلنا:

پیش از فرمایشات رهبری باید ساختار بودجه را اصلاح می‌کردیم/ با خانه‌تکانی در نظام مالیاتی به درآمدهای کشور اضافه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۳۰۳۴۶

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: پیش از فرمایشات مقام معظم رهبری باید دست به اصلاح ساختار و روش در نظام بودجه کشور می‌زدیم.

غلامعلی جعفری ایمن آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره فرمایشات رهبری درخصوص اصلاح در ساختار بودجه کشور،گفت: اشکالی که به دولت و مجلس می‌گیریم این است که نظام دخل و خرج کشور به جنگ اقتصادی که کشور در آن حضور دارد نمی‌خورد و باید تغییرات بنیادی و اساسی ایجاد کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به ادرات، دستگاه‌ها و سازمان‌ها بیاندازیم مشاهده خواهیم کرد کار خودشان را انجام می‌دهند؛ انگار نه انگار جنگ اقتصادی است و کار خودشان را می‌کنند و هزینه‌ها همانند سال ‌های ۹۵،۹۶ و ۹۷ است.

وی با بیان اینکه متاسفانه هیچ کسی فکر صرفه‌جویی یا اصلاح روش نیست، اظهار داشت: نحوه هزینه‌کرد دستگاه‌ها و سازمان‌های ما متناسب با جنگ اقتصادی نیست؛دحال فرض کنید جنگی در کار نبود آیا ما نباید در پایان هر دهه یک بازنگری داشته باشیم و خودمان را به روز کنیم؛ هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاده، مشخص است که مشکل و معضل به وجود می‌آید.

جعفری ایمن آبادی با بیان اینکه فارغ از نکاتی که گفته شد باید مشخص شود مشکل کجاست، تاکید کرد: نظام مالیاتی ما دچار مشکل است و باید اصلاح شود. امروز عنوان می‌شود در مطب پزشکان دستگاه کارتخوان گذاشته شود، مشاغل سیار مالیات دهند، راه فرار را بر تجار و بازرگانان ببندیم، عایدی مسکن بگذاریم و از خانه‌های خالی مالیات اخذ کنیم در کنار این‌ها درآمدهای دیگری وجود دارد که ما خبر نداریم.

نماینده مردم رشت خاطرنشان کرد: مشاهده می‌کنید که اگر ما نظام مالیاتی را یک خانه تکانی کنیم کلی به درآمدهای کشور اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نظام بانکی ما ناراضی‌تراشی می‌کند از رئیس‌جمهور گرفته تا من و شما از این نظام ناراضی هستیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساختار پیچیده گمرک کشور بیان کرد: نکته بعدی این است که در جنگ اقتصادی نظام گمرکی باید صادرات و واردات را تصریح کند. ۲۹ دستگاه برایش تصمیم می‌گیرند و هنوز متولی و یک مدیریت واحد ندارد.

وی ادامه داد: مجموعه‌های گمرک با یکدیگر همخوانی ندارند و گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم که این عدم هماهنگی باعث سردرگمی مردم می‌شود و حتی کالاها آن قدر دیر ترخیص می‌شوند که خراب می‌شوند.

جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به وابستگی بودجه کشور به نفت گفت: در طول این ۴۰ سال از تمامی دولت‌ها بپرسیم که کمترین میزان وابستگی بودجه ما به نفت چقدر است در خوشبینانه‌ترین حالت ۳۰ درصد را می‌گویند.

وی خاطرنشان کرد:دو-سوم بودجه ما گیر نفت و یک سوم دیگر گیر شرکتی‌های نفتی است که باید فکری به حال آن کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه وبودجه گفت: معتقدم قبل از اینکه رهبری دستور دهند مجلس و دولت باید بازنگری و اصلاح روش را با توجه به افزایش دانش و آگاهی مردم، پیشرفت تکنولوژی و مطالبات جامعه انجام می‌دادند.

وی با بیان اینکه شاید عده‌ای مطرح کنند که بهتر نبود همه ساختارها را باهم اصلاح کنیم، گفت: تبلور بهترین ساختار در بودجه است؛ هنگامی بودجه را می‌خواهند ارزیابی کنند شاخصه‌هایی همچون تورم، افزایش اشتغال و کاهش نقدینگی را در نظر می‌گیرند. پس بهترین کار در کوتاه‌مدت اصلاح ساختار بودجه است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز از ۴۰۷ هزار میلیارد تومان ۳۱۰میلیارد تومان را ما دستمزد می‌دهیم این یعنی بیش از سه-چهارم بودجه که هزینه جاری است. بنابراین ما نیازمند یک خانه‌تکانی در ساختار رفتاری درآمدی هزینه‌ها انجام دهیم .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز