خبرگزاری کار ایران

نشست مشترک فراکسیون شفاف‌سازی با رئیس سازمان اداری و استخدامی

asdasd
کد خبر : ۷۲۵۴۹۹

رئیس سازمان اداری و استخدامی تاکید کرد: در قوه مجریه ۶۶۴ دستگاه اجرایی وجود دارد که از این میان ۳۵۵ دستگاه اطلاعات حقوقی خود را وارد نکردند و ۳۱۰ دستگاه نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کرده‌اند البته طبق گزارش پایان دی ماه به این میزان حدود ۶۰ تا ۷۰ دستگاه اضافه شده است.

به گزارش ایلنا،  فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی در نشستی با مسئولان سازمان اداری و استخدامی کشور موضوعات اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان و اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ایجاد سامانه حقوق و مزایای مدیران جویا شدند.

محمود صادقی رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی به همراه تعدادی از نمایندگان از جمله پروانه مافی، طیبه سیاوشی، محمدرضا بادامچی، بهروز بنیادی، سید فرید موسوی، مصطفی کواکبیان و محمدحسین حسین زاده بحرینی و فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات در این نشست حضور پیدا کردند.

جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی در توضیح اجرای ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و در پاسخ به ابهامات نمایندگان در این زمینه، یادآور شد: در این ماده قانون دولت را مخاطب قرار داده و دستگاه خاصی مکلف به ایجاد سامانه حقوق و مزایا نشده است اما پیشنهاد اجرای ماده(۲۹) قانون برنامه ششم توسعه را به دولت دادیم.

وی با بیان اینکه تا پایان شهریور ماه سال ۹۶ هیچ اقدامی برای ایجاد سامانه حقوق و مزایای مدیران انجام نشده بود، گفت: سازمان اداری استخدامی در گزارشی که به دولت ارائه کرد خواستار متولی اجرای این سامانه شد هرچند بر اساس در اختیار داشتن اطلاعات، وزارت اقتصاد و امور دارایی می‌بایست مکلف به اجرای این قانون می‌شد اما با توجه به نظر رئیس جمهور این اقدام بر عهده سازمان اداری استخدامی گذاشته شد و آقای جهانگیری تأکید کردند در صورت نیاز سایر مجموعه‌ها با شما همکاری خواهند کرد.

انصاری ادامه داد: از مهرماه سال ۹۶ طراحی این سامانه آغاز و در هفته دوم اسفند ماه همان سال گزارش گروه طراحان به ما ارائه شد بنابراین از ابتدای فرودین ۹۷ این سامانه به صورت آزمایشی برای ۱۰ دستگاه راه‌اندازی شد تا از جنبه‌های مختلف مثل امنیت شبکه، بررسی و سپس گزارش آن به دولت ارائه شود اما از ۱۰ دستگاه قوه مجریه تنها ۵ دستگاه و یک دستگاه خارج از قوه مجریه با ما همکاری کردند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی با بیان اینکه در دوران اجرای آزمایشی هیچ مشکلی در اجرای سامانه وجود نداشت، گفت: این سامانه در نهایت در سازمان اداری و استخدامی مستقر شد تا اطمینان از امنیت شبکه حاصل و پس از ثبت تمامی اطلاعات روی اینترنت قرار گیرد.

وی ادامه داد: به موجب راه‌اندازی این سامانه به همه دستگاه‌ها دستورالعملی صادر کردیم تا متولیان سامانه خود را به ما معرفی کنند بر این اساس قرار بود برای متولیان وزیر یا رئیس هر دستگاه کاربری مشخصی ایجاد شود تا بتوانند سامانه را در سایت خود نصب و نسبت به ورود اطلاعات اقدام کنند.

انصاری یادآور شد: سازمان اداری استخدامی در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه سال ۹۷ گزارشی به دولت داد و طبق این گزارش اعلام آمادگی کردیم که این سامانه آماده ورود اطلاعات دستگاه‌ها است از این رو دولت تکلیف کرد اطلاعات ثبت شود و سپس گزارش این اقدامات به دولت ارائه شود، ما بر این اساس گزارشی تهیه و برای همه دستگاه‌ها ارائه کردیم تا دوره آموزش کار با این سامانه را به آنها ارائه دهیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی افزود: به دستگاه‌ها اعلام شد تا از پایان اردیبهشت ماه پرداخت فروردین و اردیبهشت خود را وارد سامانه کنند. هر ماه تعداد دستگاه‌ها و افرادی که در سامانه اطلاعات خود را در سامانه ثبت می کردند افزایش یافت لذا ما میانگین پرداخت دستگاه‌ها را محاسبه و دولت ارائه کردیم. در این ماه‌ها متوسط پرداخت بین دستگاه‌ها تا دو و نیم برابر فاصله داشت و در برخی ماه‌ها نیز این تفاوت به ۳ برابر هم رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه دسترسی به منابع اصلی‌ترین شاخص تفاوت در پرداخت‌ها است، گفت: زمانی که دستورالعمل صادر شد در ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷  با توجه به اینکه به موجب قانون همه دستگاه‌ها مشمول اجرا می‌شدند، سازمان نامه‌ای به سران قوا نوشت تا اطلاعات مدیران خود را در سامانه ثبت کنند. سازمان اداری استخدامی در ۲۶ شهریور ماه در نامه‌ای به رئیس جمهور توضیحات مفصلی در مورد سامانه، اجرای آزمایشی و ثبت اطلاعات ۱۶۶ دستگاه که تا آن زمان پرداخت‌های خود را ثبت کرده بودند، ارائه کردیم تا دولت تکلیف ادامه کار را مشخص کند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی افزود: دولت در ۲۸ مهرماه  مصوبه دو بندی را پیشنهاد و به استناد ماده (۲۹) قانون برنامه ششم تصویب کرد، به موجب این مصوبه تمامی دستگاه‌های مشمول این قانون نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه حقوق و مزایا به شیوه سازمان اداری و استخدامی اقدام کند، همچنین مسئولیت اجرای این بند بر عهده بالاترین مقام دستگاه یا ذی‌حسابان یا مدیران مالی و عناوین مشابه است بر همین اساس سازمان اداری استخدامی پنجره‌ای را در سامانه حقوق و مزایا برای درج حقوق مدیران فعال کرد اما بنا به دستور دولت تا تکمیل نهایی قابلیت مشاهده برای عموم ندارد.

وی افزود: طبق قانون حقوق مدیران باید در این بخش ثبت شود اما عنوان مدیران شامل ۲۴۰ هزار نفر در کشور می‌شود از این رو ما پیشنهاد دادیم تا حقوق مدیران کل به بالا ثبت شود اما رئیس مجلس به این پیشنهاد ما ایراد گرفت.

انصاری با اشاره به جلسه‌ای که با رئیس مجلس برای ثبت حقوق و مزایای کارکنان و مدیران داشته‌اند، گفت: مجلس در پایان آذر سال ۹۷ حقوق نماینده و کارکنان اداری که از مجلس حقوق می‌گیرند در سامانه بارگذاری کرد، از نمایندگان هم تنها ۲۴۲ نفر ثبت شده‌اند زیرا مابقی حقوق مستقیم از مجلس دریافت نمی‌کنند.

 فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات نیز در این خصوص یادآور شد:دیوان محاسبات از دی ماه سال جاری اطلاعات حقوقی کارکنان خود را در سامانه سازمان اداری استخدامی ثبت کرده است. دیوان محاسبات وظیفه اجرایی و نظارتی در این خصوص دارد، بنابراین سازمان اداری استخدامی باید هر چه سریعتر دسترسی این سامانه را در اختیار دیوان برای اعمال نظارت و راستی آزمایی اطلاعات حقوقی ثبت شده قرار دهد.

البته دیوان محاسبات اطلاعات خود را در این سامانه بارگذاری نکرده است. از قوه قضائیه نیز موضوع را پیگیر شدیم لذا بنا بر اظهارات آقای سراج سامانه در این قوه نیز نصب و اطلاعات وارد ولی هنوز در سامانه سازمان اداری استخدامی درج نشده است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی افزود:  بنا بر اطلاعاتی که تا پایان آذر ماه در سامانه ما ثبت شد، در قوه مجریه ۶۶۴ دستگاه اجرایی وجود دارد که از این میان ۳۵۵ دستگاه اطلاعات حقوقی خود را وارد نکردند و ۳۱۰ دستگاه نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کرده‌اند البته طبق گزارش پایان دی ماه به این میزان حدود ۶۰ تا ۷۰ دستگاه اضافه شده است.

وی ادامه داد: از نظر ما قوه مقننه شامل ۴ دستگاه مجلس، مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات و کتابخانه ملی است که فقط مجلس اطلاعات حقوق و دستمزد خود را ثبت کرده است. قوه قضائیه نیز شامل ۹ دستگاه است که فقط سازمان زندان‌ها و تعدادی از دادگستری‌ها اطلاعات حقوقی خود را ثبت کرده‌اند. صدا و سیما نیز شامل دو دستگاه صدا و سیما و دانشکده صدا و سیما است که هیچ کدام اطلاعاتشان را وارد نکرده اند. همچنین سازمان تبلیغات اسلامی و ۱۸ اداره کل استانی نسبت به ثبت اطلاعات حقوقی خود اقدام کرده‌اند.

انصاری خاطر نشان کرد: از مجموعه ۳۱ دادگستری استان‌ها هم تنها دادستان مازندران ۶ ماه حقوق کارکنان خود را در سامانه وارد کرده، در مورد نهاد ریاست جمهوری نیز کاربران معرفی شده‌اند اما لیست حقوقی بارگذاری نشده است. بر همین اساس چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه گزارش آخرین وضعیت را به دولت ارائه کردیم لذا قرار شد جلسه‌ای بعد از ایام دهه فجر گذاشته شود و با حضور روسای قوای مقننه و قضایی و مسئول نهاد رهبری اجرای قانون را پیگیر شویم.

وی پیشنهاد داد با توجه به اصلاحاتی که در کمیسیون تلفیق بودجه در حال انجام است می‌توان تکالیفی را برعهده وزارت اقتصاد و امور دارایی قرا داد تا پس از این روند  ثبت اطلاعات تسریع یابد.

انصاری در ادامه به آمار و ارقام ثبت دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: هزار و ۷۰۸ دستگاه در سامانه کاربر دارند که از این میان هزار و ۳۳۴ دستگاه شرایط خود را ثبت کرده‌اند و هزار و۲۳۶ دستگاه مشخصات کارکنان را وارد کرده‌اند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی ادامه داد: بر اساس لیست حقوق ثبت شده دستگاه‌ها ۴۷۵ دستگاه حقوق کارکنان و مدیران خود را در فروردین ماه، ۴۷۱ دستگاه در اردیبهشت، ۴۶۷ دستگاه در خرداد، ۴۶۱ دستگاه در تیر، ۴۶۱ دستگاه در مرداد، ۴۶۳ دستگاه در شهریور، ۴۴۸ دستگاه در مهر، ۴۱۳ دستگاه در آبان، ۳۵۵ دستگاه در آذر و ۲۰۳ دستگاه در دی ثبت کردند. در واقع ما اطلاعات حقوقی ۷۶۶ هزار و ۸۱ نفر از کارکنان را در این سامانه داریم.

وی در ادامه این نشست در توضیح اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان، گفت: در مجموعه دولت ۳۲۶ نفر به همکاری به عنوان بازنشسته‌های به کار گرفته شده خاتمه دادند که این تعداد مشمول دستگاه‌های اجرایی در صندوق بازنشستگی کشوری است، ۵۹ نفر نیز در هیئت مدیره شرکت‌ها به همکاری خود خاتمه دادند، از این میان ۱۱۰ نفر را مقامات شامل می‌شوند.

انصاری افزود: بقیه بازنشسته های به کار گرفته شده مشمول کسانی است که به دلایل شرایط ایثارگری به کار گرفته شده بودند، بر اساس اعلام رسمی وزارت دفاع نیز ۶۵۰ نفر در اجرای این قانون به کار خود خاتمه دادند و بر اساس اعلام رسمی رئیس صدا و سیما ۲۰۰ نفر بازنشسته شدند. در مجموع هزار و  ۱۷۶ نفر به موجب اجرای این قانون بازنشسته شدند.   براساس اعلام رسمی به سازمان اداری استخدامی رهبری تنها پنج نفر از مدیران از این قانون مستثنی کرده است. در مورد فدراسیون ها نیز همه جز فدراسیون فوتبال شامل این قانون شدند. به نظر می رسد در مورد فدراسیون فوتبال هم اظهارات اینفانتینو و حضور در جام ملت های آسیایی تاثیر داشته است.

انصاری همچنین یادآور شد: براساس اعلام رسمی به سازمان اداری استخدامی؛ رهبری تنها پنج نفر از مدیران از این قانون مستثنی کرده است. در مورد فدراسیون ها نیز همه جز فدراسیون فوتبال شامل این قانون شدند. به نظر می رسد در مورد فدراسیون فوتبال اظهارات آقای اینفانتینو و حضور در جام ملت های آسیایی تاثیر داشته است.

فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات نیز در ادامه در مورد قانون منع به کارگیری منع بکارگیری بازنشستگان، گفت: جهت رفع ابهامات مطرح پیرامون اجرای این قانون، جلسه ای با حضور مسئولان سازمان اداری استخدامی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، معاونت حقوقی مجلس و تعدادی از نمایندگان و دیوان محاسبات برگزار کردیم و به موجب آن تفاهم نامه ای منعقد شد که تمامی دستگاه ها برای اجرا و نظارت به اتفاق نظر برسند.

وی افزود: به تمام حسابرسی ها نیز دستور پایش دادیم تا در مورد افراد بازنشسته ای که هنوز مشغول به کار هستند جمع بندی کاملی به ما ارائه دهند. البته برخی افراد با ۶۵ سال سن و ۳۵ سال سابقه هنوز مشغول به کار هستند که این افراد جدای از قانون منع به کارگیری بازنشستگان تلقی و طبق قانون مدیریت خدمات کشوری باید با آنها برخورد شود.

انصاری نیز در پایان اشاره کرد: هیچ دستگاه دولتی با علم به اینکه کسی بازنشسته است او را نگه نداشتند. البته در مورد شرکت های تابع بانک ها نیز هر چند طبق قانون مشمول نمی شدند اما طبق نظر وزیر اقتصاد در مورد آنها نیز این قانون اعمال شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز