خبرگزاری کار ایران

کاتب در گفت‌و‌گو با ایلنا:

استانی شدن انتخابات فعلا نیازی به نظر مجمع ندارد/ یک‌نفر نمی‌تواند از طرف مجمع اظهارنظر کند/ با استانی شدن انتخابات، میتینگ‌های کشوری شکل می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۷۹۹

یک نماینده اصولگرای مجلس گفت:‌ در مجمع تشخیص یک‌نفر نمی‌تواند از طرف مجمع اظهارنظر کند. همانطور که بنده الان نظر مجلس را نمی‌توانم بیان کنم بلکه نظر شخص خودم را ابراز می‌کنم. هرکس می‌تواند اظهارنظر کند اما از طرف ساختار نمی‌توان حرفی زد چراکه رای اعضای آن ساختار ملاک است. طرح استانی شدن انتخابات نیازی به مجمع ندارد اما اگر به مجمع نیاز شد، ما اعتقاد داریم که مجمع حتما همکاری خواهد کرد.

غلامرضا کاتب در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا در بیان توضیحی در مورد طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت:‌ آنچه که ما به عنوان طراحان اصلی این طرح به دنبال آن هستیم این است که نگاه ملی در کشور حاکم شود. به دنبال این هستیم که جلوی نگاه‌های بخشی و منطقه‌ای گرفته شود تا نمایندگان مجلس هم به رسالت اصلی خود که قانون‌گذاری و نظارت است برگردند.

این نماینده اصولگرای مجلس با تاکید بر اینکه مسائل منطقه‌ای را باید به شوراهای شهری و محلی واگذار کنیم، اظهار داشت: با این کار پارلمان‌های محلی می‌تواند در مناطق مختلف کشور شکل بگیرد درنتیجه نگاه قانون اساسی با این کار شکل خواهد گرفت و با اجرای این طرح به نوعی زیربنای احزاب در کشور شکل خواهد گرفت.

این نماینده مردم گرمسار تصریح کرد: وقتی درون کشور از ملت عزیز انتظار داریم که نگاه ملی داشته باشند در ابتدا خود کانون تصمیم‌گیری نظام باید تفکر ملی داشته باشد اگر این اتفاق بیافتد، می‌تواند رشد و تعالی و توسعه کشور را به همراه داشته باشد.

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس با اشاره به اظهارنظر مخالفان این طرح گفت: مخالفان این طرح اعتقاد دارند مشارکت مردم کاهش پیدا می‌کند ولی با توجه به محتوای این طرح ما معتقدیم از آنجایی کاندیداهای ورود به مجلس باید ۱۵ تا ۲۰ درصد از رای شهرستان را هم کسب کنند درنتیجه انگیزش مردم برای شرکت در انتخابات را کاهش نمی‌دهد بلکه میتینگ‌های کشوری شکل می‌گیرد و احزاب فعال می‌شوند.

کاتب یادآور شد: مخالفان طرح استانی شدن انتخابات بحث افزایش هزینه‌های انتخابات را پیش می‌کشند ولی ما معتقدیم که استانی‌ شدن انتخابات، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، نمونه بارز آن هم انتخابات در تهران است که هزینه‌های انتخاباتی‌اش کمتر از دیگر نقاط کشور است، چراکه با این کار احزاب شکل می‌گیرند و مردم بر اساس لیست رای می‌دهند.

وی در واکنش به برخی اظهارنظرها از سوی اعضای مجمع تشخیص مبنی بر اینکه این طرح همسو با سیاست‌های کلی نظام نیست، گفت: اولا که این طرح در راستای سیاست‌های ابلاغی تنظیم شده و کاملا سیاست‌های ابلاغی را رعایت کردیم. دوم اینکه در مجمع تشخیص یک‌نفر نمی‌تواند از طرف مجمع اظهارنظر کند بلکه می‌تواند نظر شخص باشد. همانطور که بنده الان نظر مجلس را نمی‌توانم بیان کنم بلکه نظر شخص خودم را ابراز می‌کنم. هرکس می‌تواند اظهارنظر کند اما از طرف ساختار نمی‌توان حرفی زد چراکه رای اعضای آن ساختار ملاک است. این طرح نیازی به مجمع ندارد اما اگر به مجمع نیاز شد ما اعتقاد داریم که مجمع حتما همکاری خواهد کرد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هیات نظارت مجمع با عنوان نظر مشورتی به مصوبات مجلس ورود می‌کند، گفت:‌ اگر اختلافاتی بین مجلس و شورای نگهبان نباشد مجمع نمی‌تواند اظهارنظری کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هیات نظارت هم نمی‌تواند اظهارنظر کند؟، گفت: فرقی نمی‌کند. فقط درباره اختلافات بین شورای نگهبان و مجلس مجمع می‌تواند اظهارنظر کنند. 

کاتب در پاسخ به این سوال که با این حساب یعنی قبل از اینکه مجلس تصمیم بگیرد (در تامین نظر شورای نگهبان یا پافشاری بر مصوبه خود) مجمع دخالتی در رابطه با این طرح نمی‌تواند داشته باشد؟، گفت: نه نمی‌تواند مگر اینکه شورای نگهبان آن را رد کند آنگاه مجمع می‌تواند اظهارنظر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز