خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت و گو با ایلنا مطرح کرد؛

شکل‌گیری اتحاد بین‌المللی علیه ایران با هزینه‌های گزاف آمریکا در سال ۲۰۱۹ همراه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۷۸۹

یک استاد روابط بین‌الملل گفت: در شرایط کنونی این ایالات متحده است که اتحادی بین‌المللی را با هزینه‌های گزاف علیه ایران فراهم کرده و زمینه‌ساز گذر از تحریم‌ها و حداقل نمایش یک حمله نظامی در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به خبر دیدار دیپلمات‌های چهار کشور اروپایی با عباس عراقچی، در خصوص اظهارنظرهای اخیر کشورهای اتحادیه اروپا در خصوص برنامه موشکی ایران و ادعای رویترز درباره امکان صدور بیانیه اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: آنچه در نظام بین‌الملل قابل مشاهده و ردگیری است، آن است که ایران در وضعیت کنونی در لبه آشوب قرار گرفته است. با وجود اینکه اتحادیه اروپا از یک سو گامی پیش می‌گذارد برای اینکه برجام را حفظ کند، دو گام هم عقب می‌گذارد تا در چهارچوب نگرش‌های معنادار خود برای آینده حرکت در نظام بین‌الملل ایالات متحده آمریکا را رو در روی خود قرار ندهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ایران هم چهار دهه در معرض اتهامات تودر تویی در رابطه با فعالیت‌های متفاوت خود در پرونده‌های چندگانه بصورت ریز و درشت بوده است و امروز این مساله در اندیشه افکار عمومی در جهان رسوب کرده است.

مطهرنیا افزود: همچنین فعالیت‌های ایران به عنوان کشوری که در درون خود دچار چالش‌های جدی سیاسی در حد بحران است، برای دستیابی به فناوری‌های سطح بالا که چهارچوب دوگانه‌سوز دارد می‌تواند برداشت‌های گوناگون در جهت بهره‌برداری برای تئوری جنگ‌های نامتعادل که در یک جنگ ترکیبی رسانه‌ای داشته باشد.

این استاد روابط بین‌الملل گفت: این موجب می‌شود که جهان و به ویژه آمریکا با سهولت بیشتری در چهارچوب جنگ نامتعادل از تلاش‌های ایران برای افزایش سطح توان تدافعی خود در برابر هجمه‌های بیگانگان به عنوان تلاش‌هایی در راستای ایجاد یک فضای معنادار برای بزرگنمایی قدرت ایران در قالب تهدیدهای امنیتی بین‌المللی و در ارائه شکلی ایران‌هراسی استفاده کند.

وی ادامه داد: لذا در این شرایط باید مواردی مورد توجه قرار بگیرد که شامل فکت‌های متفاوتی است که به نیکی نشان می‌دهد در نهایت این ایالات متحده است که اتحادی بین‌المللی را با هزینه‌های گزاف علیه ایران فراهم کرده و زمینه‌ساز گذر از تحریم‌ها و حداقل نمایش یک حمله نظامی در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

مطهرنیا در پاسخ به این سوال که در صورت صدور بیانیه مورد ادعای رویترز پاسخ احتمالی ایران چه خواهد بود، گفت: ایران طبق معمول در این شرایط نیز بیانیه‌های مختلفی صادر و اروپا را قدرتی غیرقابل اتکا معرفی خواهد کرد. در عمل اما باید بدانیم ایران نمی‌تواند عکس‌العمل متقابل انجام دهد و تنها می‌تواند بگوید فعالیت موشکی جمهوری اسلامی درچهارچوب اقدامات تدافعی و در استای دفاع از تمامیت ارضی کشور است.

وی ادامه داد:  در نتایج امر به هر ترتیب این بیانیه می‌تواند زمینه همراهی مشروط اروپا با ایالات متحده را در چهارچوب نشست ورشو نشان دهد. اروپا در این پیام به ایالات متحده اعلام می‌کند که در مساله موشکی با ایالات متحده هم نظر اما در برجام اصطکاک دارد. آنها تلاش دارند با زدن برگ برنده خود این پیام را به آمریکا صادر کنند که آنها در جهت تحمیل تحریم‌های بیشتر به ایران در چهارچوب پرونده موشکی آمادگی دارند تا در مقابل هم زمینه‌های همراهی آمریکا در برجام فراهم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز