خبرگزاری کار ایران

اکرمی در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد؛

اگر مذاکره نمی‌کردیم با شرایط بدتری مواجه بودیم/ افراد بدون مطالعه و تجربه درباره مسائل بین‌المللی اظهار نظر نکنند

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۱۹۵

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: امروز دنیا صحبت‌های ما را پذیرفته و جز رژیم صهیونیستی و آمریکا باقی کشورها حرف ما را قبول کرده‌اند؛ بنابراین سیاست خارجی تا آنجا که در شرایط خاص تصمیم‌گیری کرده درست عمل کرده است و اگر طرف مقابل بد عمل کرده، مشکل آنها است.

سید رضا اکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در واکنش به ادامه روند اتهام‌زنی‌ها به دستگاه دیپلماسی که گاهی شخص وزیر امور خارجه را هدف می‌گیرد، گفت: یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی ایران که در آستانه ورود به چهلمین سال خود قرار گرفته است آزمایش، امتحان و آموزش است. ما در طول این چهل سال، اندیشه‌ها و صاحبان اندیشه‌ها را شناخته‌ایم و تجربیات ارزنده‌ای پیدا کرده‌ایم و بالاخره بعد از چهل سال همراه با همین آموزش و آزمایش است که توانسته‌ایم خود را سربلند و سرفراز به این نقطه برسانیم.

وی ادامه داد: دیکته نانوشته غلط ندارد و سخنرانی انجام نشده بدون اشتباه است. بسیاری از ایده‌ها، اندیشه‌ها و عملکردهای ما در این دنیای امتحان، آزمون و آزمایش قطعا مثل شعارهای «استقلال،‌ آزادی و جمهوری اسلامی» و «نه شرقی، ‌نه غربی»  که داده‌ایم و می‌دهیم قطعا صحیح است. این شعارها هم مستند و مستدل است و هم صحت آنها تاکنون روشن شده است. یعنی می‌خواهیم کشوری مستقل، مسلمان و متعهد باشیم تا بتوانیم روی پای خود بایستیم و در عین حال هم با دنیا ارتباط داشته باشیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر این موضوع که در مذاکرات خارجی ما تنها یک طرف مذاکره هستیم، گفت: می‌گوییم می‌خواهیم با شما تعامل و داد و ستد داشته باشیم؛ در این شرایط برخی به تعهدات خود عمل می‌کنند و برخی مانند آمریکای جنایتکار در برخی موارد، در عمل صداقت خود را نشان نمی‌دهند و این مشکل متوجه آنها است.

وی افزود: درست نیست ما که بنای صداقت و تعامل گذاشتیم، زیر سوال برویم که چرا آمریکا از برجام خارج شد... همین کشور در زمان اوباما تا پایان ایستاد و بالاخره همین ایستادگی هم به قطعنامه ۲۲۳۱ منتهی شد و پنج قطعنامه که پیش‌تر علیه ما صادر شد بود از همین طریق ابطال شد. دولت ترامپ که روی کار آمد گفت من این توافق را قبول ندارم و بعد از مدتی هم از برجام خارج شد. این اشکال مربوط به دستگاه دیپلماسی ما نیست.

رئیس پیشین شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفت: اینکه اتحادیه اروپا قاطع در برابر ایالات متحده نمی‌ایستد و نمی‌گوید این توافق یک معاهده بین‌المللی است و هفت کشور با هم معاهده بستند و شورای امنیت هم آن را پذیرفته است، مشکل این کشورها است. البته این درحالی است که کشورهایی مثل روسیه و چین این قطعنامه را پذیرفته‌اند و ایستادگی می‌کنند.

وی ادامه داد: حالا اینکه آقایی بگوید شما می‌دانستید که برجام با مشکل مواجه می‌شود قطعا درست نیست.  دنیا، دنیای آزمایش است. حضرت مجتبی (ع) هم با معاویه به صلح و مصالحه نشست؛ حالا کسی بگوید حضرت مجتبی(ع) مگر نمی‌دانست معاویه به وعده خود عمل نمی‌کند؟! باید امتحان پیش بیاید؛ دنیا آزمایشگاه بزرگی است که افراد خود را در آن نشان می‌دهند. ما هم با همه اشکالات و ایراداتی که مذاکره وجود داشت، این مسیر را انتخاب کردیم. البته در عین حال ما در انتخاب بین بد و بدتر قرار داشتیم؛ چراکه آنها ما را متهم به فعالیت‌هایی برای ساخت بمب اتم می‌کردند. در این زمان بود که نرمش قهرمانانه نشان دادیم تا این اتهام بین‌المللی از ما برداشته شود و برداشته شد.

دبیر سابق جامعه وعاظ تهران گفت: امروز دنیا صحبت‌های ما را پذیرفته و جز رژیم صهیونیستی و آمریکا باقی کشورها حرف ما را  قبول کرده‌اند؛ بنابراین سیاست خارجی تا آنجا که در شرایط خاص تصمیم‌گیری کرده درست عمل کرده است و اگر طرف مقابل بد عمل کرده، مشکل آنها است. اگر ما مذاکره را قبول نمی‌کردیم شرایط بدتر گذشته همچون تحریم، فشار و اتهام همچنان وجود داشت و در فصل هفتم منشور سازمان ملل شاید با جنگ مواجه می‌شدیم.

وی افزود: ما انتخاب اخلاقی کردیم و دنیا کار ما را پذیرفت. بدانیم که ما بین بد و خوب و خوب و خوبتر انتخاب نکردیم و گاهی انسان در تعامل به این نقطه می‌رسد، اما آنها که خیلی در مسائل بین‌الملل اهل مطالعه و تجربه نیستند، حرف‌های دیگری می‌زنند که درست نیست. امروز ببینید ترامپ می‌گوید ما نیروهای آمریکا را از سوریه خارج می‌کنیم و سوریه فقط شن دارد. این حرف‌ها را سایر کشورها هم می‌زنند و می‌گویند اشتباه کردیم ولی ما به تناسب شرایط کار شایسته‌ای انجام داده‌ایم.

اکرمی همچنین در خصوص اظهارات یکی از نماینده‌های مجلس که ادعا می‌کند از مباحث مطرح شده در جلسات خصوصی مسئولان اطلاع دارد که همین مساله هم شائبه وجود شنود را در دفتر مسئولان نظام در جامعه مطرح می‌کند، گفت: این هم آزمایشی است که افراد خود را در آن نشان می‌دهند. من تا صحبت نکنم شما متوجه اندیشه و حرف‌های اشتباه من نمی‌شوید. هر نماینده و دولتمردی خودش را نشان می‌دهد و گاهی این نشان دادن با اقدامات خلاف قانون است همانطور که در ایمان و اعتقاد مردم هم قانون‌گریزی و قانون‌پذیری وجود دارد و ما در طول این چهل سال این مسائل را بسیار دیده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز